Buddhistický zásed 4
/************************************NADPIS_KONEC*****************************/>
/************************************OBRAZEK*************************************/>
Prostor pro meditaci v chůzi.
/************************************OBRAZEK_KONEC*******************************/>
O buddhistech
Stav většiny účastníků, kteří nedosáhli mnišského stavu, byl ve většině morálně
volních ohledů ještě o poznání horší, než tomu bylo u mnichů
Zarazila mě například enormní žravost účastníků zásedu. Podle
ní si dovolím usuzovat, že na tom po energetické stránce rozhodně nebyli
nejlépe.
Zajímavá byla také jejich netolerance v této oblasti. Poprvé
za pět let se mi stalo, že někde odmítli akceptovat moje bezvaječné
vegetariánství. Přitom jsem na kuchyni neměl žádné enormní požadavky. Klidně
bych se uspokojil pouze se samotnou přílohou, což by personálu kuchyně žádnou
práci navíc nepřidělalo. Vzhledem k charakteru výdeje stravy mi to působilo dost
velké obtíže a dost jídla jsem ani neodebral, nebo je po prozkoumání jeho obsahu
musel netknuté vyhodit.
V této oblasti se nejednalo pouze o množství jídla, ale i o
jeho ochucení a mnohdy naprosto nepochopitelné až nestravitelné kombinace. Jako
problematické chování jsem spatřoval i odnášení svačinek většinou účastníků na
meditační pracoviště chůze. Docela pochybuji o tom, že na tom se svojí úrovní
byli tak dobře, aby zároveň dokázali provádět meditační chůzi a při tom ještě
zároveň uvědomělé přijímání potravy. Celkově jsem nabyl dojmu, že buddhisté
přistupují ke stravování dost brutálním způsobem a že si neuvědomují dnes již
dost rozšířenou pravdu, že jsme tím, co jíme.
V průběhu zásedu jsem narazil na zvláštní fenomén, týkající
se meditujících buddhistů. Někteří buddhisté totiž v průběhu dne záhadně mizeli.
Nebyli ani v meditační místnosti, ani na WC, na pokoji, či v okolí chaty. Na
jednu stranu to sice svědčilo o dovednostech, které moje značně předčily, na
druhou stranu to ale ukazovalo na vyhýbání se předepsaným meditacím. Přijít na
kloub této záhadě se mi podařilo až po dlouhodobém cílevědomém pátrání, kdy se
mi podařilo objevit místnost, která sloužila jako sklad nepoužitého nábytku a
lůžkovin. Od této místnosti nějakým způsobem získali klíč a sloužila jim jako
zašívána. S obdobou tohoto stavu jsem se opět setkal naposledy na vojně. Tam se
to ale dalo pochopit, protože tam převážná většina zúčastněných byla
nedobrovolně a základní pravidlo znělo “zašij se, kde můžeš“. Zde však všichni
byli na základě svého vlastního rozhodnutí, a proto mi smysl této jejich
činnosti zůstal skryt.
Dodržování buddhistických ctností spatřuji stejně
problematické jako naplňování křesťanského desatera. Pokud k jejich dodržování
člověk vnitřně nedozrál, tak se omezuje a znásilňuje svoje chování, což dříve,
či později musí zákonitě vyústit ve vážnou osobní krizi. Stejně problematický
spatřuji případ, kdy je člověk porušuje a pak se následně musí zákonitě cítit
provinile. V rámci buddhismu jsem řešení tohoto stavu nenalezl, protože jsem se
nesetkal se žádnou technikou, která by byla schopna pracovat s příčinou těchto
problémů. Osobně jsem s naplňováním buddhistických ctností žádný problém neměl,
protože moje etické normy byly postaveny výše, než se všeobecně požadovalo. Lépe
vyjádřeno, to, co se v buddhistické komunitě považovalo za ctnosti, které
zakládaly nárok na sebechválu, jsem považoval za samozřejmé.
Jako jediné rozumné řešení tohoto stavu vidím, aby se touto
cestou dal pouze takový člověk, který požadované ctnosti dokáže spontánně
naplňovat.
Porušování pravidel zásedu bylo ze strany některých jeho
účastníků, a to i mnichů, tak velké, že jeden z nich dokonce spával s mobilem.
Odhlédnu-li od jeho nezdravého vyzařování, lze pouze těžko předpokládat, že jeho
myšlenky neutíkaly směrem k domovu a jeho blízkým. Udivilo mě také, když se
jeden z účastníků vrátil z chodící meditace s kalhotami špinavými na zadku.
Obdobně tomu bylo, když se jedna účastnice vracela z chodící meditace čerstvě
namalovaná a naparfémovaná.
Oproti tomu je nutno přiznat, že se našli i tací, kteří
meditovali opravdu usilovně a to i v době svého osobního volna, nebo spánku. Je
pravdou, že noční meditace ve ztichlé budově, při světle svíček, byla docela
romantická a měla úžasnou atmosféru.
Při reflektování zásedu se ukázalo, že i lidé, kteří meditují
spoustu let a jsou třeba i ordinovanými mnichy, mají často i zásadní psychické
problémy. Běžně jsem u nich sledoval zlobu, nenávist, obavy, strach, závist,
nebo připoutanost k něčemu, či někomu. Po „odborné“ stránce pak i po mnoha
letech meditace zápasili se stejnými očividnými problémy jako začátečníci. Při
meditaci měli problémy se sezením, usínáním, nebo soustředěním na dech, který
někdy připomínal spíše holotropní dýchání, než jemný meditační dech. Otázkou
zůstává, k čemu byly prováděné pohovory dobré, když jsme ze strany učitelů
nedostali k jejich obsahu žádné vyjádření.
Buddhisti byli v převážné většině případů uzavřeni do sebe a
svého buddhismu, scházel jim širší rozhled a zkušenosti. Nic jiného než
buddhismus je nezajímalo a v jiných duchovních oblastech neměli žádné
zkušenosti. Proto s nimi mimo deklarování buddhistických pravd nebyla hlubší
duchovní debata možná.
LLV – srpen 2009
/************************************TEXT_KONEC***********************************/>