MODRÁ ALFA

 

Petr Velechovský, Jan Havelka

BEN - Praha



          Kniha vznikla jako zkrácený záznam semináře Modré Alfy vedeného Petrem Velechovským. Na úvod zápisu kurzu je stručně nastíněn životopis Petra Velechovského, avšak o zapisovateli, Janu Havelkovi, se v knize dočteme pouze stručnou informaci o původním povolání.

    Technické zaměření obou autorů se promítlo do přehlednosti textu a do jasného, srozumitelného výkladu dané problematiky.

    Kniha začíná kapitolou nazvanou „Beznadějným případům (aneb proč a jak jsem napsal tuto knihu)“. Autorem je zapisovatel, tedy Jan Havelka, který zde popisuje vlastní zkušenosti s absolvováním semináře Modré Alfy. Uvádí také pohnutky, které jej vedly k napsání knihy o Modré Alfě.   

    Hlavním členěním knihy jsou kapitoly s názvy jednotlivých dní semináře a jejich částí a následujících pokračovacích sobot. Podrobnější členění knihy kopíruje program jednotlivých dní: (z důvodu přehlednosti je uváděno pouze hlavní členění s jednotlivými kapitolami, podkapitoly nejsou dále rozváděny)

 

 

Sobota 13.4.1996 dopoledne

 

Úvod - Autor se zde stručně představuje, vymezuje obsah semináře, popisuje vzájemnou odlišnost či příbuznost s podobnými metodami. Za cíl semináře je stanoveno zpomalení mozkových rytmů a naučení se hluboké relaxaci.

 

Režim semináře - V tomto úseku doporučuje autor účastníkům semináře vhodnou polohu. Jsou zde podány základní organizační pokyny a následně popisuje tzv. „klovací řád“, který se projevuje ve stísněných prostorech, avšak na semináři je snaha se mu vyhnout.

 

Začínáme - Autor zde účastníkům nastiňuje základní znalosti, které jsou potřebné k absolvování tohoto semináře. Popisuje účastníkům, jakým způsobem se lze přeladit do hladiny alfa a další skutečnosti, které jsou s tímto stavem spojeny. Dále jsou zde obsažena témata jako mimosmyslové vnímání, mozkové hemisféry, geopatogenní zóny a životní cíle.

 

První sestup do alfy - V této části je podrobný popis, jak se dostat poprvé do stavu alfa a jak z něj opět vystoupit. Petr Velechovský se v této části věnuje také brumáku, který napomáhá při sestupu do hladin a afirmacím, kterými jsou pozitivní věty používané k autosugesci.

 

Obrazovka mysli - Petr Velechovský se na počátku opět zabývá pojmy, které jsou nutné k pochopení nastoleného tématu. Tato kapitola obsahuje podkapitoly, které řeší problematiku mentálního tréninku, dále je zde popisován tajný koutek, jako ideální místo pro psychickou relaxaci, a způsob, jakým je možné se do něj dostat.

 

 

Sobota 13.4.1996 odpoledne

 

Pozitivní myšlení - Pozitivní myšlení souvisí s pozitivním vyjadřováním, tedy mluvou bez použití předpony „-ne“. Autor zde objasňuje techniku přeladění pomocí prožitku a pokouší se zde alespoň nastínit složitou problematiku myšlenek.

 

Programování - V této kapitole je popisována technika zápisu programu, jeho ukládání a posilování. Jsou zde zmíněny také pojmy jako zapínač, který lze použít ke spuštění programu, a pojistka, jejíž formulaci je vhodné vložit nakonec programu, aby si nevědomí mohlo upravit program tak, aby nikomu neublížil. Dále jsou zde zmiňována témata jako programování bližního svého a hubnutí.

 

Vzorový program pro mentální léčbu - Kapitola obsahuje krůček po krůčku průchod formulací programu a vysvětlení jednotlivých pasáží.

 

Orientace v životě - Zde se autor zabývá tématem „JÁ“ člověka. Účastníci semináře mají za úkol napsat své kladné a záporné vlastnosti, které charakterizují staré „JÁ“. Autor zde upozorňuje na skutečnost, že nic není náhoda, vše, co ze sebe člověk vyzařuje, to přitahuje. Pokud člověk projeví vůli ke změně, je mu zde dána rada, jak si vytvořit nové „JÁ“. Pozornost je zde věnována také tématu hledání parkety, autor zde popisuje důvody, které mohou vést k vnitřní nespokojenosti a současně nabízí stručně a jednoduše možná řešení.

 

Mentální pracovna - Petr Velechovský zde provází účastníky semináře od obecných zákonitostí, týkajících se mentální pracovny, přes její navržení, cesty do pracovny a přivítání poradců, zabývá se zde blíže jejich charakteristikou, zákonitostmi práce s nimi a také zde samozřejmě nastiňuje způsob, jakým dochází k jejich výběru.

 

Balzám na duši - V této části semináře jsou účastníci zavedeni do hladin a Petr Velechovský jim vypráví příběh o síle objetí, o tom, jak se člověk učí poslouchat srdce, myslet srdcem.

 

 

Neděle 14.4.1996 dopoledne

 

Spánek - Jsou zde popisovány fáze spánku a další fenomény, které se spánkem souvisí. Autor popisuje způsoby využití mentálního budíku, možnosti lidského těla vydržet krátkou dobu s nedostatkem spánku, REM fázi, kdy se člověku zdají sny, a samozřejmě neopomenutelnou oblastí související se spánkem jsou samotné sny. V této části se autor zastavuje u tématu výkladu snů, kdy říká, že správný výklad cizího snu je takřka nemožný. Je zde poukázáno na možnosti využití spánku a na skutečnost, že lidský mozek i uši fungují 24 hodin denně, což by si měli uvědomit především rodiče řešící své problémy během spánku dítěte. Autor se také věnuje způsobu usínání, je zde popsána technika, která, podle autora, umožňuje zbavit se závislosti na prášcích na spaní. Posledním tématem kapitoly je tzv. Technika sklenice vody, která napomáhá k nalezení odpovědí na nevyřešené otázky. Čtenář zde nalezne její popis.

 

Paměť - Je zde poukazováno na fakt, že člověk má vše uloženo ve svém mozku. Petr Velechovský zde seznamuje účastníky semináře a čtenáře s Teorií paměťových kolíčků, která umožňuje lidem zapamatovat si, co potřebují.

 

Učení - V této kapitole jsou zachyceny možnosti výuky v hladině alfa, ať už živě či na kazetách.

 

Výchova dětí - Jedná se o složitější problematiku, která se odvíjí od osobnosti dítěte a rodiče. Ale autor se zde pokouší nastínit možné oblasti střetů, kterými mohou být: staré duše, to znamená, že děti můžou mít vyspělejší duši než jejich rodiče, dále se zde autor dotýká problematiky sebeuplatňování rodičů, problematiky jídla, citové nádrže u dětí, tedy pomyslné nádoby, kterou má každý člověk a kterou je nutno doplňovat láskou. Je zde však také upozornění, že svoboda jednoho končí v místě, kde začíná svoboda toho druhého. Neopomenutelnou stránkou oblasti je samozřejmě oblékání a zdraví, což bývá častým důvodem sporů mezi rodiči a dětmi.

 

 

Neděle 14.4.1996 odpoledne

 

Nerost & rostlina - Tato kapitola obsahuje popis cvičení, která účastníci vykonávají k prozkoumání vnitřní struktury nerostu a rostliny. Je zde vymezen princip cvičení a nastíněny možné zážitky, které si mohou lidé odnést.

Zdraví - Petr Velechovský zde vyjadřuje svůj názor na postoj současného člověka ke svému zdraví, na jakém principu dnes funguje medicína a vyjadřuje zde také svůj osobní názor, že je to vše, už z principu, nesmysl. Opět jsou zde vymezeny a popsány oblasti, které s hlavním tématem přímo souvisí. Těmito oblastmi jsou: pozitivní myšlení, zavedení zdravého denního režimu, kde je potřeba zabudovat čas na oddech, nejen se neustále za něčím honit, dále zdravé jídlo, kdy je podle autora nutné využít své intuice, která nám napoví, které jídlo potřebujeme a které bychom naopak jíst neměli. Stručně se Petr Velechovský věnuje popisu principu metody kineziologie.

 

Splynutí - Splynutí v tomto případě znamená velmi intenzivní naladění se na druhého člověka. Autor zde popisuje techniku, která, jak sám říká, je určena k hlubšímu porozumění druhému člověku. Návod a popis vjemů, kterých je možno dosáhnout, doplňují prožitky účastníků z minulých seminářů.

 

Studie zdravotního stavu - Na úvod Petr Velechovský dává příklady, jak je možno nemoc rozpoznat a léčit. Hlavním tématem, prostupujícím celou kapitolou, je mentální léčba. Nejprve jsou zde zmíněny některé zákonitosti, především z oblasti etiky. Následuje popis, jakým způsobem léčba probíhá.

 

Závěr víkendu - Tato kapitola je věnována konci kurzu, obecným organizačním záležitostem a závěrečné meditaci.

 

 

Pokračovací sobota 27.4.1996

 

Úvodní meditace

 

Diskuze po prvních čtrnácti dnech - V této kapitole zodpovídá Petr Velechovský dotazy, které vyvstaly po prvních čtrnácti dnech po absolvování základního semináře.

 

Energetický řetěz - Je zde popisováno, jakým způsobem je možno propojit více lidí do energetického řetězu. Touto technikou je nejen možné vylepšit si vlastní energetickou bilanci, ale je také možné nahromaděnou energii poslat dál.

 

Nabíjení na pařezu - Autor zde popisuje způsob dobíjení, který člověk může provádět o samotě, bez závislosti na jiných lidech. Po návodu, jak na to, následují dotazy účastníků.

 

Studie II - Tady dostávají účastníci kurzu prostor, aby vyzkoušeli na cizích lidech, jak jim funguje diagnostika zdravotních problémů. Po vymezeném čase je opět dán prostor pro dotazy.

 

Chrám poznání - Je zde vysvětlena další technika, mimo již výše jmenovaných, kterou je možno dospět k odpovědím na své otázky.  

 

Mé nové JÁ II - Zde jsou pouze účastníci semináře upozorněni, aby nezapomínali na své nové JÁ, které si popsali na minulém semináři.

 

Porozumění a odpuštění - Závěrečná meditace se v tomto případě týká porozumění a odpuštění matce a otci. Petr Velechovský zde popisuje snahu využít momentu překvapení, a tak účastníci nejsou dopředu obeznámeni s osobami, se kterými se mají v meditaci setkat. Na závěr je připomenutí, že tento proces je možno absolvovat s kterýmkoliv člověkem, nejen s rodiči.

 

 

Druhá pokračovací sobota 11.5.1996

 

Úvodní meditace

 

Otázky a odpovědi - Jako v předchozí pokračovací sobotě, i nyní je zde prostor pro dotazy a případnou diskuzi.

 

Aura - Autor zde podrobněji rozebírá problematiku aury, říká, co je to aura, z čeho se skládá, jaké má vlastnosti apod. Jsou zde uváděna některá pozorování a testy, které byly v této oblasti prováděny a samozřejmě závěry, které z nich vyplynuly. Petr Velechovský říká, že jen málo lidí je schopno auru vidět, ale mnoho z nich ji může nahmatat. Jak si při ohmatávání aury druhého člověka počínat, se zde může člověk dozvědět. I v závěru této kapitoly jsou odpovědi na otázky.

 

Kineziologický test - Jsou zde nastíněny obecné informace o kineziologii. Předmětem této kapitoly je návod, jak provádět test, zda jsou čakry v harmonickém stavu. Na dobrovolníku je test názorně popsán.

 

Prodýchávání čaker - V této kapitole je popsána meditace, která se týká čaker. Meditace spočívá v představě, že dech vstupuje do těla ne nosem, ale jednotlivými čakrami.

 

Rychlý sestup do hladin - Účastníci jsou vedeni, aby diagnostiku prováděli s otevřenýma očima a sestup do hladin realizovali pomocí představy skluzavky, končící u mentální pracovny.

 

Chrám lásky - Popis závěrečného rituálu, meditace.

 

 

Třetí pokračovací sobota 25.5.1996

 

Úvodní meditace -  Jedná se o meditaci prodýchávání čaker.

 

Zrcadla - Nebo-li také teorie rezonancí. Kapitola se zabývá skutečností, že každá událost, která se nám v životě přihodí, nám nastavuje zrcadlo. Autor se zde snaží popsat princip, na jakém tato skutečnost funguje. Nabádá, aby se člověk lépe sledoval, sledoval své pocity, reakce a kriticky je rozebíral. Opět následují dotazy.

 

Idol - Opět připomíná práci na svém novém JÁ a současně ukazuje v této části také možnost, jak na sobě pracovat intenzivněji. Popisuje, v čem spočívá metoda idolu, na co si dát pozor. A nechybí ani příklad ze života. Opět je v závěru prostor pro otázky.

 

Diagnóza přístrojů - V předchozích kapitolách zmiňoval autor možnosti diagnostiky a léčení živých bytostí. V této části je však věnována pozornost neživým strojům, přístrojům. Následují příklady a otázky.

 

Propouštění dětí - V této části je popsána meditace, která slouží k propuštění dětí a nejen jich. Meditací docílíme zpřetrhání svazku například mezi rodiči a dětmi, který pramení ze sobeckosti. Umožní obou stranám jít svou cestou.

 

Minulé životy - Je zde nastíněna problematika minulých životů a možnosti do nich nahlédnout. Jsou zde popisovány metody hypnotické regrese, holotropního dýchání a technika auditing. Po odpovědích na otázky přistupuje autor k popisu postupu, jak nahlédnout do své knihy života.

 

Závěr Závěrečná řeč Petra Velechovského k ukončení semináře.

 

Technika modrých dveří - Autor zde popisuje možnost, jak se tato technika dostala k lidstvu. Říká, že se jedná v podstatě o cestu k duši a popisuje, jaký bude postup při této závěrečné meditaci.

 

Doporučená literatura - Kapitola obsahuje výčet literatury související s problematikou probíranou v této knize a velmi stručný popis jednotlivých titulů.

 

Doslov zapisovatele aneb moje niterná zkušenost s Modrou Alfou - Závěrečná kapitola sepsaná Janem Havelkou. Popisuje vznik knihy a své zkušenosti s metodami v ní uvedenými. Uvádí zde, jakým způsobem se dobral k řešení svého dlouholetého problému.

 

Několik informací o nakladateli - Stránky věnované prezentaci nakladatelství BEN - technická literatura.

 

    Přehledným členěním kapitol je umožněna snadná orientace v knize, přehlednost zvyšují velmi výstižné názvy kapitol, které naprosto přesně vyjadřují jejich obsah.   

    Kniha je napsána velmi čtivým způsobem s mnoha příklady ze života, na kterých jsou dokladovány řešené problémy.

    Autor se zde řídí heslem, že za každou teorií by měla následovat praxe. V knize se tato snaha projevuje texty jednotlivých praktických cvičení na konci daného tématu. Ve velké většině se jedná o doprovodné slovo k meditacím.

    Celou knihou se nese otázka etiky, jejíž důležitost se Petr Velechovský snaží vštípit účastníkům semináře a samozřejmě také případným čtenářům.

    Na druhou stranu však ve mně vyvolává otázku kapitola zabývající se programováním dětí ve spánku. Z mého pohledu se nejedná o příliš etickou záležitost, i když výsledek může být na první pohled „pozitivní“.

    Knihu doporučuji k přečtení každému, koho jen trochu zaujala problematika v ní rozebíraná. Ta je zde popsána opravdu velmi srozumitelně, formou návodu, který je navíc doplněn poznatky a zkušenostmi autora. Může být velmi cenným zdrojem informací před začátkem semináře ať už Modré Alfy či jiných jí podobných metod.

 

ŠB – duben 2009

 

Zpět
Vytiskni stránku