/************************************OBRAZEK*************************************/>
/************************************OBRAZEK_KONEC*******************************/>
/************************************TEXT***********************************/>
Brian L. Weiss vystudoval
Kolumbijskou univerzitu a lékařský diplom obdržel na lékařské
fakultě Yaleovy univerzity, kde se také stal vedoucím katedry
psychiatrie.
Kniha je rozdělena do čtrnácti kapitol a má 220 stránek. Autor v ní
popisuje svoji praxi progresivní terapie do budoucích životů. Pro
každou kapitolu si Brian Weiss vybral jedno téma, které popisuje na
příběhu některého ze svých pacientů.
Kniha je víceméně sbírkou příběhů. Vzhledem k tomu, že se autor
zabývá podobnou problematikou jako my, rozhodl jsem se pro srovnání
metody Briana Weisse a Řízené kauzální meditace.
Teorie
Při provádění Řízené kauzální meditace klademe velký důraz na
teorii. Toto má prozaické důvody. Někdy se mohou vyskytnout situace,
kdy přes snahu klienta i vedoucího jsou výsledky z nejrůznějších
důvodů neuspokojivé. A právě v těchto chvílích slouží teorie jako
opěrný bod v hledání příčin malého pokroku. Je podstatné znát
principy fungování bytosti jako celku, karmické zákony a mnoho
dalších oblastí. Bez těchto znalostí se jedná o riskantní výlety do
lidské psychiky, které mohou mít někdy i velmi negativní důsledky.
Z těchto důvodů se snažíme o neustálé zdokonalování a zlepšování
teoretické stránky.
Nechci zpochybňovat kvalifikaci doktora Weisse jako lékaře,
ale po přečtení jeho knihy musím s politováním konstatovat, že jsem
se nesetkal s ničím, co by naznačovalo, že by se doktor Weiss při
provádění regresí a progresí o nějakou teorii opíral či že by se na
základě svých sezení o vytvoření nějaké teorie pokoušel. Naopak se
často můžeme setkat s doznáním, že sám nevěděl, jak se může terapie
vyvíjet a jaké dopady bude regrese či progrese mít.
Stav vědomí
Poměrně znatelný rozdíl je ve stavu vědomí. Brian Weiss
používá hypnózu. Vzhledem k tomu, že nemám takové znalosti a
zkušenosti s hypnózou, abych ji mohl hodnotit, budu se zde zabývat
pouze změněným stavem vědomí, které využíváme v Řízené kauzální
meditaci. Tento stav se nám osvědčil hned z několika důvodů.
Umožňuje klientovi ponořit se do svého hlubokého nevědomí a zároveň
být schopný vlastního hodnocení a rozhodování. V naší metodě
z principu odmítáme jakoukoliv sugesci (doktor Weiss se k ní
několikrát ve své knize přiznává). Právo klienta na svobodnou volbu
je pro nás nedotknutelné. Sugesce dle nás vždy způsobuje nepřirozený
stav a nesvobodu! Naším cílem je naopak vést klienta k vnitřní
svobodě a harmonii.
Průchody událostí
Další podstatný rozdíl je ve způsobu prožívání. Doktor Weiss
používá metodu, kdy klient pozoruje obsah dění na „plátně“ a stává
se tak pouhým „nestranným“ divákem. Po shlédnutí daného „filmu“
potom již v bdělém stavu probírá s doktorem Weissem, co mu tento
obsah má ukázat, v čem tkví pochopení, které si z něj má vzít.
Nezpracované emoce, somatiky a jiná traumata v této události tak
zůstávají nedotčena.
V Řízené kauzální meditaci nepoužíváme vizualizaci ani
v podobě plátna ani žádnou jinou. Klient prochází danou událostí sám
jako její hlavní aktér. To s sebou přináší vybavování si nejen
smyslů, ale i somatik, emocí a myšlenek, což je naprosto zásadní pro
zpracování dané události. Klient má možnost znovu prožít traumata či
pro něj jinak důležité události se vším všudy. Danou událost potom
prochází tak dlouho, dokud veškeré negativní emoce, somatiky a
myšlenky (popř. postuláty) nezmizí. Tento přístup je pro klienta
bezpochyby náročnější nejen časově, ale i energeticky a často je pro
něho také velmi nepříjemný a bolestivý. Podstatné ovšem je, že po
takovém zpracování přestává být daná událost jakkoliv
traumatizující. Navíc mu tento způsob, tato metoda poskytuje
ponaučení, ke kterému dojde sám, nikoliv na základě rady někoho
jiného, což má za následek hlubší pochopení daného problému
Únik z události
Z důvodů, které jsem uvedl výše, v žádném
případě neopouštíme událost v okamžiku, kdy je pro klienta
nepříjemná. Právě tato nepříjemnost může být traumatem způsobujícím
potíže. Proto naopak považujeme tyto nepříjemné a bolestivé události
za nejdůležitější a jejich zpracování podmiňuje úspěšné zpracování
problému.
Pan doktor Weiss dle svých vlastních slov naopak při
nepříjemných průchodech svým klientům nabízí opuštění dané události.
Tímto se dle mého názoru vysvětluje i jeho přiznání, že spousta
klientů vykazuje „zlepšení či zcela vymizení příznaků“. Takovýto
výsledek považujeme za poněkud nedostačující. V Řízené kauzální
meditaci si klademe vždy za cíl celkové odstranění problému. Díky
zpracovávání emocí, somatik, myšlenek a postulátů dochází
k celkovému pochopení chyb a osvobození, čímž následně mizí i
problém jako celek. Proto s ním klient nemusí nadále zápasit, pokud
by se ovšem svou nedbalostí a nepoučitelností znovu nedopustí
stejných karmických chyb.
Tento přístup je zcela jistě mnohem náročnější pro klienta a
vyžaduje od něj aktivní přístup. Na druhou stranu mu poskytuje nejen
odstranění problému, ale i aktivní duchovní rozvoj. Každý zpracovaný
problém posunuje klienta o kus dál.
Osobní růst
Musím se ohradit proti tvrzení doktora Weisse, že většina
lidí je schopna zvládnout v životě jenom jednu lekci. Máme
zkušenosti, že při aktivní práci v Řízené kauzální meditaci není
počet lekcí nijak omezen. Záleží pouze na každém jedinci, jak je
ochoten na sobě pracovat a po zdárném dokončení jedné lekce nic
nebrání ve zpracování dalších lekcí.
Přístup Řízené kauzální meditace se zaměřuje nejen na hluboké
a důkladné zpracování problémů, ale i pochopení karmických zákonů,
což je časově náročnější než jen „pár sezení na dané téma“. Odmítáme
ovšem problém pouze otevřít, pokud okolnosti brání v celkovém
dokončení. Nepovažujeme za seriózní absolvovat jedno, dvě sezení a
poté se věnovat jinému klientovi. Tuto formu si můžeme dovolit
vzhledem k nekomerčnímu přístupu.
Zatímco doktor Weiss zmiňuje případ, kdy musel ukončit
hypnózu, neboť v čekárně čekal již další klient, v Řízené kauzální
meditaci je pro nás pracující klient nejdůležitější, a proto
neukončujeme sezení do té doby, než k tomu nastanou vhodné podmínky.
Kauzalita
Další podstatný rozdíl vidím v kauzálním pojetí řešení
problému. Jak doktor Weiss sám uvádí, uvede své pacienty do
hypnotického stavu a poté nechává volný průběh tomu, jaká událost se
vynoří. Posléze zkoumá její souvislost s daným problémem.
V Řízené kauzální meditaci přísně sledujeme kauzální sled
událostí od počátku, jinými slovy držíme se problému a vyhledáváme
pouze události s ním související. Postup je proto poněkud obrácený.
Karma
Z knihy Jedna duše, mnoho těl vyplývá, že se doktor Weiss
nezabývá zákonitostmi karmy. V Řízené kauzální meditaci vycházíme ze
zákonů karmy. Dle našeho názoru jsou psychické i fyzické problémy
pouze nástrojem, který nám pomáhá v duchovním růstu a v pochopení
naší podstaty. Proto je také pochopení karmických dopadů našeho
jednání základem při řešení problémů.
Lidské inkarnace
Brian L. Weiss tvrdí, že si lidé nepamatují životy, kdy by
byli zvířaty. Proto tyto životy nemůže potvrdit. V Řízené kauzální
meditaci jsme se již mnohokrát setkali s událostmi, kdy se klient
vnímá nejen jako zvíře, ale také jako rostlina, nerost či pouhá
energie. Prvotní příčiny problémů se pak často nachází právě v této
oblasti.
Osobní údaje
Přiznám se, že jsem byl překvapen množstvím údajů, které pan
Weiss o svých klientech uveřejnil. Pochopitelně nevím, zda-li tak
činil s jejich svolením. Domnívám se, že takovéto množství informací
je pro okolí klientů dostatečné, aby byli identifikováni, což může
někdy být pro klienty velice nepříjemné.
V našem pojetí klademe přísný důraz na ochranu osobních
údajů. Použijeme-li nějaký příběh pro názornost, činíme tak pouze za
okolností, kdy je klient anonymní a není možné jej na základě
zveřejněných údajů identifikovat.
Progrese
Ve své knize se doktor Weiss označuje za prvního na světě,
který vede své klienty do budoucnosti. Po pravdě řečeno mám dojem,
že tuto cestu volí hlavně proto, že není schopen klientův problém
řádně vyřešit v minulosti. Přestože máme s progresí nejednu
zkušenost, domníváme se, že při kvalitním zpracování minulosti a
současnosti není v naprosté většině případů progrese zapotřebí.
Pochopení naší minulosti a jejích souvislostí je většinou naprosto
dostačující k tomu, abychom si byli vědomi toho, jakou budoucnost si
svými současnými postoji a chováním vytváříme. Přesto opravdu
existují případy, kdy je progrese pro klienta prospěšná a
obohacující.
Závěr
Co říci závěrem? Přestože se na první pohled zabýváme stejnou
oblastí jako doktor Weiss, je naše pojetí velmi odlišné. V žádném
případě nikomu neslibujeme příjemné a pohodlné řešení problémů.
Naopak naše pojetí vyžaduje silné odhodlání a poctivou práci. Ta se
ovšem klientům vrací mnohonásobně zpět.
Kniha Jedna duše, mnoho těl mě zklamala, od autora
s kvalifikací a praxí doktora Briana L. Weisse bych očekával přece
jenom kvalitnější dílo. Kniha na mě udělala dojem, že se spíše než o
seriozní práci na dané téma jedná o obchodní reklamu. Dle mého
názoru rozhodně nepatří mezi ty, které by si ze strany vážných
zájemců o tuto problematiku zasloužily výraznější pozornost.
RS - únor 2007
/************************************TEXT_KONEC***********************************/>