Přednáška Henriho Monforta
Na rozdíl od předchozích let jsem měl letos možnost zajít si
na přednášku francouzského bretariána Henriho Monforta. Přednáška se konala
5.6.2013 v prostorách tělocvičny Iyengarovy jógy v Brně Žabovřeskách. V loňském
roce jsem měl možnost vyslechnout a shlédnout jeho přednášky organizované a
moderované Jaroslavem Duškem. V posledních letech se o problematiku stravy více
zajímám a bretariánství (stravování se pránou) zapadá do mé koncepce frekvenční
teorie člověka. Proto jsem se chtěl se známým bretariánem setkat osobně a udělat
si tak na něj a celou problematiku vlastní názor.
Od Henriho loňského turné se o něm šířily různé zvěsti.
Například to, že se z důvodu pronásledování stáhl z veřejného života do ústraní
a podobně. Proto jsem byl jeho opětovným objevením v naší republice a množstvím
organizovaných přednášek trochu překvapen. Henri se tvářil jakoby nic a také
nic podobného nezmiňoval. Zřejmě trochu tajemna a atraktivnosti reklamní kampani
pouze prospěje. V tomto ohledu jsem měl pocit, že je Henri předváděn jako medvěd
v cirkuse.
Nyní už k vlastním dojmům z přednášky. Prostory nově
vybudované tělocvičny byly pěkné. V oblasti ozvučení se ukázaly nedostatky v
akustice a zřejmě i ozvučovací technice, případně zkušenostmi s její obsluhou.
Sedělo se na cvičebních pomůckách, na zemi, lavičkách i židlích. I přes
prohlášení, že je přednáška vyprodána, bylo vidět dost volných míst. Vzhledem k
rozměrům tělocvičny byl s Henrim možný bližší kontakt než ve velkém sále. U
vstupu do tělocvičny organizátoři prodávali nově přeloženou Henriho knihu, která
šla celkem slušně na odbyt.
Ještě před Henriho příchodem jsem zaregistroval jistě ne
náhodnou věc. Převážná část zúčastněných (až na pár výjimek) měla modré oči.
Typologie účastníků vykazovala značné rozdíly, které napovídaly o zkušenostech s
přednášenou problematikou. Na většině z nás bylo patrno, že se sebou něco
děláme, a o tom vypovídal i vzhled našich těl, který ostře kontrastoval se
zavalitými postavami některých účastníků, kteří by zřejmě teprve rádi něco dělat
začali.
Na rozdíl od běžných místních zvyků Henri přišel včas a malé
zdržení začátku šlo na vrub pořadatelů. První dojem z přednášejícího nebyl nijak
mimořádný. Starší muž, vypadající na svých 60 let, dle mého názoru i staršího
vzhledu než by jeho fyzickému věku odpovídalo. Jeho vzezření bylo v rozporu s
tvrzením, že jeho tělo již více než deset let mládne. Pohyboval se ale pružně a
svižně. Posadil se na bolstr a nohy propletl do něčeho, co se dost podobalo
dvojitému lotosu. V této pozici pak vydržel sedět po většinu času. Podle
oblečení mu bylo zřejmě chladno, což by mohlo korespondovat s mojí zkušeností
mokré hladovky. Henri v průběhu přednášky pil a na dotaz, jak to má, uvedl, že
je to jeho běžný stav. Při bližším pohledu a naladění se na něho byla patrna
jeho vyšší vibrační úroveň. Na druhou stranu jsem se nemohl zbavit nepatřičného
dojmu. Něco na způsob zombie nebo něčeho, co sem nepatří. Jedná se o podobný
rozdíl, jaký je patrný mezi masožroutem a vegetariánem, jenom tentokrát mezi
vegetariánem a bretariánem. Slzící oko a občasné posmrkávání odporovalo jeho
tvrzení o jeho dokonalém zdraví.
Jeho projev byl přirozený a uvolněný, dokreslený odpovídají
gestikulací. Francouzština byla alespoň pro moje uši rozhodně libozvučnější než
běžně se nám vnucující angličtina. Překladatelka odváděla opravdu profesionální
práci a tak s obsahem přednášky a jeho porozuměním nebyl žádný problém.
Co se týká obsahu přednášky, nebudu se o něm podrobně
rozepisovat. Předpokládám, že je dostatečně znám. Pokud ne, tak má každý možnost
se s ním na internetu seznámit. Vzhledem k tomu, že mám v této oblasti docela
dobrou paměť, mohl jsem porovnávat obsah toho, co jsem na živo slyšel, s tím, co
jsem znal z jeho loňských vystoupení. Zde jsem v některých oblastech shledal
rozdíly, které nemohly být zapříčiněny pouze špatným překladem nebo porozuměním.
Nemohlo jít ani o oblasti, které se mohly v průběhu uplynulého roku změnit. Tak
kdoví, jak to vlastně s nimi je. Obdobně jsem narazil na několik rozporů s mou
vlastní zkušeností, o které jsem přesvědčen, že má všeobecnou platnost. Některá Henriho zdůvodnění by zase neprošla z pohledu selského rozumu a základní logiky.
Úmyslně neuvádím, o které oblasti se jedná, a nechávám na každém čtenáři, aby se
mohl nad obsahy, které Henri sděluje, sám zamyslel. Nechtěl jsem v tomto ohledu
rozpoutávat polemiku ani na přednášce a nechci ji rozpoutávat ani nyní. Převážná
většina jeho sdělení odpovídala mému poznání a mohl jsem s nimi souhlasit. V
jeho přednášce mě ještě zaujal zásadní rozpor v obsahu používaných pojmů, jako
jsou například hladovění a půst.
Za zmínku dle mého názoru stojí to, že se Henri hlásí ke
keltskému šamanismu, který v rámci své léčitelské praxe praktikuje. Jeho zmínka
o dvou rodinách, se kterými nežije, ale pouze se stýká, nasvědčuje o jeho
nevyřešených problémech ve vztahové oblasti. Bretariánství evidentně nevypovídá
o všestranně rozvinuté osobnosti, případně automatickému „osvícení“. Stejně tak
se nemohu ztotožnit s jeho dle mého názoru ničím nepodloženým optimismem v
duchovní oblasti.
Henrimu se v Česku evidentně líbí, o čemž svědčí i jím vedené
kurzy s přechodem na bretariánství. Pravdou ovšem zůstává, že noví bretariáni ve
mně vzbuzovali značné rozpaky. Možná to ale bylo pouze tím, že se se svým novým
stavem ještě dostatečně nesžili.
Pokud mohu můj dojem z přednášky shrnout, tak byl dobrý.
Účast na jeho akcích mohu doporučit. Když pro nic jiného, tak pro udělání si
vlastního názoru a spousty podnětů k zamyšlení. Kromě toho musím konstatovat, že
toto setkání u mě bezprostředně změnilo schopnost vnímání energií, se kterými
pracuji. Udělalo mi také jasno v nasměrování dalších experimentů v této oblasti.
LLV – červen 2013