Uzdravte si oči

Jak si uchovat vitalitu

Inka Jochumová

Pragma –2018

„Posílené oči dokážou dobře vidět“.

Obsah knihy vychází z předpokladu, že oči, které nevidí dokonale, nemají dostatek energie. Autorka se tedy zaměřuje na to, jak očím dostatek energie dodat. Na základě předkládaných cvičení slibuje nejen návrat k dokonalému zraku, ale i odstranění očních nemocí.

Jedná se o útlou, profesionálně vyhlížející knihu formátu A5 v rozsahu 56 stran. V knize najdete jak výstižné obrázky, tak fotografie, které upřesňují předkládané cviky. Kniha je sympatická už tím, že je věcná. Autorka se v ní zbytečně „nevykecává“, ale předkládá stručný a jasný návod ke cvičení. Obsah cvičení je založen na základě čínského cvičení čchi-kung.

Kniha je rozdělena do následujících kapitol:

Úvod – Zde se dozvíte o podstatě metody, kterou tvoří uvolňování energetických bloků a rozproudění životní energie. Je zde také zdůrazněn princip každodenního cvičení. Podstatu přístupu tvoří celostní působení.

Ting, čchi, šen – tři klenoty – Je zde stručně vysvětlena podstata tradiční čínské medicíny. Metoda je založena na tichém přístupu, který využívá sílu představivosti pro rozproudění životní energie. V této kapitole jsou na obrázcích znázorněny základní energetické body těla, energetické brány a energetické dráhy (meridiány). Po věcné stránce zde stojí za zvážení, zda se opravdu spodní tan-tchien nachází na autorkou popsaném místě.

Dech – Autorka zde čtenáře stručně seznamuje se čtyřmi druhy dechu a dává základní instrukce k nácviku břišního dýchání.

Malý energetický oběh – V této kapitole se dozvíte o podstatě malého energetického oběhu a dostanete návod na jeho procvičování.

Osm očních bodů – Zde jsou popsány základní body v okolí očí, které je nutno stimulovat.

Dalekozrakost – Tato oční vada je zde vysvětlena jednoduše a srozumitelně.

Krátkozrakost – I tato oční vada je zde vysvětlena velmi jednoduše a srozumitelně.

Sedm závěrečných cviků – V této kapitole autorka uvádí sedm cviků, které v souvislosti s posílením očí doporučuje provádět.

Mantra Světla – OM ANI DEWA HRÍ. Zde najdeme stručný popis této mantry v souvislosti s nácvikem malého energetického oběhu.

Rady – Pár rad závěrem přijde jistě vhod.

Popis jednotlivých cviků není příliš názorný a vyžaduje značnou představivost. Ani při ní si ale nikdy nebudete jisti, jestli je provádíte správně. Proto bych v případě vážného zájmu doporučil absolvovat nějaký kurz s touto problematikou. Vzhledem k tomu, že v této oblasti mám nějaké znalosti a zkušenosti, považuji tuto knihu spíš za seznámení s metodou než za konkrétní návod. Obezřetnost v této oblasti doporučuji i proto, že autorka neuvádí zkušenost z Číny, kdy v období Maa neměli dost brýlí pro vesměs krátkozraké Číňany. Proto se vrátili k uvedeným historickým metodám. Výsledek byl dost kontroverzní, kdy části Číňanů se zrak skutečně napravil, druhá část cvičících však zcela oslepla. Proto bych v uvedené oblasti doporučoval zvýšenou citlivost a obezřetnost. V uvedených postupech také není reagováno na u nás poměrně rozšířené oční nemoci, jako je šedý a zelený zákal. V této oblasti si přínos předloženého cvičení dovedu rovněž představit.

Pokud vás tato recenze oslovila a knihu si zakoupíte, bude už jenom na vás, jak budete popsaná cvičení praktikovat a jakých výsledků ve zlepšení svého zraku díky tomu dosáhnete.

LLV – leden 2019