SLOVO BUDDHOVO
Systematický přehled Buddhova učení v jeho vlastních slovech
Mirko Frýba
Votobia, 2006
/************************************NADPIS_KONEC*****************************/>
/************************************OBRAZEK*************************************/>
/************************************OBRAZEK_KONEC*******************************/>
/************************************TEXT***********************************/>
Autorem českého vydání je Mirko Frýba,
který provedl překlad textů přímo z jazyka páli. Doplňující informace jsou
přeloženy z jazyka německého. Výběr textů provedl Nyánatiloka Maháthera. Bohužel
alespoň stručný životopis, který by nám přiblížil osobu autora v knize
nenajdeme.
V knize nalezneme předmluvy k jednotlivým vydáním, kde je
popisována historie knihy a její obsah. Následující části jsou věnovány přímo
Buddhově učení.
Kniha si klade za úkol podat přehled celého učení. Je jistě
vhodná pro jedince, kteří nemají ani základní (žádné) znalosti o tomto učení a
chtějí získat základní vědomosti, které by jim umožnily další studium. Úvod
obsahuje stručný Buddhův životopis a následně jsou zde vymezeny základní pojmy,
jejichž znalost je potřebná pro pochopení následujících textů.
Nebylo by účelné vypisovat na tomto místě škálu kapitol, na
které je poměrně útlá kniha členěna, proto zde budou uvedeny pouze hlavní
kapitoly a nastíněn jejich stručný obsah. Hlavní částí knihy představuje
jmenování, charakteristika a bližší vysvětlení Čtyř ušlechtilých pravd. Není zde
řečeno nic překvapujícího či objevného (tímto výrokem nechci nijak znehodnotit
jejich význam, spíše naopak jej vyzvednout). Jedná se pouze o obecně platné
výroky, které však člověk potřebuje občas připomenout, aby byl nucen se nad nimi
zamyslet a skutečně pochopit a přijmout jejich význam. Avšak i přesto je jen
výjimkou, když se jimi někdo řídí.
První kapitolou a současně první ze Čtyř ušlechtilých
pravd je Prožité utrpení. V této kapitole jsou popisovány
skutečnosti, které zapříčiňují vznik utrpení. Jedná se o pět skupin lpění a to
na tělesnosti, cítění, vnímání, formacích a vědomí. Tyto skupiny jsou podrobněji
rozebrány v podkapitolách. Dále je zde vysvětlena Nauka anattá, která říká, že
veškerá existence je prázdná od jakéhokoliv trvalého já či podstaty. Podkapitola
Tři varování upozorňuje na skutečnost, že každý stárne, každý podléhá nemoci a
každý je smrtelný. Poslední podkapitola je věnována pojmu Samsára, který je v
Páli rejstříku vysvětlen jako koloběh utrpení, opakování zrodů a smrtí.
Druhá ze Čtyř ušlechtilých pravd zní Vznik utrpení. Je
zde popisováno, že utrpení vzniká z žádostivosti, která je trojí: smyslová
žádostivost, žádostivost po existenci a žádostivost po nebytí. Podkapitoly se
zabývají vznikem žádostivosti a kammou (synonymum v sanskrtu je karma).
Třetí ze Čtyř ušlechtilých pravd je Konec utrpení. Utrpení končí, pokud
vyhasne žádostivost, tím zaniká také lpění, vyhasíná proces nastávání a tím je
ukončeno znovuzrozování, čímž je ukončeno veškeré utrpení. Podkapitoly popisují
Nibbána (nejvyšší mír), světce (Arahat) a To neměnné, což je zde popisováno jako
prostor bez vlastností, bez vznikání a zanikání apod.
Čtvrtá ze Čtyř ušlechtilých pravd, kterou hlásal Buddha, je
pojmenována jako Stezka vedoucí ke konci utrpení. Říká se zde, že
existují dvě krajní cesty (oddání se smyslovým požitkům x oddání se
sebetrýznění) a jedna střední cesta (tzv. cesta Dokonalého). Tato stezka
(střední cesta) má osm členů: pravé pochopení, pravé zamýšlení, pravé mluvení,
pravé jednání, pravá životospráva, pravé úsilí, pravá všímavost, pravé
soustředění. Tato cesta by měla vést ke klidu, míru, k moudrému rozlišování, k
probuzení, k Nibbáně. Zbývající část knihy je věnována popisování, vysvětlování
jednotlivých členů Ušlechtilé osmičlenné stezky.
Po části knihy věnované Čtyřem ušlechtilým pravdám, následuje
kapitola věnovaná stručnému životopisu Antona W. F. Guetha (Bhikkhu Nyánatiloka),
který se zasloužil o rozšíření buddhismu do Evropy.
Součástí knihy jsou dva rejstříky: Páli rejstřík,
sloužící současně jako slovník, který neznalému člověku mnohdy velmi pomůže v
pochopení významu textů. Druhým rejstříkem je Věcný rejstřík, kde jsou
pojmy uvedeny česky a v závorce jsou k nim přiřazeny jejich ekvivalenty v jazyce
Páli.
Na závěr jsou zde uvedeny kontakty v podobě internetových
adres.
Z mého pohledu by kniha, která byla sepsána s výše uvedeným
záměrem, měla být strukturována jasně a přehledně, aby tak umožnila rychlou
orientaci v problematice. Text je sice členěn na jednotlivé kapitoly, ale bez
jejich označení číslem či podle jiného systému je přímo v textu, bez předchozího
vyhledání v obsahu, velmi obtížné rozeznat jejich vzájemný vztah a taktéž
orientace v textu je značně znesnadněná. Na druhou stranu je nutno říci, že
snadné a rychlé dohledávání je umožněno Věcným rejstříkem. Po obsahové stránce
se lze pozastavit pouze nad významem doplňujících textů, které jsou mnohdy
napsány méně srozumitelně než vlastní „slova Buddhova“, která jsou zde
vysvětlována.
Při četbě se kniha jeví značně nepřehledně. Pokud jsou však
případní čtenáři ochotni tento fakt přehlédnout, můžu knihu zájemcům o
problematiku buddhismu doporučit.
ŠB-leden 2009
/************************************TEXT_KONEC***********************************/>