/************************************NADPIS***********************************/>
Vědomé umírání
/************************************NADPIS_KONEC*****************************/>
Tohoto kurzu jsem se zúčastnila ve dnech 17.-19.2.2012 v Praze. Kurz pořádala Míla Lukášová, paní s tvořivým duchem (je akademickou sochařkou) a dlouholetými zkušenosti v oblasti regresní terapie, duchovního růstu i se zkušenostmi při doprovázení umírajících.
V průběhu kurzu se prolínaly dvě hlavní linie: jedna informativní, druhá sebezkušenostní – zážitková.
Zde jsou některé hlavní body z informační části.
Dozvěděli jsme se způsoby a stádia reakce člověka na smrt, dále pak úrovně, kterými umírající prochází před svou smrtí, a v neposlední řadě mnoho informací a moudrých rad pro lidi „doprovázející“ – to jsou jedinci, kteří jsou umírajícímu nablízku, pečovatelé, lidé nabízející pomoc či psychologickou podporu v této situaci.
Reakce lidí na smrt má následující stádia (zde se myslí reakce lidí, kteří se např. dozví, že mají smrtelnou chorobu a že jim zbývá již jen omezený čas):
První stádium je popírání („to nemůže být pravda“, „tohle se mě přece nemůže stát“).
Druhé stádium zahrnuje bouřlivé emoce, zlost (energie je vybuzená, člověk se snaží bojovat, být aktivní, hledat řešení nebo viníka, někdy je to i zlost nebo agrese obrácená proti sobě).
Třetí stádium je smlouvání (člověk vyjednává s bohem či s okolnostmi, slibuje, vytváří si naděje, které ale znamenají popírání skutečnosti).
Čtvrté stádium je deprese (obsahuje bezmoc, apatii, zoufalství, málo energie, je zlomovou fází, kterou se musí projít).
Páté stádium je smíření a přijetí.
Je dobré dojít si před smrtí až do té poslední fáze, protože pokud člověk umře v některé fázi dřívější, je to těžké pro duši. Také je dobré si uvědomit, že zděšení a strach z prázdnoty („konec, už tady nebudeš“) vytváří ego a týkají se ega.
Zajímavou informací je to, že i sebevražda může být pro vesmír „přijatelná“, ale musí splňovat určité podmínky. Dotyčný člověk, který má silný pocit, že život nemá smysl a že mu už nic nepřináší, by si měl především zkusit udělat radikální změnu se svým životem. Měl by vyrovnat dluhy, vyřešit majetkově-právní otázky, všechno vypořádat a uspořádat. A poté může odejít do čisté přírody a přestat jíst a pít. Pak může v klidu umřít, nebo jej to naopak velmi intenzivně vrátí do života.
Při procesu umírání prochází člověk různými úrovněmi, od kterých by měl být vnitřně odpoutaný, osvobozený.
První úroveň - vědomí materiálního těla a hmoty. Sem patří strach z opuštění těla a ze ztráty kontroly nad tělem, lpění na hmotě, majetku.
Druhá úroveň - úroveň tužeb. Kromě tužeb vyplývajících ze základních potřeb (jídlo, rozmnožování) má lidský druh spoustu dalších tužeb – touhy po vztahu, radovánkách, po moci. Některé touhy ani nejsou naše a přejali jsme je výchovou. Je důležité si v procesu umírání uvědomit své touhy, protože mohou být vodítkem pro další vtělení.
Třetí úroveň - mentální tělo, tuto úroveň můžeme také nazvat úroveň viny. Člověk v určité fázi umírání vnitřně soudí sám sebe, trpí, má pocit že se provinil a že si nic dobrého nezaslouží. Je třeba si uvědomit, že koncept viny se vyvinul během vývoje kultury lidstva a nevyskytuje se nikde jinde ve vesmíru. A také, že vina je nejsilnějším manipulačním prostředkem. Pokud člověka doprovázíme, můžeme ho ujistit, že všechno je v pořádku a dělat chyby je také v pořádku, patří to k dualitě lidské zkušenosti (dělat dobro i dělat zlo).
Čtvrtá úroveň - úroveň křivdy. Člověk si v této úrovni probírá, kde byl obětí nespravedlnosti (může cítit vztek, bezmoc, nenávist). Stejně jako předchozí viny, i křivdy jsou zatěžujícím harampádím, které nás vibračně stahuje dolů. Proto je třeba si to uvědomit, prožít si to (emoce vyjádřit), vypořádat se s tím, abychom si to už nenesli do dalšího života. Vypořádáním se s uvedenými čtyřmi úrovněmi se dostáváme do stavu radosti, můžeme se naladit na pocit vděku, jednoty, hojnosti.
Pátá úroveň - kauzální úroveň – úroveň hlubokého ticha a tmy, předstupeň k nirváně.
Mnoho informací a rad bylo určeno člověku v roli doprovázejícího. Může se nám to stát komukoli, že budeme přítomni umírání blízkého člověka, a pak i ty zdánlivě obyčejné rady nám mohou být k užitku. Co například je dobré si při tom uvědomit:
důležitý je prostý lidský a láskyplný přístup
mít na paměti, že je to umírání druhého člověka, je to jeho proces (a tedy nevnucovat mu své představy) – být vnímavý a citlivý
umírající člověk může mít nejrůznější emoce – vytvořit pro ně prostor a přijmout je
můžeme zkusit umírajícího lehce navádět na pozitivní myšlenky, pomoci mu s jeho strachy, nebo také s dořešením materiální úrovně
doprovázející by měl být v meditačním stavu (zvláště v závěrečné fázi), soustředit se na klid a světlo v sobě
je dobré, když se do toho procesu zapojí blízcí, celá rodina
Hlavní náplní prožitkové části kurzu bylo procházení výše uvedených úrovní. Tedy v nějaké v meditační pozici (v sedu či lehu, jak kdo chtěl) jsme šli dovnitř, do tichého pohroužení, a procházeli jsme si svůj vlastní životní běh vždy se zaměřením na konkrétní úroveň. Poté jsme mohli svoje prožitky sdílet s druhými. Tím, že jsme dané téma, danou úroveň procházeli s vědomím smrti, se často dostavovaly nezvyklé pohledy na vlastní život a možnost zařadit události svého života z úplně jiného úhlu pohledu. Vědomí blížícího se konce přináší leckterá překvapení – to co jsme považovali za důležité, svou důležitost mnohdy ztrácí. A naopak - některé zdánlivě bezvýznamné maličkosti pro nás získají svou důležitost a jiný emocionální náboj. Člověk měl možnost si uvědomit, s čím ještě není sám u sebe srovnaný a kde ho tlačí nějaké staré viny a křivdy.
Kurz hodnotím jako přínosný, dozvěděla jsem se nové informace, byly nové prožitky. Atmosféra kurzu příjemná, laskavá, jako pohlazení po duši.
JV - březen 2012
/************************************TEXT_KONEC***********************************/>