Putování duše po smrti
O smyslovém a duchovním vidění duchů
Ignatij Brjančaninov
Knihy ABB 2024
Autor se narodil v roce 1807 v Rusku a zemřel v roce 1867. Vlastním jménem Dmitrij Alexandrovič Brjančaninov byl šlechtického původu. V roce 1831 se stal mnichem a knězem, později se stal biskupem. Kanonizován byl v roce 1988. Patří mezi nejplodnější ruské duchovní autory devatenáctého století.
Úvodem
je
nutno zmínit i osobu překladatele Alana Černohouse, který rozhodně
věděl, co překládá, a proto mohl odvést vynikající práci. Milý je i
překlad jmen mnichů. Já jsem si nejvíc oblíbil Svatého Jana
Žebříkáře.
Kniha
je
provedena v měkké vazbě v rozsahu 248 stran. Ve
skutečnosti se jedná o dvě tematicky samostatné knihy, které jsou
čtenáři předkládány v jedné vazbě. Obsah knihy je rozdělen do
následujících částí:
Putování duše po smrti
O smyslovém a duchovním vidění duchů
Úvod
O smyslovém vidění duchů
O duchovním vidění duchů
Závěr
V knize
najdete
spoustu odkazů na zdroje, kterými jsou hlavně jednotlivé části
Bible. Zajímavé je například i to, že jednotlivé jazykové mutace
Bible mají různý obsah. Upoutal mě i agresivně odmítavý přístup
autora k ostatním náboženstvím. V knize najdete jednotlivé
definice duchů. Autorův přístup plně prezentuje křesťanskou víru. To
však neznamená, že by se ateista s většinou obsahu nemohl
ztotožnit. Většinu obsahu první části knihy tvoří polemika o tom,
jestli jsou duchové nehmotní, nebo jemnohmotní. V této oblasti
autor vede polemiku s jinými významnými duchovními autoritami.
Podporu pro svoje stanovisko hledá a nachází v Bibli. Pokud
nemáte chuť tuto obsáhlou polemiku studovat, tak autor došel
k závěru, že duchové jsou jemnohmotní. Svědectví o návštěvách
významných duchovních v ráji až příliš připomínají astrální
cestování a návštěvy některých úrovní astrálního prostoru. Autor se
ve své práci dále věnuje umístění nebe a pekla. Svoje závěry opět
dokládá obsahem Bible. Svůj postoj a přístup k duchovním
otázkám zakládá na mnoha příbězích významných duchovních osob té
doby. Velmi zajímavá je i šířka znalostí autora, který církevní
dogmata dokládá prostřednictvím matematiky. Dále hovoří o dvou
druzích smrti, smrti tělesné a smrti duchovní. Přírodní kony autor
vykládá církevní terminologií. Jejich obsah odpovídá jak starému
zákonu, tak originálnímu buddhismu. Ani jako ateista nemohu mít
proti předkládaným informacím žádné zásadní výhrady, neboť
v zásadních rysech odpovídají i mým zkušenostem.
V církevním duchu je velký prostor věnován popisu pekla a
věčných muk, které v něm hříšníka čekají. Značná pozornost je
věnována fenoménu mýtnic, které nahrazují úřad sv. Petra při třídění
duší. Mýtnic je celkem dvacet a každá z nich je zaměřena na
konkrétní oblast hříchů. Závěr této části knihy autor věnuje
důležitosti vědomí smrtelnosti, ve kterém spatřuje základ spásy.
Ve
druhé
části knihy se autor věnuje problematice duší a duchů. Dozvíte se
zde, jaký je rozdíl mezi duší a duchem. Autor zde také popisuje, jak
je to se smyslovým viděním duchů. Tímto způsobem je podle autora
možno vidět a komunikovat pouze s temnými entitami. Proto tento
způsob vidění duchů a komunikace s nimi není pro člověka nijak
přínosný. Stejně tak jako pro spásu duše i pro vidění duchů autor
zdůrazňuje nutnost askeze a půstu. Duchovní vidění duchů autor
připisuje milosti Ducha Svatého, bez níž není možné tohoto vidění
dosáhnout. Možná proto je mu věnováno pouze pár závěrečných stránek.
Se základními duchovními principy, které autor prosazuje, mohu souhlasit. Přesto se ale najdou i oblasti, které odporují mému dosavadnímu poznání. Například strávit život v odříkání a modlitbách nepovažuji za přínosné. Přínos tohoto způsobu života může být pouze v tom, že kdo nic nedělá, ten nic nepokazí. Podle mne jsme se ve hmotném těle zrodili proto, abychom jeho prostřednictvím získávali zkušenosti, které mají naši duši obohatit. Z toho důvodu také nemohu souhlasit s tím, že hlavní a nejdůležitější část našeho života probíhá v období bez fyzického těla. Podle mojí zkušenosti se v této fázi naší existence už nijak nerozvíjíme.
V knize jsem všeobecně postrádal rejstřík a vysvětlení náboženských pojmů, které jsou pro ateisty neznámé. O významu některých z nich jsem se mohl na základě kontextu pouze dohadovat. Závěrem dvě zprávy. Tou dobrou je to, že vše popsané se podle autora vztahuje pouze na pravoslavné křesťany. Tou špatnou je to, že podle autora všichni ostatní bez výjimek propadneme peklu. Zřejmě nám nezbude nic jiného než se o pravdivosti autorových slov přesvědčit na vlastní kůži. Pokud se o předkládanou problematiku hlouběji zajímáte, stojí za to si knihu pro rozšíření obzorů přečíst.