Cesty mimo tělo

Robert Allan Monroe

CEDR – Cesty duchovního rozvoje

Triton 2007

Nejdříve pár řádků k autorovi. Narodil se v roce 1915 a zemřel v roce 1995. Svůj život prožil v USA. Byl podnikatelem, významným průkopníkem ve zkoumání lidského vědomí a zakladatelem hemisférické synchronizace Hemi-Sync®. Je zakladatelem Monroeova institutu, jenž je celosvětovou organizací zabývající se rozšiřováním lidského potenciálu. Je také autorem trilogie Cesty mimo těla (1971), Daleké cesty (1985) a Návrat k pramenům (1994), v nichž popisuje svoje zážitky s mimotělními zkušenostmi. Jeho profesní kariera obnáší absolvování univerzity v Ohiu v roce 1937, práci režiséra v rádiové stanici, poté majitel rádio produkční společnosti. Skládal hudbu pro rozhlas, televizi a filmy. Byl také viceprezidentem obchodní společnosti, která v roce 1956 zřídila oddělení výzkumu a vývoje. V roce 1958 začal prožívat zkušenosti mimo tělo. V roce 1974 se toto výzkumné oddělení změnilo na Monroeův institut. Monroe také přihlásil tři patenty pro změnu stavu mozku prostřednictvím zvuku. Vytvořil také sérii seminářů určených k výuce v této oblasti.

Kniha od pohledu působí velmi seriózním dojmem. Je provedena v pevné vazbě a na běleném papíře. Její rozsah je 276 stran. Nevýhodou tohoto provedení je její větší váha a menší font použitého písma. Celkový dojem dle mého názoru narušuje pouze použitý obrázek na obalu. Obsah knihy je rozdělen do následujících kapitol:

Předmluva

Úvod

1.Nikoli kouzelnou hůlkou, nikoli lehce

2.Pátrání a bádání

3.Svědectví

4.Tady a teď

5.Nekonečno, věčnost

6.Obrácený obraz

7.Post mortem

8.“Protože se to píše v bibli“

9.Andělé a archetypy

10.Inteligentní zvířata

11.Dar nebo břemeno?

12.Na nesprávném místě

13.Druhé tělo

14.Vědomí a nadvědomí

15.Sexualita v druhém stavu

16.Přípravná cvičení

17.Proces oddělení

18.Analýza událostí

19.Statistická klasifikace

20.Neprůkazné

21.Předpoklady: odůvodněné?

Epilog: profil osobnosti

Autor má k probírané tématice vědecký přístup. Používá například zaužívaný pojem OOBE, zavádí pojem druhé tělo, lokalita 2 a lokalita 3. Obsahově jsou tyto pojmy totožné s jinými názvy obdobných pojmů používaných v ezoterice. Pro lepší srozumitelnost by bylo jistě dobré tyto různé pojmy jednotlivých autorů sjednotit. Informace autor předává prostřednictvím osobních prožitků a prožitků spolupracujících pokusných osob. Tyto svoje prožitky následně komentuje na základě svého subjektivního vnímání. Tento přístup je pro čtenáře velmi srozumitelný a věrohodný. Ukázky prožitků pocházejí z let 1958 až 1970. Celkově se jednalo o 589 experimentů. Tato doba a počet experimentů jsou jistě dostatečně průkazné. Autor svoje prožitky zasazuje do širokého výzkumného rámce, který také stojí za pozornost. Značně působivá je i část, kdy autor popisuje svoje niterné prožitky, které měl v průběhu jednotlivých experimentů.

Autorův vědecký přístup k prováděným experimentům dokládá statistická pasáž knihy, ve které do detailů rozebírá všechny vlivy a projevy, se kterými se v jejich průběhu setkal. Zajímavá je také část knihy, ve které se věnuje filosofickým úvahám, ke kterým ho jeho prožitky inspirovaly.

Jako hlavní nedostatek knihy spatřuji popis cvičení vedoucích k vymístění z těla. Nemohu posoudit, je-li jeho nesrozumitelnost dílem autora, nebo věcné neznalosti překladatelky. Každopádně moje představivost na jeho realizaci nestačila a dokonce se vkradla i myšlenka, že do textu mohla být tato nesrozumitelnost vnesena záměrně.

V češtině vyšly všechny tři autorovi knihy. Vzhledem k tomu, že jsou vyprodané a tudíž obtížně k sehnání můžete vzít za vděk alespoň elektronickou verzí první z nich.

Dle mého názoru se jedná o velmi dobrou knihu na téma vymisťování z fyzického těla. Proto ji případným zájemcům o tuto problematiku mohu vřele doporučit.

LLV – září 2023