Psychologie zvládání života

Aplikace metody Abhidhamma

Mirko Frýba

Albert – Brno 2008

Kniha má rozsah 223 stran vázaných v měkkých deskách. Svým charakterem se jedná o vysokoškolskou učebnici. To se projevuje i na jejím obsahu. Zejména v úvodní části Předmluvy se setkáte se spoustou cizích slov (jako by autor předváděl rozsah svých vědeckých znalostí) a odvolávek na jiné vědecké autority (které se ve svých citacích odvolávají na další autory). Jejich výběr byl evidentně poplatný autorům Průvodního slova (Smékal) a závěrečné Recenze knihy (Hoskovec). Pokud vám jde o obsah knihy a ne o vědecké formality, tak tuto část knihy můžete klidně přeskočit.

Dále už k jednotlivým kapitolám knihy.

Úvod – Pokud vám jde čistě o obsah abhidhammy, tak tuto kapitolu můžete rovněž přeskočit.

Co je abhidhamma? – Abhidhamma je eticko-psychologický systém vědění používaný již dvacet pět století jako podklad buddhistických technik kultivace mysli, meditace, psychohygieny a psychoterapie. Zbytek kapitoly si opět můžete odpustit.

Kulturní kontext – V této kapitole se dozvíte o společenských a kulturních poměrech doby v místě působnosti Buddhy. Mimo to se zde dozvíte i širší souvislosti o místech, kde se buddhismus rozšířil. Dozvíte se zde i o shodných rysech naší společnosti, které umožňují využití abhidhammy u nás. Autor vás zde seznámí i s jednotlivými větvemi buddhismu a s jejich historickým vývojem.

Psychologie abhidhammy – V této části se dozvíte o podstatě abhidhammy, která pracuje výhradně s tělesnými vjemy, cítěním, stavy mysli a fenomény. V této kapitole se autor zabývá cíli, hodnotami, motivacemi a patologiemi naší psychiky. Je zde také definována matice jasného vědění. Autor zde také seznamuje s kořeny motivací a etikou našeho jednání. Rozebírá zde i patologii a znečištění naší mysli. Je zde rozebrána struktura prožívání a řídící schopnosti mysli. Seznamuje zde se smysly, schopností a regulací našeho prožívání. Rozkrývá zde i proces prožívání a vznik komplexů v oblasti našeho lpění. Jsou zde rozebrány i okolnosti podmíněného vznikání. Autor zde principiálně popisuje kruh našeho utrpení a vývojovou spirálu naší emancipace.

Psychotop a integrace osobnosti – Zde je rozebírán psychologicky pojatý životní prostor konkrétní osoby. Jedná se o základní předpoklad pro provádění psychoterapie či praktikování meditace. Najdete zde i způsob zmapování tohoto psychotopu. Můžete se zde seznámit i se způsobem integrace osobnosti vůči sobě i svému okolí.

Meditační trénink – V této části jsou popsány nezbytné předpoklady pro praktikování meditace a její jednotlivé fáze. Dozvíte se o uvolnění a klidu, stejně tak i všímání nádechu a výdechu. Je zde popsána technika meditačního kráčení i vyzařování dobrotivosti. Jsou zde rozebírány i pokročilejší praktiky kultivace vhledu.

Každodenní psychohygiena – Pár stránek knihy je věnováno i každodenní psychohygieně, která nám zaručí klidný a harmonický život.

Perspektivy praxe – Tato část knihy je věnována vědeckým základům popsaných praktik. Je zde popsána interakce mezi teorií a empirií s odkazem na patřičné zdroje. Autor zde zdůrazňuje i nutnost vědcovy životní praxe. V další pasáži je rozebírána otázka praxe výuky psychologie a psychoterapie.

Dodatek A – Obsahuje ukázku kanonického textu abhidhammy, jak v originále, tak v překladu.

Dodatek B – Obsahuje výklad základních pojmů jako je všímavost, bdělost, pozornost a některých dalších.

Literatura – Obsahuje velmi rozsáhlý, šestnácti stránkový výčet použité literatury.

Rejstřík pálí odkazů – Obsahuje výčet použitých pálí odkazů s uvedením stran jejich umístnění.

Klíče k rejstříku – Obsahuje přehled problematiky a k ní se vztahujících pálí termínů.

Obsah knihy je pro názornost doplněn grafy a citáty Buddhy. Některé otázky však nejsou rozebrány v dostatečném rozsahu, což neumožňuje snadné pochopení problematiky a vyžaduje studium z dalších zdrojů. Pokud se rozhodnete knihu prostudovat a její obsah se vám bude zdát příliš složitý, rozhodně se vám nebudu divit. Rozsah složitosti pouze ukazuje na genialitu předávaného obsahu a míru naší nevědomosti. Dle mého názoru se jedná o jednu z nejlepších knih v dané problematice a rozhodně stojí za to si ji alespoň přečíst.

LLV – listopad 2018