Návraty

nauka o reinkarnaci

Šrí Šrímad A.Č. Bhaktivédanta Svámí Prabhupáda

překlad Oldřich Janota

vytištěno 2022

Autor je zakladatelem Mezinárodní společnosti pro vědomí Krišny. Aktivity české pobočky můžete najít na této adrese. Centrum pro védská studia, Lužce 48, okr. Beroun 267 18, Farma Krišnův Dvůr, 257 01 Postupice. Jejich internetové stránky v době psaní příspěvku nebyly v provozu. Větší úspěch budete mít s anglickou verzí na této adrese.

Jak můžete vidět už samotný obrázek na přebalu knihy, prezentované téma velmi dobře vystihuje. Samotná kniha je útlou brožurkou v rozsahu 95 stran.

Její obsah je rozdělen do následujících částí:

Předmluva: Hledání nesmrtelnosti

Úvod: Záhada vědomí

Reinkarnace: Od Sokrata po Salingera

Střídání těl

Zkoumání duše

Tři příběhy o převtělování

Skrytá cesta duše

Logika reinkarnace

Téměř reinkarnace

Už žádné návraty

Slovník

Autor nejdříve uvádí příklady, ve kterých známé osobnosti hovoří o reinkarnaci. Ve druhé části se jedná o záznam besedy Šríly Prabhupády s německými profesory Dürekheimem a Darou. Třetí kapitola obsahuje dopis hlavního chirurga torontské nemocnice Dr. Bigelowa, který se dožaduje vědeckého výzkumu duše. Na jeho požadavek odpovídá Šríla Prabhupáda. Ve čtvrté kapitole naleznete tři védické příběhy s reinkarnační tématikou. Je to Princ, který měl milión matek, Oběť náklonosti a Návštěvníci z jiných světů.  V páté kapitole uvádí mistr výňatky z védické literatury na téma reinkarnace. V šesté kapitole najdete popis logiky reinkarnace. Sedmá kapitola pojednává o regresní terapii. V osmé kapitole najdete návody, jak se vyhnout dalším vtělením a tím ukončit inkarnační koloběh.

Vzhledem k tomu, že je mi popisovaná problematika díky dlouholeté praxi v této oblasti docela dobře známá, dovolím si mít k některým popisovaný detailům výhrady. Jedná se například o to, že prvním vtělením duše je lidská inkarnace. Nebo, že se člověk díky nevhodnému chování vtěluje do nižších inkarnací v podobě zvířat. Se zkušenostmi s touto oblastí se můžete seznámit v sekci příběhy. Stejně tak nevěřím některým předkládaným návodům na ukončení reinkarnačního koloběhu. Tento postup je dle mých zkušeností o dost složitější. Hinduistické pojetí této problematiky mi přijde mnohem více realistické, než pojetí buddhistické, které nepřipouští ani existenci duše.

Knihu můžete získat prostřednictvím misionářské činnosti mnichů. Přínos knihy vidím zejména pro ty čtenáře, kteří nemají s problematikou reinkarnace a karmy dostatečné osobní zkušenosti. Knihu každopádně stojí za to si přečíst.

LLV –srpen 2024