Cesta divokého muže
Úvahy o mužské spiritualitě
Richard Rohr a Joseph Martos
Cesta 2002
/************************************NADPIS_KONEC*****************************/>
/************************************OBRAZEK*************************************/>
/************************************OBRAZEK_KONEC*******************************/>
/************************************TEXT***********************************/>
Kniha má 158 stran a je rozdělena na
29 krátkých kapitol. Duchovním autorem je Richard Rohr, americký františkán
německého původu. Řadí se mezi představitele duchovní obnovy v USA. Působí jako
kazatel a exercitátor, založil společenství Nový Jeruzalém a je vedoucím Centra
pro akci a kontemplaci. Do knižní podoby na základě vzájemné spolupráce jeho
myšlenky upravil Joseph Martos.
Předmluva
Zde popisuje Joseph Martos podobu spolupráce na této knize s
Richardem Rohrem
Úvod k přepracovanému vydání
Tato část patří již duchovnímu autorovi Richardu Rohrovi a
jeho zamyšlení nad mužskou duchovní cestou, kterou následně v další části o
stejném názvu znázorňuje i graficky.
1. Úkol sjednocení
Autor se zde popisuje dopady toho, když ženská a mužská
stránka člověka není v rovnováze. Zamýšlí se také nad rozdíly jezuitského a
františkánského přístupu k řešení problémů.
2. Jako muže a ženu je stvořil
Tato kapitola navazuje na kapitolu první a věnuje se nutnosti
nebýt výlučně mužským či ženským typem. Pouze při souhře obou těchto typů může
člověk najít vnitřní rovnováhu a spiritualitu.
3. Systém bílého muže
Zde je popisován americký systém života, model vidění světa
typického američana, který autor nazývá "systém bílého muže"
4. Dvě cesty
Nosným tématem této kapitoly je myšlenka, že proto, aby se
běžný muž stal opravdovým mužem, musí se nejdříve vydat cestou směrem k
ženskosti a poté se teprve vydat po cestě divokého muže.
5. Mužská emancipace
Dle autora nemá většina mužů kontrolu nad svým vlastním
životem, ačkoliv si to jen zcela výjimečně uvědomují. Věří, že rozhodují o všem
podstatném, přestože často nerozhodují téměř o ničem. A tak si to podvědomě
vynahrazují snahou ovládat ostatní.
6. Mužská iniciace
Aby chlapec přijal svoji mužnost, musí být nejdříve odloučen
od ochranářské ženské energie. Nezbytnou součástí při iniciaci bývají těžkosti,
nesnáze, boj a obvykle konfrontace s mimorozumovým chápáním. Iniciace ho
připravuje na konfrontaci s lidským duchem.
7. Odloučení – střet – návrat
Tady se autor zamýšlí nad společnými prvky osudů hrdinů.
Zdůrazňuje, že proto, aby se zrodil muž, musí zemřít chlapec. Musí dojít k
odtržení mladíka od komunity. Následná cesta plná strastiplných úkolů vede ke
zrození muže. K tomu většinou napomáhá jeden průvodce, např. moudrý stařešina.
Poté dochází k návratu tohoto muže do komunity.
8. Muž jako tvůrce.
Náplní této kapitoly je smysl mužské činnosti z historického
hlediska. Zatímco ještě do minulého století bylo jejím smyslem tvorba statků a
věcí, v minulých desetiletích došlo k posunu čistě k peněžním cílům. Ty přestaly
být prostředkem, ale hlavním smyslem mužské náplně práce. Tím zmizelo i mužovo
uspokojení. Peníze se staly hlavní uznávanou hodnotou ve společnosti, což vede k
jejímu morálnímu úpadku.
9. Muž jako agresor
Zde se autor věnuje chlapecké přirozenosti zkoumat své
hranice a limity. Připisuje ji snaze o získání samostatnosti od matky. Tuto
snahu chlapci orientují směrem ven. Z těchto důvodů muži nejsou zrozeni či
připraveni k objevování a prozkoumávání svého vnitřního světa a mezilidských
vztahů. A proto chceme-li najít boha, musíme se naučit dívat se dovnitř sebe.
Musíme najít svůj střed.
10. Nevyvážený muž
Zde se autor zamýšlí nad nerovnováhou v osobnosti muže,
potlačuje-li v sobě ženskou stránku.
11. Touha po otci, 12. Rána po otci
Tyto dvě kapitoly se věnují problematice, kdy ve výchově mužů
chybí či selhává otec. Nenaplnění potřeby milujícího a chápajícího otce může
způsobit hluboké rány v osobnosti muže, které nemusí být zaceleny po zbytek
života a které se mohou promítnout do problému zvládat život jako takový.
13. Prázdná duše
Kapitola navazuje na předešlé dvě. Zdůrazňuje, jak absence
mužské pozitivní energie ve výchově způsobuje vnitřní prázdnotu. Naopak její
dostatek dodá dětem nezměrnou sebedůvěru a jistotu.
14. Tři typy mužů
Autor rozlišuje tři základní typy mužů. První typ je slabý
muž. Chybí mu jakákoliv iniciativa a odhodlání. V životě nikam nesměřuje a vůbec
ho to netrápí. Těmto mužům chybí vnitřní spiritualita, nevědí, co chtějí se svým
životem dělat.
Druhou skupinou jsou lidé reprezentující „konzervatismus
moci“. Nejsou to jedinci ale představitelé určitého druhu skupinového myšlení.
Nachází se v pasti svých morálních principů a jsou zaslepeni svými doktrínami.
Jako názorný případ třetího typu mužů autor zmiňuje Ježíše –
muž, který ví co má udělat. Nic nevysvětluje a prostě to udělá. Nežádá si
uznání, nepřivlastňuje si zásluhy.
15. Já a otec jsme jedno
Autor zde vychází z Ježíšova prohlášení o vztahu k bohu „já a
můj otec jsme jedno“ a dále se zamýšlí nad tím,jaký dopad má na muže,
vyrůstají-li v úzkém kontaktu s otcem, a porovnává jednotlivé kultury vzhledem k
této problematice.
16. Divocí muži Indie
Zde je popisován „divoký muž“ v podání indické kultury. Život
typického Inda je rozdělen do čtyř období. První období puberty lze nazvat žák.
Mladík je dán do učení ke guru, který ho učí indické kultuře, hinduistickému
náboženství a životu. V druhém období se stává hlavou rodiny. Přijímá roli
živitele a podílí se na sociálním životě. Jakmile je rodina dostatečně
zabezpečená a obejde se bez jeho podpory, děti jsou schopné se o sebe postarat
samy, vstupuje do třetího období – období hledače. Stáhne se do ústraní a hledá
hlubší smysl života. Až ho najde, vstupuje do čtvrtého období, kdy se sám stává
guru a předává svoji moudrost mladé generaci.
17. Železný Jan
Pomocí pohádkového příběhu se autor snaží ukázat, že každý
muž má v sobě divokého muže. Ze strachu ho ale bohužel většina uvězní hluboko v
sobě, aniž by ho nechala jakkoliv projevit.
18. Výkon a společenství
Zde je zmiňováno, jak v dávných dobách Řecka bylo naprosto
automatické, že muž se staral o veřejný život, veřejné blaho. Naproti tomu
dnešní Američané neprojevují o záležitosti společenství žádný zájem a pod vlivem
povrchní ženskosti zaměřují přehnaně svoji pozornost na své obydlí.
19. Jin a Jang, ženské a mužské ctnosti
V této kapitole se autor věnuje rovnováze mezi mužskými a
ženskými vlastnostmi. Ženské energii přisuzuje směr do středu a řadí sem
například pokoru, poslušnost, otevřenost, vstřícnost, důvěru, schopnost
odpouštět a trpělivost. Naopak mužská energie směřuje ven a patří sem například
sebeovládání, vůdcovství, pravdomluvnost, zodpovědnost, schopnost rozhodnout,
inteligence, vnitřní autorita, schopnost přijmout výzvu či odvaha a schopnost
riskovat.
20. Levá a pravá hemisféra mozku
Zde se autor zdůrazňuje potřebu vyváženosti a propojení levé
a pravé hemisféry, mužské a ženské stránky osobnosti.
21. Mužský magnificat
Kapitola pojednává o „mužských stránkách boha“
22. Konání a bytí
Dle autora je základní mužskou vlastností schopnost konat,
zatímco ženská stránka dává přednost bytí.
23. Konfrontace a kontemplace
Zde autor klade důraz na rovnováhu v životě mezi duchovními
cvičeními a střety, neboli konfrontaci s problémy v reálném životě.
24. Muž jako rozsévač
Důraz je kladen na tvůrčí energii muže. Mužská energie je
totožná s energií boha stvořitele. Ztratí-li muž iniciativu, tvůrčího ducha,
ztratí spojení s divokým mužem uvnitř sebe, ztratí kus sama sebe.
25. Bůh jako paradox: mocná bezmocnost
Autor se zde zamýšlí nad vztahem mezi bohem a mužem, resp.
nad vztahem otce a syna.
26. Duchovní otcovství: mužské mateřství
Tady je zdůrazňována potřeba mužského rádce v mládí. Takové
"mužské mateřství" Matka provádí syna dětstvím, ale jiný muž musí jemně "zabít
chlapce", aby se mohl zrodit muž.
27. Mladý chlapec a starý muž
Autor v této kapitole srovnává dva archetypy – mladého
chlapce a starého muže.
28. Obrazy duše pro muže
Zde jsou zmiňovány čtyři modely mužského nevědomí, které se
opakují v každém období: král, bojovník, mudrc a milovník. Ty jsou rozebírány v
jak pozitivních projevech, tak i v jejich opačném gardu, dojde-li ke sklouznutí
do stínové podoby.
29. Děd
Závěr knihy už obstarává poslední archetyp, archetyp moudrého
starce, děda.
Doslov
Zde se autor ještě jednou zamýšlí nad nutností celistvosti,
sladění ženské a mužské stránky člověka. Hlavní příčinu toho, že většina mužů
postrádá svoji "mužskost", spatřuje v nezahojené ráně po absenci otce.
Nedostatek otcovské lásky a důvěry má dle něj dalekosáhlé dopady na vnitřní
rovnováhu mužů.
Dále již následují nezbytné formální části Poznámky a Obsah.
Závěrem
Kniha přináší nový pohled na mužskou energii člověka.
Přestože je dnes na trhu nepřeberné množství duchovní literatury, toto téma
jakoby pozornost autorů příliš nepřitahovalo.
Dílo přináší spoustu velice podnětných názorů, které mohou
člověka obohatit. Jsou tu myšlenky, se kterými se zcela ztotožňuji. Například,
že z muže by měla vyzařovat především mužská energie, která by ovšem měla být v
rámci jedince v přirozené harmonii s ženskou energií. Potlačování či nedostatek
jedné či druhé vede zákonitě k nerovnováze. Také nemohu nic namítat proti
tvrzení, že absence otcovské lásky silně negativně ovlivňuje psychickou a
emocionální rovnováhu mužů v dospělosti (a pochopitelně i žen). Autor mi mluví
od srdce, zmiňuje-li, jak se dnes z peněz jako prostředku staly peníze pro
většinu společnosti hlavním cílem veškeré činnosti, což vede k úpadku celého
společenského systému.
Na druhou stranu tu je spousta názorů, se kterými se
ztotožnit nemohu. Například, když autor popisuje boha jako divokého a
nespoutaného, zjevujícího se v podobě planoucích keřů, sloupů kouře a ohně,
hromů a blesků nad vrcholky hor, srovnávající královstvíčko se zemí, nedodrží-li
lidé to, pro co byli vyvoleni (str. 42). Domnívám se, že pohled autora na věc je
velice limitován náboženským viděním světa. Problém vidím také v tom, že se
autor snaží najít odpovědi na všechny otázky v církevních dokumentech, ve
kterých je bezpochyby znalý. Ovšem řekl bych až naivní idealizace a důvěra v
tyto dokumenty znemožňuje autorovi rozumný nadhled. Jeho orientace k bohu směrem
ven (a celkové pojetí boha) neumožňuje pochopení některých souvislostí. Jako
příklad bych uvedl nevzetí minulých životů do úvahy. Byl-li například muž
několik posledních životů ženou, jen stěží můžeme od něj očekávat dominantní
mužskou energii.
Další slabinou této knihy spatřuji v tom, že kniha je celá
zaměřená na popisování problematiky, proč muži nejsou skutečnými muži. Cesta či
návod k nápravě až na pár obecných tezí chybí.
Také si nemohu odpustit poznámku, že autorovo pojetí je často
až příliš složité. Neboť je mnohokráte ověřeno, že ty nejpravdivější a
nejmoudřejší myšlenky bývají velice prosté, jasné a jednoduché.
Přesto se domnívám, že přes náboženský podtext může být tato
kniha obohacující.
RS – březen 2009
/************************************TEXT_KONEC***********************************/>