Tibetská jóga dýchání a pohybu

Tenzin Wangyal Rinpočhe

Pragma – 2013

Vzhledem k tomu, že kniha je již delší dobu v knihkupectvích nedostupná, musel jsem ji sehnat prostřednictvím knihovny. Rozsah knihy je 143 stran a její obsah je rozdělen do následujících kapitol.

Knihu zahajuje nezbytná Předmluva a Úvod. Dále následují tři kapitoly s vlastním obsahem.

1. Devět dechových technik k pročištění. Tato kapitola obsahuje části: přehled praktik, návod k praktikám, zásady praktik a výsledky praktik.

2. Pět čaker a pět cvičení ca lung. Tato kapitola obsahuje části: pět cvičení ca lung, vnější činnost s ca lungem – stručný návod, návod k vnitřním cvičením ca lung, neformální praxe v každodenním životě.

3. Devět lungů – mapa proměny. Tato kniha obsahuje části: jak poznat, kdy provést v životě změny, smysl pro vítr a mysl, představa o těle, devět lungů a jejich výsledky.

Kniha je zakončena Závěrem, který obsahuje vstup do klubu „pravda o ukončení“, poděkováním a částí o autorovi.

Autor závěrem slibuje, že pokud budete usilovně cvičit, zaznamenáte pozitivní změny po šesti měsících. K tomu bych pouze dodal, že dříve nebo později, podle individuální míry vnímavosti. Předložené techniky umožňují napojení na jemné životní energie, jejichž prostřednictvím je možné řešit naše problémy.

Na rozdíl od jiných buddhistických směrů, tak jak je v tibetském buddhismu běžné, najdete v knize podrobný popis jednotlivých technik. V jejich meditačním rámci osobně jako nejsložitější shledávám fyzické pohyby. Pro každou techniku jsou jiné a je jich celkem dost. Mně se osvědčilo nahrát si návod a cvičení provádět podle něho. Použité principy jsou založeny na osvědčené práci s energiemi. Funkčnost uvedených postupů vychází také z toho, že popsané techniky nepracují s důsledky, ale jsou zaměřeny na příčiny našich problémů. Pro čtenáře může být poněkud matoucí používání tibetských pojmů pro energii a jednotlivé čakry, se kterými techniky pracují. Například použitý pojem lung má stejný význam jako vítr, prána, ki nebo či. Větší problém spatřuji v tom, že jednotlivým čakrám jsou přiřazeny jiné barvy. Na první pohled se může zdát, že se jedná o maličkost. Barva čakry však vyjadřuje její kmitočet, změna kmitočtu pak mění její charakter. Jedná se tedy o dost zásadní problém, jehož příčina stojí za hlubší zamyšlení. Nezvyklá jsou také přirovnání používaná pro objasnění problematiky.

Další autorovy knihy, které byly přeloženy do češtiny, jsou Tibetské léčení zvukem, Probuzení zářivé mysli, Tibetská jóga snu a spánku, Léčení formou, energií a světlem, Zázraky přirozené mysli. Všechny autorovy knihy vychází z tibetské tradice böm. Autor je zakladatelem a duchovním ředitelem Limingha Institute působícím v Charlottesville ve Virginii.  Internetový odkaz na tuto organizaci, který je uveden v knize, však není funkční.

LLV – květen 2022