Rituální buddhismus
Velikonoce s Dhammou
2.-5.4. 2010
/************************************NADPIS_KONEC*****************************/>
/************************************TEXT***********************************/>
Zásed původně vedli dva učitelé, kteří měli na starosti výuku (jeden po prvním
dnu z důvodu zdravotních problémů odjel). O provozní záležitosti se starala
jedna organizátorka, která zabezpečovala naše potřeby ve vztahu k ubytování,
stravě a organizaci času. Koncepce zásedu byla poplatná historickým zkušenostem
buddhismu. Její dokonalost byla narušována nedokonalou realizací. Kdybych
nevěděl, že se zdaleka nejedná o první akci tohoto týmu a navíc v tomto
prostředí, které bylo organizačnímu týmu důvěrně známé, měl bych dojem, že
takovou akci organizují poprvé. Od našeho příjezdu, kdy byla v celém areálu
značná zima, přes úvodní část, kde jsem postrádal nějaké ucelené pokyny k zásedu,
až po nadbytek volného času, ze kterého jsem měl dojem, jakoby se organizátoři
začínajícím častníkům podbízeli k jejich účasti na další akci.
Na zásedu mě překvapila malá účast, celkem 16 meditujících,
kteří se sjeli doslova z celé republiky. S výjimkou pár skalních, kteří se
účastní téměř každého zásedu, se jedná vždy o nováčky, kteří zřejmě v meditační
praxi dále nepokračují. Toto je i jeden z důvodů malého pokroku dlouhodobě
meditujících. Ta trocha teorie, která je v rámci zásedu předávána, se totiž musí
na každé akci znovu a znovu opakovat. Vzhledem k tomu, že citelně schází
individuální přístup, je teorie pro obě úrovňové skupiny beznadějně málo.
U obou učitelů bylo patrné, že pochází z jedné školy. Jejich
slovní vyjadřování i chování bylo jakoby namnožené přes kopírák. Vzhledem k
tomu, že dobrá polovina účastníků byla na zásedu poprvé, znatelně na jeho
začátku scházela podrobná instruktáž. Toto je podle mě i hlavním důvodem mnohdy
mnohaletého chybného provádění meditace, ke kterému učitelé pouze blahosklonně
přihlíželi. Konkrétně se jednalo o přehnané, bezmála holotropní dýchání, kdy
bylo patrné, že meditující dech nesleduje, ale naopak aktivně řídí. Časté bylo i
usínání meditujících, které se projevuje takzvaným autobusem, kdy se meditující
klátí mnohdy na všechny strany. Celková skupinová energie nebyla dobrá a doslova
bránila kvalitní meditaci. Při meditaci mě strhávala energie celé skupiny
frekvenčně směrem dolů. Ani dlouhodobě meditující buddhisté totiž neumí cíleně
pracovat se svojí mozkovou činností. Z tohoto důvodu i po mnohaleté praxi
většina z nich při meditaci usíná. Toto bylo nejen znát, ale jednotliví
účastníci si na to i stěžovali. Tato skutečnost se mi potvrdila v době osobního
volna, kterou jsem využíval v meditační místnosti k individuální meditaci. V
této době byla meditace snadná a kvalitní, jako když doma medituji sám. Na
druhou stranu byly tyto obtíže dobré jako trénink v náročných podmínkách.
Podle mojí zkušenosti buddhistická meditace pracuje pouze s
myslí, srdce ponechává na rozdíl od jiných směrů netknuté. Z tohoto důvodu jsem
musel meditační praxi doplnit o praktikování Shambhaly a Merkaby. Kromě
účastnice sedící přede mnou, která byla zasvěcena do obou směrů, si této mojí
aktivity nikdo nevšiml. Každopádně musím konstatovat, že bych si dnes již bez
obou praktik den nedokázal představit. Tato cvičení se pak znatelně projevila i
na zkvalitnění meditace.
Tak jako při každém zásedu jsem zaregistroval třetí noc
zvýšenou aktivitu snů, které byly mnohem živější, a jejich obsah vypovídal o
zpracovávání obsahů nevědomí. Stejně tak se při intenzivním zásedu začaly ozývat
již dávno zapomenuté somatiky, o kterých jsem v běžném životě už dlouho nevěděl.
Markantní bylo i zvýšení potřeby spánku. Denně jsem potřeboval spát o pět hodin
víc, než když chodím do práce a věnuji se duchovním aktivitám. Stejný trend jsem
sledoval i u ostatních účastníků zásedu. I tato skutečnost ukazuje, že na zásedu
nebylo všechno v pořádku.
V meditační praxi se ukázaly nedostatky, které vyvracely
tvrzení některých meditujících o jejich pravidelné samostatné meditační praxi.
I přesto, že jsem se již zúčastnil několika intenzivních
zásedů, stejně mě znovu překvapilo, jak je takto vedený zásed fyzicky namáhavý.
Dalším zajímavým úkazem, který vypovídá o tom, že v průběhu zásedu nebylo něco
správně, bylo to, že namísto načerpání fyzických i duchovních sil jsem se stejně
jako ostatní účastníci cítil tělesně unavený a psychicky zatlumený. O nějakém
duchovnu se nedalo, ostatně jako vždy na těchto akcích, ani mluvit. Jediným
pozitivním aspektem, kterého jsem si všiml při pohledu do zrcadla, byly znatelně
jasnější oči, které výrazně kontrastovaly s pobledlým a unaveným obličejem.
Název Rituální buddhismus dle mého názoru přesně vystihuje
to, o co v tomto pojetí jde. Rituál je totiž důležitější, než jeho pochopení a
vlastní obsah prováděné činnosti. Omezenost a netolerance pak naplňuje obsah
definice sekty. Takto prováděná činnost totiž není o buddhismu jako takovém, ale
pouze o jeho velmi úzké výseči, jejíž hranice se nesmí překročit. Je velmi
paradoxní, že o buddhismu jako takovém se dozvíte mnohem více z jiných zdrojů
než od buddhistů samotných. Zajímavé bylo také krátké sdílení zkušeností a
prezentace jednotlivých buddhistických organizací. O jejich skutečném stavu a
reálnosti informací dle mého názoru vypovídá také to, že za vzor a jako nejlépe
fungující byla označena organizace, která podle mé osobní znalosti v podstatě
prakticky vůbec nefunguje.
O skutečnosti, že s tímto směrem u nás není něco v pořádku,
nasvědčuje nízká účast na zásedech a pořádaných akcích, značná fluktuace
účastníků a neaktuálnost většiny provozovaných stránek na internetu.
Ve skutečnosti je krize buddhismu mnohem hlubší a mnohem
staršího data. Stačí se seznámit s jeho původem, historií a vývojem. Jeho
podobnost s křesťanstvím a zněním Bible je jistě "pouze náhodná". Tato
problematika si určitě zaslouží mnohem hlubší rozbor, který přesahuje rámec této
informace. Proto se k problematice buddhismu pravděpodobně někdy v budoucnu
ještě vrátím.
Současný stav je každopádně takový, že tuto cestu v její
stávající podobě a pod vedením místních učitelů nemohu doporučit.
LLV – květen 2010
/************************************TEXT_KONEC***********************************/>