Alchymista
Příběh o naplněném snu
Paulo Coelho
Jota - Brno 1997

Autor byl známý až do roku 1988 především jako textař některých brazilských zpěváků. Až vydání této knihy, která byla inspirována jeho cestou do Egypta, mu přineslo celosvětovou známost. Jeho díla jsou vydávána již ve 150 zemích a byla přeložena do téměř 60 jazyků. Za své dílo obdržel nejednu mezinárodní cenu.
    Kniha, vydaná nakladatelstvím Argo (2005), má 161 stránek a je rozdělena na několik částí.

Úvod obstarává krátký prolog, příběh k zamyšlení o mladíku Narcisovi a vodní hladině, který svým příjemným a čtivým uchopením předznamenává atmosféru knihy.
    Samotný příběh je spíše jen formálně rozdělen do dvou částí.
    Hlavním hrdinou díla je mladík Santiago, jehož touha poznávat svět přiměla opustit studium na kněze a raději se stát pastýřem ovcí, se kterými se toulá napříč Španělskem. Tento jeho poklidný toulavý život vyrušil až opakující se sen o tajemném pokladu v Egyptě a následné setkání s tajemným „králem“ v žebráckém oděvu. Mladík se rozhodl následovat své srdce a vydat se za tímto pokladem, přestože to znamenalo vzdát se všeho, co doposud získal. Prodává své ovce a za utržené peníze se vydává za svým cílem na africký kontinent. Zde je velice brzy díky své důvěřivosti okraden a začíná od začátku jako pomocník v sklářském krámě. Už se smiřuje se svým návratem domů, ale osud je mu nakloněn a časem si vydělá dostatek peněz, aby pokračoval dál ve své cestě. Poslechne proto hlas svého srdce a vydává se opět směrem k Egyptu.
    Na cestě za svým osobním příběhem musí Santiago nejednou čelit překážkám a pokušením, které ho od jeho cíle odvádějí. Zvláště těžké zkoušce je vystaven při setkání s dívkou, do níž se zamiloval.
    Zatímco se mladý Santiago prodírá nástrahami, učí se naslouchat svému srdci, poznávat sám sebe. Cestou několikrát pozná marnivost a pomíjivost všeho, co nesouvisí s osobním příběhem. Těsně před cílem je podroben nejtěžším zkouškám, ale zároveň získává velice cennou pomoc v podobě průvodce, mistra Alchymie, aby se na závěr své cesty stal i on sám mistrem.
    Závěr knihy obstarává stručný epilog – krátké pokračování osudu hlavního hrdiny, kdy se Santiago po dosažení svého cíle vydává zpět za dívkou svého srdce.
Poté se již v kapitole nazvané „O cestě za pokladem“ dočteme trochu více o životní dráze autora knihy.

Tato kniha je psána velice poutavým a čtivým způsobem, kdy je čtenář zcela zatažen do příběhu, polykajíc další a další řádky. Proto se může někdy stát, že mu může utéci spousta drobností, které činí tuto knížku kvalitní. Hlavní myšlenkou, která se táhne celou knihou, je naplnění osobního příběhu.
    Autor se snaží čtenářům ukázat, že v lidském životě je vše pomíjivé a na ničem nezáleží. Jediné, co má smysl, je to, co máme v srdci a zda-li tomu umíme naslouchat a následovat to.
    Neboť jenom ten, kdo žije v souladu se svým srdcem a přáním duše, jen ten může najít vnitřní mír a harmonii. Kdo se toto naučí, splyne nejen s podstatou svého já, ale i s podstatou všeho bytí.
    Každý, kdo se vydává na cestu svého srdce, se bude ovšem muset naučit vzdát se i toho nejcennějšího, co mu tento svět může nabídnout, a nejedná se proto o cestu jednoduchou a vždy příjemnou. Nezáleží přitom na strastech a bolestech, kterými si musíme projít, neboť i ty mají pro nás smysl, vždy jsou pro nás nějakým způsobem přínosné a obohacující. Proto bychom je měli přijímat s vděčností. To ovšem neznamená, že bychom dary tohoto světa nemohli mít a radovat se z nich. Měli bychom si ovšem být vědomi jejich pomíjivosti a nelpět na nich. Pokud bude naše odhodlání pevné, vždy i v těch nejtěžších chvílích nám bude vesmír nápomocen v našem snažení. Záleží pouze na nás, zda-li budeme dostatečně vnímaví a citliví, abychom tuto pomoc postřehli a využili.
    Dílo velice nenápadným způsobem zdůrazňuje už mnohokrát vyřčenou pravdu, že samotná cesta je často důležitější než cíl.
    Kniha také ukazuje, jak duchovní a smysluplné mohou být zcela obyčejné a prosté záležitosti, jsou-li vykonávány s čistým úmyslem. Člověk nemusí vykonávat velké věci, aby byl velký. Proto je dle mého názoru velice dobré číst tuto knihu opravdu pozorně a pomalu bez zbytečného spěchu. Stejně tak jsem přesvědčen, že čtenář při opětovném čtení této knihy objeví spoustu nových fragmentů, kterých si při prvním čtení nevšiml či si je neuvědomil.

Drobné výhrady mám k vydavateli, který rozhodně nešetřil papírem. Nemohu se ubránit pocitu, že se snažil knihu zbytečně natahovat a při troše snahy by mu stačila na stejný obsah polovina stránek. Jinak považuji knihu za zdařilou. Doporučuji ji všem čtenářům, kteří očekávají od četby nejen příjemné odreagování, ale i pár podnětů k zamyšlení.

RS – prosinec 2006