Hypnóza, sugescia, telepatia

Vladimír Michajlovič Bechterev

Torden 2023

Vladimir Michajlovič Bechtěrev se narodil 1. února 1857 v Sarali a zemřel 24. prosince 1927Moskvě. Autor byl největším ruským a sovětským neurofyziologem a psychiatrem své doby. Svými objevy přispěl k diagnostice nervových chorob. Věnoval se také studiu příčin nemocí pohybového aparátu. V roce 1892 popsal ankylozující spondylitidu (kostnatění páteře) a tato nemoc dostala po něm název Bechtěrevova nemoc. Bechtěrev popsal a pokusil se navrhnout metody léčení postencefalitického syndromu, některých druhů fóbii, epilepsie atd. Lékařsky rozlišil a jako samostatnou diagnózu zařadil ztuhnutí páteře a syfilistickou sklerózu. Zasloužil se také o vytvoření několika lékařských preparátů, které se používaly například ke zklidnění pacientů (Bechtěrevova směs). Byl také známý pro svůj kritický postoj k Freudovi, když nesouhlasil s jeho metodou psychoanalýzy. Jako jeden z prvních se dlouhodobě věnoval serióznímu výzkumu hypnózy a sugesce. Je neuvěřitelné, že by ve svých sedmdesáti letech byl tak lehkovážný a neprofesionální že by vyzradil Stalinovu diagnózu. To mělo předčasně ukončit jeho slibnou kariéru. Nemohu si pomoct, ale nějak mi to k němu nesedí. U nás není příliš známý vzhledem k tomu, že byl Rus. Po odborné stránce představoval osobnost srovnatelnou, či přesahující u nás známých Freuda, či Junga.

Kniha je vyhotovena v luxusním provedení v pevné vazbě na běleném papíru. Obrázek na přebalu navozuje spíše dojem okultismu než psychologie. Kniha je ve slovenském jazyce, který bude mladší generaci zřejmě dělat problémy. Obsah knihy je bez úvodu rozdělen do následujících kapitol:

Kapitola 1 – Hypnóza

Kapitola 2 – O objektivních příznacích sugesce, pociťovaných při hypnóze

Kapitola 3 – Objektivní příznaky vsugerovaných změn citlivosti v hypnóze

Kapitola 4 – O léčbě obsesí pomocí hypnotických sugescí

Kapitola 5 – Sugesce. Co je to sugesce?

Kapitola 6 – Význam sugesce ve společenském životě

Kapitola 7 -  Sugesce a výchova

Kapitola 8 – Sugesce a zázračné uzdravení

Kapitola 9 – Hypnóze, sugesce a psychoterapie a jejich terapeutický význam

Kapitola 10 – Mentální sugesce nebo trik?

Kapitola 11 – Jak funguje takzvané čtení myšlenek na divadelních scénách

Kapitola 12 – O experimentech „mentálního“ vlivu na chování zvířat

Kniha je složena z autorových publikací a přednášek na odborných konferencích. Obsahově v knize najdete informace o světové historii hypnózy. Autor také předkládá informace z ruského a sovětského výzkumu tohoto fenoménu z přelomu devatenáctého a dvacátého století. Kromě základních informací k předkládaným fenoménům autor v knize předkládá i spoustu příkladů masových sugescí. Tyto příklady ukazují na rozšiřování hysterie prostřednictvím sugesce do širší populace. Poukazuje zejména na epidemii hysterie a paniky. Jak jsme mohli vidět v nedávné covidové době, tak jsou tyto praktiky funkční i v současnosti. Jestli mi v knize něco scházelo, tak to byly definice některých používaných pojmů. V psychiatrii, psychoterapii a psychologii existuje spousta odlišných směrů. Tyto směry používají stejné pojmy, které však mají odlišné obsahy. Proto se o jejich obsahu můžeme pouze dohadovat. Za zmínku jistě stojí i to, že z textu vyplývá, že ruská a později sovětská věda nebyla rozhodně izolovaná. Vědci měli přehled a studovali práce svých západních kolegů, které také osobně navštěvovali.

Poslední stránky knihy jsou věnovány reklamě knih mimořádného slovenského vydavatelství Torden. Pokud vám nedělá problém číst knihy ve slovenském jazyce, můžete se s jeho sortimentem seznámit na internetových stránkách, které najdete zde.

Kniha má vysokou profesionální hodnotu, na které nic neubral ani čas. Autorovi se podařilo skloubit odborný obsah s bezprostředním projevem. V průběhu čtení jsem získal dojem, že je autor knihy můj blízký přítel, se kterým jsem cítil potřebu některé odborné otázky prodiskutovat. Jestli vás zajímá problematika hypnózy a sugesce, mohu vám její prostudování vřele doporučit.

LLV –leden 2024