Jedna duše, mnoho těl
Brian L. Weiss
Metafora 2006


    Brian L. Weiss vystudoval Kolumbijskou univerzitu a lékařský diplom obdržel na lékařské fakultě Yaleovy univerzity, kde se také stal vedoucím katedry psychiatrie.
 Kniha je rozdělena do čtrnácti kapitol a má 220 stránek. Autor v ní popisuje svoji praxi progresivní terapie do budoucích životů. Pro každou kapitolu si Brian Weiss vybral jedno téma, které popisuje na příběhu některého ze svých pacientů.
Kniha je víceméně sbírkou příběhů. Vzhledem k tomu, že se autor zabývá podobnou problematikou jako my, rozhodl jsem se pro srovnání metody Briana Weisse a Řízené kauzální meditace.
 
    Teorie
 
    Při provádění Řízené kauzální meditace klademe velký důraz na teorii. Toto má prozaické důvody. Někdy se mohou vyskytnout situace, kdy přes snahu klienta i vedoucího jsou výsledky z nejrůznějších důvodů neuspokojivé. A právě v těchto chvílích slouží teorie jako opěrný bod v hledání příčin malého pokroku. Je podstatné znát principy fungování bytosti jako celku, karmické zákony a mnoho dalších oblastí. Bez těchto znalostí se jedná o riskantní výlety do lidské psychiky, které mohou mít někdy i velmi negativní důsledky. Z těchto důvodů se snažíme o neustálé zdokonalování a zlepšování teoretické stránky.
    Nechci zpochybňovat kvalifikaci doktora Weisse jako lékaře, ale po přečtení jeho knihy musím s politováním konstatovat, že jsem se nesetkal s ničím, co by naznačovalo, že by se doktor Weiss při provádění regresí a progresí o nějakou teorii opíral či že by se na základě svých sezení o vytvoření nějaké teorie pokoušel. Naopak se často můžeme setkat s doznáním, že sám nevěděl, jak se může terapie vyvíjet a jaké dopady bude regrese či progrese mít.
 
    Stav vědomí
 
    Poměrně znatelný rozdíl je ve stavu vědomí. Brian Weiss používá hypnózu. Vzhledem k tomu, že nemám takové znalosti a zkušenosti s hypnózou, abych ji mohl hodnotit, budu se zde zabývat pouze změněným stavem vědomí, které využíváme v Řízené kauzální meditaci. Tento stav se nám osvědčil hned z několika důvodů. Umožňuje klientovi ponořit se do svého hlubokého nevědomí a zároveň být schopný vlastního hodnocení a rozhodování. V naší metodě z principu odmítáme jakoukoliv sugesci (doktor Weiss se k ní několikrát ve své knize přiznává). Právo klienta na svobodnou volbu je pro nás nedotknutelné. Sugesce dle nás vždy způsobuje nepřirozený stav a nesvobodu! Naším cílem je naopak vést klienta k vnitřní svobodě a harmonii.
 
    Průchody událostí
 
    Další podstatný rozdíl je ve způsobu prožívání. Doktor Weiss používá metodu, kdy klient pozoruje obsah dění na „plátně“ a stává se tak pouhým „nestranným“ divákem. Po shlédnutí daného „filmu“ potom již v bdělém stavu probírá s doktorem Weissem, co mu tento obsah má ukázat, v čem tkví pochopení, které si z něj má vzít. Nezpracované emoce, somatiky a jiná traumata v této události tak zůstávají nedotčena.
    V Řízené kauzální meditaci nepoužíváme vizualizaci ani v podobě plátna ani žádnou jinou. Klient prochází danou událostí sám jako její hlavní aktér. To s sebou přináší vybavování si nejen smyslů, ale i somatik, emocí a myšlenek, což je naprosto zásadní pro zpracování dané události. Klient má možnost znovu prožít traumata či pro něj jinak důležité události se vším všudy. Danou událost potom prochází tak dlouho, dokud veškeré negativní emoce, somatiky a myšlenky (popř. postuláty) nezmizí. Tento přístup je pro klienta bezpochyby náročnější nejen časově, ale i energeticky a často je pro něho také velmi nepříjemný a bolestivý. Podstatné ovšem je, že po takovém zpracování přestává být daná událost jakkoliv traumatizující. Navíc mu tento způsob, tato metoda poskytuje ponaučení, ke kterému dojde sám, nikoliv na základě rady někoho jiného, což má za následek hlubší pochopení daného problému

    Únik z události

     Z důvodů, které jsem uvedl výše, v žádném případě neopouštíme událost v okamžiku, kdy je pro klienta nepříjemná. Právě tato nepříjemnost může být traumatem způsobujícím potíže. Proto naopak považujeme tyto nepříjemné a bolestivé události za nejdůležitější a jejich zpracování podmiňuje úspěšné zpracování problému.
    Pan doktor Weiss dle svých vlastních slov naopak při nepříjemných průchodech svým klientům nabízí opuštění dané události. Tímto se dle mého názoru vysvětluje i jeho přiznání, že spousta klientů vykazuje „zlepšení či zcela vymizení příznaků“. Takovýto výsledek považujeme za poněkud nedostačující. V Řízené kauzální meditaci si klademe vždy za cíl celkové odstranění problému. Díky zpracovávání emocí, somatik, myšlenek a postulátů dochází k celkovému pochopení chyb a osvobození, čímž následně mizí i problém jako celek. Proto s ním klient nemusí nadále zápasit, pokud by se ovšem svou nedbalostí a nepoučitelností znovu nedopustí stejných karmických chyb.
    Tento přístup je zcela jistě mnohem náročnější pro klienta a vyžaduje od něj aktivní přístup. Na druhou stranu mu poskytuje nejen odstranění problému, ale i aktivní duchovní rozvoj. Každý zpracovaný problém posunuje klienta o kus dál.
 
    Osobní růst
 
    Musím se ohradit proti tvrzení doktora Weisse, že většina lidí je schopna zvládnout v životě jenom jednu lekci. Máme zkušenosti, že při aktivní práci v Řízené kauzální meditaci není počet lekcí nijak omezen. Záleží pouze na každém jedinci, jak je ochoten na sobě pracovat a po zdárném dokončení jedné lekce nic nebrání ve zpracování dalších lekcí.
    Přístup Řízené kauzální meditace se zaměřuje nejen na hluboké a důkladné zpracování problémů, ale i pochopení karmických zákonů, což je časově náročnější než jen „pár sezení na dané téma“. Odmítáme ovšem problém pouze otevřít, pokud okolnosti brání v celkovém dokončení. Nepovažujeme za seriózní absolvovat jedno, dvě sezení a poté se věnovat jinému klientovi. Tuto formu si můžeme dovolit vzhledem k nekomerčnímu přístupu.
    Zatímco doktor Weiss zmiňuje případ, kdy musel ukončit hypnózu, neboť v čekárně čekal již další klient, v Řízené kauzální meditaci je pro nás pracující klient nejdůležitější, a proto neukončujeme sezení do té doby, než k tomu nastanou vhodné podmínky.
 
    Kauzalita
 
    Další podstatný rozdíl vidím v kauzálním pojetí řešení problému. Jak doktor Weiss sám uvádí, uvede své pacienty do hypnotického stavu a poté nechává volný průběh tomu, jaká událost se vynoří. Posléze zkoumá její souvislost s daným problémem.
    V Řízené kauzální meditaci přísně sledujeme kauzální sled událostí od počátku, jinými slovy držíme se problému a vyhledáváme pouze události s ním související. Postup je proto poněkud obrácený.
 
    Karma
 
    Z knihy Jedna duše, mnoho těl vyplývá, že se doktor Weiss nezabývá zákonitostmi karmy. V Řízené kauzální meditaci vycházíme ze zákonů karmy. Dle našeho názoru jsou psychické i fyzické problémy pouze nástrojem, který nám pomáhá v duchovním růstu a v pochopení naší podstaty. Proto je také pochopení karmických dopadů našeho jednání základem při řešení problémů.

    Lidské inkarnace
 
    Brian L. Weiss tvrdí, že si lidé nepamatují životy, kdy by byli zvířaty. Proto tyto životy nemůže potvrdit. V Řízené kauzální meditaci jsme se již mnohokrát setkali s událostmi, kdy se klient vnímá nejen jako zvíře, ale také jako rostlina, nerost či pouhá energie. Prvotní příčiny problémů se pak často nachází právě v této oblasti.
 
     Osobní údaje
 
    Přiznám se, že jsem byl překvapen množstvím údajů, které pan Weiss o svých klientech uveřejnil. Pochopitelně nevím, zda-li tak činil s jejich svolením. Domnívám se, že takovéto množství informací je pro okolí klientů dostatečné, aby byli identifikováni, což může někdy být pro klienty velice nepříjemné.
    V našem pojetí klademe přísný důraz na ochranu osobních údajů. Použijeme-li nějaký příběh pro názornost, činíme tak pouze za okolností, kdy je klient anonymní a není možné jej na základě zveřejněných údajů identifikovat.
 
    Progrese
 
    Ve své knize se doktor Weiss označuje za prvního na světě, který vede své klienty do budoucnosti. Po pravdě řečeno mám dojem, že tuto cestu volí hlavně proto, že není schopen klientův problém řádně vyřešit v minulosti. Přestože máme s progresí nejednu zkušenost, domníváme se, že při kvalitním zpracování minulosti a současnosti není v naprosté většině případů progrese zapotřebí. Pochopení naší minulosti a jejích souvislostí je většinou naprosto dostačující k tomu, abychom si byli vědomi toho, jakou budoucnost si svými současnými postoji a chováním vytváříme. Přesto opravdu existují případy, kdy je progrese pro klienta prospěšná a obohacující.
 
    Závěr
 
    Co říci závěrem? Přestože se na první pohled zabýváme stejnou oblastí jako doktor Weiss, je naše pojetí velmi odlišné. V žádném případě nikomu neslibujeme příjemné a pohodlné řešení problémů. Naopak naše pojetí vyžaduje silné odhodlání a poctivou práci. Ta se ovšem klientům vrací mnohonásobně zpět.
    Kniha Jedna duše, mnoho těl mě zklamala, od autora s kvalifikací a praxí doktora Briana L. Weisse bych očekával přece jenom kvalitnější dílo. Kniha na mě udělala dojem, že se spíše než o seriozní práci na dané téma jedná o obchodní reklamu. Dle mého názoru rozhodně nepatří mezi ty, které by si ze strany vážných zájemců o tuto problematiku zasloužily výraznější pozornost.

RS - únor 2007

Zpět
Vytiskni stránku