Vysoká hra

Většinou nepíši recenze na televizní pořady. Vzhledem k závažnosti této dvoudílné televizní série jsem se však rozhodl udělat výjimku a krátkou recenzi k ní napsat.

Režisérem tohoto televizního filmu je Jiří Svoboda. První díl byl uveden v neděli 26.1. v hlavním vysílacím čase na TV1. Druhý díl byl uveden opět v hlavním vysílacím čase o týden později. Do hlavní role pplk. Krásy byl obsazen herec a zpěvák Richard Krajčo. I v dalších rolích jsme mohli vidět známé tváře, jako například Tomáše Töpfera, Ondřeje Vetchého, Miroslava Donutila a další.

Pro ty z vás, kteří tento televizní film neviděli, alespoň stručně zmíním jeho obsah. Autor ve filmu rozkrývá realitu naší vrcholné politiky, která je mafiánsky propojena se státními zástupci, soudci i policií. Vytvoření této zločinecké struktury legálně umožňuje náš politický systém. Na tomto pozadí byly zcela reálně ukázány současné možnosti sledování a odposlechů, které si většina z nás vůbec neuvědomuje a hlavně financuje v podobě chytrých telefonů. Pokud si starší z nás vzpomínají na italský seriál Chobotnice a hrdinného soudce Cataniho, tak se v jeho boji proti mafii v porovnání s naší současnou realitou jednalo pouze o slabý čajíček. Vzhledem k tomu, že mám o této oblasti nějaké povědomí, byl jsem předvedenou reálností velmi překvapen. Obsah filmu rozhodně nekorespondoval s charakterem ČT1 a hlavním vysílacím časem. Proto jsem se pozastavoval nad tím, co je tímto filmem sledováno.

Druhý díl pokračoval ve stejném duchu, a proto jsem byl zvědavý na jeho vyústění. V závěru filmu postupně narůstal pocit beznaděje z boje proti popisované hydře. Závěr filmu pak vyslal jasný vzkaz a udělal zcela jasno, proč byl tento film reálně natočen a odvysílán tak, aby ho vidělo co nejvíce diváků. Ten vzkaz zní: „Půjdete-li proti nám, nemáte šanci a budete zabiti.“ Možná se jednalo o vzkaz konkrétní osobě či osobám, který však určitě platí pro nás všechny.

Můžeme se zamyslet nad tím, jak k této situaci mohlo dojít. Současná situace je výsledkem principů liberální demokracie, která stvořila korporátně fašistický systém, a ten si ve prospěch svých zájmů vytvořil zobrazenou zločineckou hydru, která prorůstá celou naší společností. Tento stav není pouze naší výsadou, ale najdeme jej zřejmě ve všech státech se stejným společenským zřízením. Například na Slovensku je podle všeho v této oblasti situace obdobná, jako u nás.

Jistě by bylo dobré si tento stav uvědomit a na druhou stranu vyslat náš jednoznačný a srozumitelný vzkaz. Pokud tak neučiníme, bude v budoucnu jenom hůř.

LLV – únor 2020