Vztahy duší

Michael Newton PhD.
Eugenika, Bratislava 2003


     Kniha má 185 stran. Její úvod je opět shodný s třetím dílem a tak, pokud jste jej četli a jeho obsah si ještě pamatujete, můžete klidně prvních patnáct stran vynechat. Tento díl bezprostředně navazuje na třetí díl. Tomu odpovídá i číslování kapitol.  

    První kapitola má tedy číslo sedm a název Dynamika komunity. V úvodu kapitoly autor popisuje setkávání spřízněných duší v průběhu jejich jednotlivých fyzických životů. Na průběhu jednotlivých setkání se podílí naplňování karmických zákonů, které přímo ovlivňují konkrétní vztahy jednotlivých duší. Najdete zde i rozdělení duší do jednotlivých kategorií podle toho, jaký k sobě mají vztah během fyzického života. Zvláštní oblast kapitoly tvoří popis oddechových a zájmových aktivit duší v období jejich pobytu v duchovním světě. Dozvíte se zde i o charakteru zvířecích duší. Tato pasáž je však v rozporu s našimi praktickými zkušenostmi. 

    Osmá kapitola má název Vývoj duše. V této kapitole autor popisuje posloupnost duchovního vývoje duše. Jako vývojově zlomové se podle něho jeví dosažení třetí vývojové úrovně. (v našem pojetí se jedná o bod počátku vědomé evoluce) Po dosažení tohoto stavu se vývoj duše značně urychluje. Dále se zde dozvíte o jednotlivých duchovních specializacích vyspělých duší. V této části knihy opět narazíte na poněkud matoucí používání pojmů duše – duch, duševní – duchovní.

    Devátá kapitola má název Aréna osudu. Zde se autor věnuje popisu výběru příštího fyzického života. Tentokrát se však jedná o aspekty, které dosud nebyly zmiňovány. Je zde popisována jakási možnost, alespoň částečně si předem vyzkoušet svůj budoucí fyzický život. V této kapitole je pozornost věnována také otázkám času, jako fenoménu plného paradoxů. V další části této kapitoly se rovněž dočtete o příčinách volby homosexuálního těla.

    Za zvláštní zmínku stojí zejména pasáž Duše mladých, která pojednává o předčasných úmrtích plodů a dětí. Autor zde vyjadřuje kontroverzní závěr, ve kterém tvrdí, že duše nikdy nevstupuje do těla před třetím měsícem těhotenství. Tento jeho názor je však v rozporu s našimi mnohými zkušenostmi. 

    Poslední desátá kapitola se jmenuje Naše duchovní cesta a obsahuje pár moudrých filosofických úvah na závěr. 

    Text všech čtyř dílů je názorně doplněn šedesáti šesti případy – záznamů průběhů sezení s klienty, které celé autorově práci dodávají větší autentičnost a zdůvodňují závěry, které na základě své praxe učinil.

    Kromě popisu konkrétní problematiky v jednotlivých základních kapitolách je daná problematika okrajově zmiňována i na jiných místech, tato roztříštěnost je poněkud na úkor srozumitelnosti prezentovaného obsahu.

    Autor ve své práci prezentuje vědecký přístup ke zvolené problematice se všemi klady i zápory. Na jedné straně rozebírá prezentovanou problematiku do co největších detailů, na druhou stranu, i když tvrdí, že tomu tak není, snaží se prokázat své předem vytvořené teorie. Manipulativně pokládané otázky mnohdy nedávají možnost spontánnímu průchodu informací, což zcela jistě zkresluje vytvářené závěry. Z odborného hlediska nemohu s některými zavedenými pojmy, prezentovanými postupy, názory a závěry autora souhlasit. Každopádně se však jedná o shrnutí celoživotního autorova díla, ve kterém mapuje doposud málo známou oblast naší existence.

    Bylo by zřejmě bláhové, domnívat se, že popisovaná problematika vyjadřuje celou sféru či oblast duchovního bytí. Dle mého názoru to je pouze jakýsi pohled na nejbližší obzor, na který můžeme ze svého místa dohlédnout. Za ním se zcela jistě nachází další, mnohem vzdálenější obzory, jejichž existenci si nedokážeme ani představit.

    I když se v některých oblastech naše zkušenosti od autorových odlišují, považuji jeho práci za velmi hodnotnou a všem zájemcům o tuto problematiku ji mohu vřele doporučit.

LLV - 10.2005

Zpět
Vytiskni stránku