Léčba tmou a vize vnitřního světla

Holger Kalweit
Eminent 2006

Tato publikace si klade za cíl, jak již název napovídá, přiblížit čtenáři smysl a podstatu staré metody pobytu ve tmě. Autor je jejím průkopníkem v dnešní západoevropské civilizaci.
    Kniha o tradičním formátu A5 má 247 stran. Kromě technických částí je rozdělena do šesti hlavních kapitol. Po úvodním Obsahu následuje Předmluva.

Předmluva: Moje cesta do noci duše
    Autor zde ve stručnosti popisuje své první setkání s pobytem ve tmě uprostřed Nepálu prostřednictvím tibetských mnichů. Následně si také prošel několikrát touto zkušeností a o něco později začal sám poskytovat možnost pobytu ve tmě ve svém bydlišti v Německu. Na základě vlastních zkušeností a zkušeností svých klientů vytvořil nové pojetí psychologie, kterou předkládá v této knize.

1. Zrození terapie tmou
    Autor se zde zaobírá tradicí pobytu ve tmě v různých variacích v mnoha kulturách, zvláště pak v Tibetu, Japonsku a Indii. Zmiňuje zde také, jak přišel k nápadu zprostředkovávat pobyt ve tmě a jak takový pobyt vypadá po technické stránce. Tato terapie může dle autorových slov vést k rozpuštění osobních problémů, či uvědomění si jejich nedůležitosti, poznání vlastní psychické struktury, zakoušení světelných fenoménů, mentální prázdnoty a imaginárních vizionářských postav. Při delším pobytu v temnotě je také možné zažít skutečnou povahu bytí, zkušenost světa jako oceánu energie a návrat k pravé podstatě naší bytosti.

2. Moje rozhovory v černém světě
    Při svém druhém pobytu ve tmě v roce 1977 v severní Indii Holger Kalweit své rozhovory se svým tibetským průvodcem nahrával a část těchto rozhovorů přepisuje v této kapitole.

3. Spirituální inteligence noci – teoretické základy
    Zde jsou definovány teoretické poznatky, ke kterým autor došel. Příčinou univerzálního utrpení vidí v rozdělení na tělo, duši a ducha. Tyto úrovně bytí jsme sice my sami, ale každá z nich vede život zcela zaměřený na sebe samotnou, ačkoliv jsou vnitřně spojené.
    Holger Kalweit tvrdí, že naše vědomí je prázdné. Pomocí tmy můžeme zakusit svoji prázdnotu, rozpustit své racionální Já, zjistit že Já v podstatě neexistuje. Úkolem duše je produchovnit hmotu svou přítomností a zrcadlit na duševní úrovni prastav. Jsme v podstatě čistý duch, ostatní stavy jsou pouhé zhuštěniny čistého ducha. Dosažení vnitřní prázdnoty definuje jako osvícení. Je to stav, kdy neexistuje stav Já. Je to stav čistého bytí.
    Naše Já se především skládá z racionálního Já, tedy z naší identifikace s tělem a z našich získaných sociálních hodnotových systémů a názorů. Toto není naše pravé Já. Toto Já je vědomí přítomnosti. Existuje pouze jediný stav Já, jenž není zvnějšku překrytý smyslovými vjemy včetně myšlenek a pocitů – jedná se o plazmatickou duši, Prajá – pravá přirozenost našeho bytí.

4. Terapie v temnotě – praxe
    Autor v této kapitole uvádí tři druhy terapie tmou – vedoucí k sebepoznání, vedoucí k vnitřnímu tichu a "spirituální noc". Zdůrazňuje potřebu oddat se tmě, duchovní techniky a metody jsou kontraproduktivní. Také zde zmiňuje některé přístupy a názory, které jsou dle jeho názoru také na přítěž. Na závěr této kapitoly uvádí pár typů prožitků, které se ve tmě opakují.

5. Jak probíhá terapie tmou?
    Zde je především zmiňována důležitá role opatrovníka, jakožto průvodce a poslouchajícího, nikoliv jako terapeuta.

6. Osmnáct cest temnotou ke světlu
    Tato kapitola vypráví některé zajímavé prožitky lidí z pobytu ve tmě.

Epilog
    Zde najdeme pár autorových myšlenek na závěr.

Následují již nezbytné technické náležitosti jako Glosář či Literatura.

Závěr
    Jedná se o knihu, na jejíž četbu jsem se velice těšil, neboť mne tato technika oslovila. Domnívám se, že může být velice obohacující a mám v plánu ji vyzkoušet. Knihu jsem ovšem přijal poněkud rozpačitě. Má-li kniha poskytnout ucelenou teorii a důležité informace pro zájemce o tuto metodu, očekával bych pevnou věcnou strukturu. Publikace na mne ovšem občas působí jako volné povídání na dané téma, kdy jakoby se kapitoly prolínaly bez jasné definice. Je zde poměrně silně cítit autorova názorová blízkost k buddhismu.

Knihu mohu zájemcům o tuto metodu rozhodně doporučit, přestože se s některými myšlenkami zcela neztotožňuji. Jako příklad bych uvedl názor, že všechny duchovní metody a techniky jsou k ničemu, či že osud je neřešitelný. Domnívám se, že jedna věc je poznat naši podstatu a druhá je pochopit, proč tu vlastně jsme a co je smyslem života. To druhé jakoby autor opomíjel a veškerá jeho pozornost je soustředěna pouze na poznávání podstaty lidského bytí. Jako by neznal ono známé "I cesta může být cílem".

Přesto bych velice nerad zpochybňoval jakékoliv autorovy poznatky, neboť mé zkušenosti s danou metodou jsou zatím nulové. Už teď se těším, až budu moci jeho závěry porovnat s vlastním prožitkem.

RS – červenec 2009