Zen a bojová umění

Taisen Dešimaru
Portál, Praha 2003

Do ruky se mi dostal poměrně útlá a nijak zvlášť okázalá kniha, která již podle názvu a autorova jména slibovala hodnotný obsah. Tento předpoklad se v průběhu četby plně naplnil.
    Autor Taisen Dešimaru se narodil v Japonsku ve staré samurajské rodině. Později žil ve Francii, kde učil zenový buddhismus. Byl mistrem v kendó, ve kterém byl držitelem 5. danu. Podle obsahu knihy není pochyb, že se jednalo o skutečného mistra v obou oblastech.
    Kniha vznikla na základě mistrových promluv k žákům, které uskutečnil u příležitosti setkání zaměřeného na zenová cvičení roku 1975 ve švýcarském městečku Zinal. Kniha je profesionálně zpracována a její obsah je rozdělen do pěti základních částí. Bušidó – Cesta samuraje, Mondó, Bun bu rjódó – Dvojí cesta, Mondó a Život a smrt.
    Vzhledem k rozsahu knihy nemůžeme očekávat vyčerpávající rozbor jednotlivých oblastí, kterými se v ní autor zabývá. Jeho myšlenky jsou však naprosto jasné, přehledně utříděné a zcela výstižné. Čtenář se v knize dozví to základní a nejdůležitější z historie zenu a bojových umění, včetně výkladu jednotlivých japonských pojmů. Stejně tak zde autor srozumitelnou formou ozřejmuje podstatu zenu. Nalezneme zde i podstatu a společné základní rysy všech bojových umění. Dozvíme se také o jejich diametrální odlišnosti se západními bojovými sporty. V neposlední řadě autor objasňuje úzkou provázanost obou oblastí, kde si jedno bez druhého nelze představit. Dešimaru  nás také uceleně seznamuje se základními zásadami a pravidly univerzálně platnými v obou oblastech. Najdeme zde také mnoho odpovědí na otázky, které za nás kladli na setkání s mistrem jeho žáci. V knize nechybí ani krátké básně i nezbytné alegorické příběhy s danou tématikou. Obsah této knihy je možno pouze bezezbytku přijmout a nelze k němu mít žádné výhrady.
    Pokud o této problematice nic nevíte a chcete se dozvědět to nejpodstatnější o zenu či bojových uměních, jste na této adrese v těch nejlepších rukách. Pokud váháte s tím, zda začít praktikovat nějaké bojové umění nebo se sebou dělat něco po duchovní stránce a tak zkvalitnit svůj dosavadní život, naleznete v knize tu správnou motivaci. Jestli se na základě svojí neznalosti domníváte, že je tato oblast mimo váš zájem a nějak přežitá, můžete zde velmi rychle zjistit svůj omyl. Pravidla, která dodržovali japonští samurajové ve svém boji, se týkají i každého z nás. V každodenním životě absolvujeme nespočet zápasů, ve kterých nám tato pravidla pomohou uspět i bez použití zbraní či jakéhokoli násilí. Stejně tak zen není něco historického a východního, jeho zásady se dají s výhodou uplatnit a najdou svoje místo i v západní psychologii. Stačí pouze chtít a být vnímavý.
    I když víte, o co v této oblasti jde, a chcete pouze prožít pěkné chvíle s moudrými slovy autora nebo vyladit vlastní styl a prohloubit svoje poznání, opět neváhejte, i vy si v této knize přijdete na své.

LLV - leden 2004