Příběh o povstání hada

Mgr. Jan Kozák

Bibliotheca gnostica – 1996

Kniha má rozsah 215 stran formátu A5 v měkké vazbě. Tištěna je na běžném papíře a doplněna je černobílými obrázky. Kniha je přehledně rozdělena do 21 samostatných částí. Pro zlepšení srozumitelnosti je doplněna Úvodem, který čtenáře uvádí do prezentované problematiky. Závěrem je pak uveden Seznam zkratek, Seznam vyobrazení a Seznam použitých pramenů a citované literatury. Problematiky neznalý čtenář však bude postrádat přehled použitých pojmů. Bude-li to váš případ, budete muset tento nedostatek nahradit vhodným výkladovým slovníkem. Kromě komentářů autora se jedná o překlad historického textu. Z toho vyplývá i náročnost jeho čtení. Za zmínku stojí i to, že se jedná o překlad německého překladu původního originálu.

Kromě obligátních částí se kniha skládá z následujících tématických kapitol.

Obraz první: Úvod k Třídílnému traktátu, Třídílný traktát beze jména.

Obraz druhý: Úvod k Tajnému spisu Jana, Tajný spis Janův, Apokryfon Johanní.

Obraz třetí: Úvod k Ireneovým „Ofitům“, Ofité podle Irenea.

Obraz čtvrtý: Hippolytovo Refutatio – Vymýtání všeho kacířstva, Hippolytus – Peraté.

Bible – „Total recall“: Kříž z pozice poznání přejímky svatého učení, Příležitostný malý český koutek – Svatý Václav, Úvod k Hippolytově Knize Baruch, Kniha Baruch, Předmluva k Naasejskému traktátu, Naasejský traktát, Zpráva ze Zosimovy kroniky.

Vlastní obsah dokládá neumné plagiátorství židokřesťanského náboženství, které vychází z mnohem starších indických Véd. Jejich duchovní obsah pouze přeneslo do hmotné, křesťanské roviny. Obecně se v případě této přejímky jedná o tyto charakteristické změny: Otec byl nahrazen Matkou, horní bylo nahrazeno spodním, duchovní vegetativním, Věčnějsoucí bylo nahrazeno Věčně se stávajícím. Původně duchovní védické obsahy a principy byly personifikovány do hmotných postav Ježíše, jeho apoštolů a podobně. Tím ale plagiátorství nekončí. Převzaty byly i jednotlivé výroky, citace a podobně. V nejmarkantnější podobě jsou do úst Ježíše Krista vkládány původní buddhistické výroky. V podání mgr. Kozáka se nejedná o prezentaci nějakého názoru, ale o předkládání neoddiskutovatelných údajů, které mají potenciál přesvědčit nezaujatého čtenáře. V dnešní době by takto neoriginální, plagiátorská práce neměla šanci uspět.

Autor názorně ukazuje postupný vývoj náboženství a jeho směřování od duchovní podstaty do hmotné oblasti, oblasti hada. Doplňující grafika ozřejmuje různé podoby boje s tímto hadem. Ve své práci přímo ukazuje na příčiny současného stavu naší židokřesťanské společnosti.

Z počátku se kniha může zdát nezáživná, postupně se však do ní dá začíst a stane se z ní strhující detektivka. Pokud vás předložená problematika zaujme, určitě nezůstanete u přečtení této knihy, ale budete ve studiu pokračovat dalšími autorovými díly.

LLV – duben 2019