/************************************OBRAZEK*************************************/>
/************************************OBRAZEK_KONEC*******************************/>
/************************************TEXT***********************************/>
Kniha má standardní formát a
rozsah 366 stran. Seriozní vazba s kvalitním obalem, na kterém
nechybí fotografie autora, jeho stručný životopis, seznámení
s obsahem knihy i dvě recenze renomovaných kapacit působících
v oboru. To vše navozuje dojem serióznosti a určité noblesy, kterou
se dnes již 75-ti letý Stanislav Grof vyznačuje.
Obsah knihy je přehledně a srozumitelně uspořádán a již od
prvního pohledu v něm nic nechybí. Problematika je rozdělena do
deseti kapitol, které jsou věnovány jednotlivým oblastem autorovy
působnosti.
Předmluva, v této části knihy nás autor v rozsahu sedmi stran
jasně a stručně seznamuje s obsahem knihy, cíly, které si v ní klade,
a vážnější zájemce o jednotlivé oblasti odkazuje na své další
publikace, ve kterých se jednotlivým tématům věnuje podrobněji.
Všechny odkazy na doporučovanou literaturu jsou přehledně uspořádány
po jednotlivých kapitolách a tématech. Zde můžeme pouze litovat, že
ne všechny práce, na které autor odkazuje, jsou našemu čtenáři
dostupné. (v nakladatelství Perla se jedná o autorův pátý titul)
Velikost a význam tohoto našeho rodáka by si jistě zasloužily,
publikovaní jeho díla v plném rozsahu.
První kapitola má název Léčivé a výzkumné možnosti
mimořádných stavů vědomí. Její rozsah je osmnáct stran a obsah je
doplněn černobílými obrázky. U tohoto charakteru knihy bych spíše
předpokládal obrázky barevné. Obsah je věnován holotropním stavům
vědomí v historii lidstva a dějinách psychiatrie. Autor zde také
rozebírá stav současné psychiatrie, kde poukazuje na její
přetrvávající omyly a konstatuje potřebu její naléhavé revize.
V této kapitole také ukazuje na důsledky, které má moderní výzkum
vědomí pro tento obor. Už po přečtení první kapitoly je patrné, že
se jedná o velmi kvalitní dílo, které se nachází na rozhraní vědecké
práce a populárního žánru. Nechybí v něm dokonce ani většinou tolik
opomíjené vysvětlení odborných termínů.
Druhá kapitola má název Mapa lidské psýché – biografická,
perinatální a transpersonální oblast. Její obsah zabírá čtyřicet osm
stran, je opět doplněn černobílými obrázky a záznamy z průběhu
holotropního dýchání některých autorových klientů. Zde autor mimo
jiné objasňuje některé používané pojmy.
Za zmínku stojí například COEX – systém kondenzovaných
zážitků, který v praxi odpovídá námi používanému termínu „časová
stopa“. Z osobní zkušenosti i praxe s klienty mohu uvést, že porodní
trauma je sice důležitá problematika, ale jejím zpracováním nic
nekončí, naopak, spíše začíná. Kdyby tomu bylo jinak, tak by stačilo
dokonale zpracovat porodní trauma a člověk by byl rázem zcela bez
problémů. V praxi tomu tak ale rozhodně není.
Zajímavý je jistě i údaj autora o potřebnosti patnácti
psychodelických sezení, která jsou zapotřebí na zpracování
konkrétního problému. Tento jeho údaj rámcově odpovídá času
potřebného ke zpracování problému naší metodou.
Stručný přehled rozebírané problematiky můžete nalézt
v tabulce, která je věnována problematice Bazálních perinatálních
matric. Zájemce v ní najde vše podstatné. Problematika je podrobněji
rozebrána v následujících částech knihy, které jsou věnovány
jednotlivým BPM. Tato problematika je opět ilustrována mandalami
klientů, vztahujícími se k dané problematice zpracovávané v rámci
psychodelických nebo holotropních sezení.
V této části stojí za zmínku i tabulka Transpersonálních
zážitků, kde autor vyjmenovává jednotlivé typy těchto zážitků a dělí
je do skupin podle jednotlivých kritérií. S většinou s nich se
rovněž setkáváme v průběhu sezení ŘKM.
Můžeme se zde také seznámit s velmi výstižně vylíčenou
podstatou a průběhem holotropního dýchání, který je ve svých
základních rysech zcela shodný s průběhem sezení ŘKM.
Třetí kapitola má název Architektura emočních a
psychosomatických poruch. V této kapitole se ve stručnosti dozvíte o
autorově pohledu na jednotlivé oblasti psychiatrických onemocnění,
pro vysvětlení jejich příčin nemá klasická psychiatrie uspokojivé
vysvětlení. Nový pohled přináší i nová vysvětlení a podstatně větší
úspěšnost při jejich léčbě. Problematika je rozdělena do
samostatných částí - úzkosti a fobie, konverzní hysterie, obsedantně
kompulzivní neuróza, deprese, mánie a sebevražedné jednání,
alkoholismus a drogová závislost, sexuální poruchy a deviace,
psychosomatické projevy emočních poruch, artistické a symbiotické
infantilní psychózy, narcistická osobnost a hraniční stavy, dynamika
psychotických stavů v dospělosti. Je pravdou, že pro většinu čtenářů
– laiků bude tato kapitola představovat díky své odbornosti poněkud
náročnější četbu. Vzhledem k tomu, že je náležitě doplněna
kasuistikami a obrázky mandal z psychodelické a holotropní terapie,
neubírá jí její odbornost nic na záživnosti. Pro vážnější zájemce je
kapitola opět doplněna spoustou odkazů na podrobnější rozbor
konkrétní problematiky.
Čtvrtá kapitola má název Psychospirituální krize – chápání a
léčba transformačních krizí. Tato kapitola pojednává o spouštěcích
mechanismech psychospirituálních krizí, jejich diagnostice a jejich
formami. Zvláštní místo zaujímá popis šamanské krize a probuzení
hadí síly. Dočtete se zde také o vrcholných zážitcích, duchovním
otevírání psychiky, zážitcích z minulých životů, komunikaci
s duchovními průvodci, zážitcích blízkých smrti, stejně tak jako
setkání s mimozemšťany a stavech posedlosti. Pro někoho bude možná
překvapující pojetí alkoholismu a drogové závislosti jako forem
duchovní krize. Samostatnou pasáž pak tvoří část věnovaná léčbě
psychospirituálních krizí. Z popisu tohoto širokého spektra
problematiky je jasně patrné, že autor velmi dobře ví, o čem píše, a
že má v této oblasti mimořádné teoretické znalosti i praktické
zkušenosti.
Následuje pátá kapitola s názvem Nové perspektivy
v psychoterapii a výzkumu lidského nitra. Zde je značný prostor
věnován metodě holotropního dýchání, kde jsou vysvětleny léčivé
mechanismy dechu, hudby a práce s tělem. Autor zde názorně a
srozumitelně popisuje průběh holotropního dýchání a umožňuje nám
nahlédnout do jeho teoretického zázemí prostřednictvím seznámení
s fyziologickými mechanismy, které v jeho průběhu působí. Svoje
místo zde našel i popis léčivého potenciálu holotropního dýchání a
možné kombinace s dalšími moderními léčebnými metodami, mimo jiné i
regresní terapií.
Šestá kapitola s názvem Spiritualita a náboženství je, jak již
název napovídá, věnována otázkám lidské spirituality a jejímu
blahodárnému vlivu na člověka. Oproti tomu zde autor otevřeně
poukazuje na negativní roli oficiálních náboženství. Celá tato
problematika je velmi dobře zasazena do rámce lidské společnosti,
kde autor poukazuje na diametrální rozdíl v přístupu k duchovní
oblasti u dávných kultur a současné industriální společnosti.
V sedmé kapitole s názvem Zážitek smrti a umírání –
psychologické, filosofické a duchovní aspekty se autor věnuje
z nejrůznějších pohledů fenoménu smrti a umírání. Stejně jako
v předcházející kapitole ukazuje na neutěšený a absurdní stav v této
oblasti, který je paradoxně završen „odborným“ postojem
psychologické, psychoterapeutické a psychiatrické obce. Opět zde
ukazuje diametrální rozdíl v přístupu k lidské psychice a smrti
v pojetí předindustriálních kultur a naší technické společnosti. Za
tyto svoje otevřené a bezpochyby i odvážné názory si jistě
nevyslouží pochvalu ani u církve, ani u politiků, ani u odborné
veřejnosti. Je velmi příjemné číst takto fundovaný rozbor stávající
situace z pera tak erudovaného odborníka, jakým jistě Stanislav Grof
je. V této souvislosti mě napadá pouze přirovnání s oním prvním
pohádkovým průlomovým výkřikem „král je nahý“. Celý problém
pravděpodobně spočívá zejména v tom, že tato problematika doslova
převrací vzhůru nohama celý současný model našeho světa. Setkáte se
zde se závažnými argumenty, které podkopávají tradiční názory na
povahu vědomí a jeho vztah ke hmotě. Náležité místo je zde věnováno
oblasti prožitků blízkosti smrti a vzpomínek na minulé životy. Grof
v této kapitole také předkládá jednotlivá pojetí reinkarnace. Tato
problematika je opět dokreslena kasuistikou s LSD sezení. Značná
část této kapitoly je věnována LSD terapii s nevyléčitelně nemocnými
pacienty. Zde autor předkládá průkazně pozitivní výsledky, které se
v této oblasti podařilo dosáhnout.
Osmá kapitola má název Psyché a kosmos – holotropní stavy,
archetypální psychologie a tranzitní astrologie. Tato část knihy je
věnována názoru o oduševnění vesmíru a empirickému potvrzení
existence archetypů tak, jak je definoval C.G.Jung. Potvrzuje zde
také fenomén synchronicity. Dále se věnuje vazbě holotropních stavů
a astrologickému pojetí archetypů jednotlivých planet. Tyto vazby
jsou opět barvitě dokresleny kasuistikami. Otevřeně se zde hlásí
k astrologii.
Devátá kapitola má název Kosmická hra – výzkum nejzazších
hranic lidského vědomí. V této kapitole autor předkládá prožitky
svých pacientů, které svědčí o tom, že celá naše příroda a vesmír
jsou oduševnělé a dokáží se prožívat obdobně, jak si to uvědomujeme
na lidské úrovni. Naráží zde také na problém potřeby popsat
nepopsatelné. Pro tuto oblast prožitků člověku jednoznačně chybí
pojmy, které by pro popis mohl použít. Nastiňuje zde také
problematiku stvoření a naši cestu k opětovnému sjednocení. Rozebírá
zde také problematiku tabu uvědomění si, kdo vlastně jsme. Řeší zde
oblast dobra a zla a ukazuje naše místo v kosmické hře. Všechny
autorovy závěry, které v této kapitole uvádí, ať se zdají být sebefantastičtější, můžeme potvrdit jak z vlastní zkušenosti, tak ze
zkušeností našich klientů.
Poslední, desátá kapitola má název Vývoj vědomí a přežití
lidstva – transpersonální pohled na globální krizi. V této části
knihy Grof ukazuje na příčiny chamtivosti a násilí v dějinách
lidstva. Jejich příčinu nachází na jedné straně zejména v porodním
období, na druhé straně pak v transpersonální oblasti. Ukazuje zde
rovněž, že se nejedná o nijak nový přístup k této problematice. Jak
ukazuje tibetský buddhismus, příčiny těchto problémů znali již naši
předkové v dávnověku. V této oblasti však můžeme nalézt závažný
rozpor. Politické postoje autora jsou totiž v zásadním rozporu a
v žádném případě nejsou logickým vyústěním příčin, které zde
předkládá. Bylo by jistě zajímavé znát pohnutky, které jej
k prezentaci tohoto postoje vedly. Tyto autorovy názory mě opravdu
překvapily.
Zcela na závěr Grof předkládá návod na řešení stávajícího
stavu a ukazuje možnosti přežití lidského rodu.
Po této obsahové části již následuje pouze podrobný výčet
literatury, který jistě využijí zájemci o konkrétní části
předkládané problematiky. Vše je pochopitelně důsledně orientováno
na zahraniční zdroje. Pro lepší orientaci v knize nechybí ani
rozsáhlý rejstřík pojmů. Jako poněkud diskutabilní spatřuji inzertní
přílohu knihy.
Předpokládám, že už jenom rozsah této recenze nasvědčuje
významu, který této knize přikládám. Jedná se o naprosto
profesionální a ucelenou práci. Velmi dobrý pocit z ní snad může
poněkud pokazit pouze trochu hořká příchuť z jejího obsahu a z
dojmu, že se jedná o tečku za autorovým celoživotním dílem.
Dle mého názoru by tato kniha neměla chybět v knihovně
nikoho, kdo se o uvedenou problematiku zajímá.
LLV – červenec 2006
/************************************TEXT_KONEC***********************************/>