Vnitřní revoluce

Krishnamurti
Dharma Gaia, Praha 2002

 

    Číst brilantní dílo Jiddu Krishnamurtiho je pro mě vždycky nejen pohlazením po duši, ale zároveň velkým zážitkem a inspirací pro další práci na sobě. Ani tato kniha není výjimkou.
    Kniha je podle svého obsahu rozčleněna do několika částí. Obsah těchto částí není vyčerpávající, ale dává dobrý základ a přehled o dané problematice. Kniha je po profesní stránce velmi dobře zpracovaná a i práce nad rámec běžného čtení je s ní velmi příjemná a snadná. V obsahu Zdrojů a pramenů, Bibliografii, Adresáři, Rejstříku důležitých témat a Obsahu nalezne čtenář přehledně uspořádáno vše potřebné. V první části Krishnamurti – léta utváření jsou uvedena základní životopisné údaje a popis doby, ve které Krishnamurti tvořil a žil. Obsahem další kapitoly jsou čtyři veřejné přednášky o strachu, svobodě, sebepoznání a konci utrpení. Další kapitola je věnována otázkám a odpovědím. Můžeme se zde dále seznámit i se základy Krishnamurtiho psaného díla, výběrem z jeho zápisků, deníků, dopisů a diktovaných textů. Obsahový závěr pak tvoří jeho dialogy a diskuse na téma Boha, utrpení, duchovního života, odmítnutí a osvícení.
    Při rozboru jednotlivých problémů se Krishnamurti zaměřuje na ozřejmení principu jejich fungování a nalezení jejich příčin. Takto nalezené závěry se pak dají lehce zevšeobecnit i v jiných oblastech. Nebudu se zmiňovat o mnoha nesporných podnětech, které se z knihy dají získat. Zaměřím se spíše na některé sporné otázky a alternativní pohledy na ně. Na sklonku svého dlouhého a plodného života se Krishnamurti mimo jiné zamýšlel nad tím, že se mu nepodařilo nikoho z těch nepřeberných zástupů, ke kterým za svého života promlouval, motivovat k vnitřní změně. Zda a případně k jakým dospěl závěrům není v knize uvedeno. Přesto je patrné, že pokud si vytýčil tento cíl, který se mu nepodařilo splnit, musel po celý svůj život někde dělat zásadní chybu. O tomto tématu by se jistě dalo dlouho a podnětně diskutovat.
    V obsahové oblasti vidím prostor pro polemiku zejména v Krishnamurtiho názoru na revoluci. Pokud její nesmyslnost spatřoval ve společenské oblasti, je s podivem, že ji neviděl v oblasti vnitřní. Zde se zřejmě nechal strhnout svou všeobecnou revoltou, kterou projevoval vůči vnějším poměrům. Osobně se spíše přikláním k principu evoluce, kdy potřebné změny nestojí ve vzduchu, ale na pevných základech předcházejících prožitků. Zamysleme se blíže nad pojmem vnitřní revoluce, tedy skokové změny. S její nutností můžeme pouze souhlasit. Když se však na celou záležitost podíváme pozorněji, zjistíme, že každá sebenepatrnější změna je ve své podstatě skoková. Z tohoto pohledu tedy můžeme hovořit o revoluci. Na druhou stranu pokud tyto jednotlivé skokové změny seřadíme časově za sebe nelze mluvit o změně skokové, tedy revoluci, ale o změně plynulé, tedy evoluci. Pokud ve vývoji chceme dosáhnout trvalý a hodnotný výsledek, nelze nic přeskočit nebo vynechat, ale každou další změnu musíme vystavět na pevných základech, které vytvořily změny předcházející. Jinak tento proces nemá naději na úspěch. O tom se můžeme velmi snadno přesvědčit jak ve společenském dění, tak v osobním rozvoji mnohých jednotlivců.
    V realizační oblasti by stál na zamyšlení zejména způsob předávání jeho učení. Způsob hromadných přednášek vidím vhodný spíše pro předávání vědomostí než pro účinnou podporu individuální práce na sobě. Tento jeho přístup byl zřejmě ovlivněn jeho nesmiřitelným postojem k autoritám a odmítáním zaujmout postavení učitele. Z praktického hlediska považuji za přínosnější motivovat a dopomoci k vnitřní změně byť jedinému člověku, než předávat, ač velmi cenné, ale přesto neupotřebitelné informace, celým zástupům obdivovatelů.
    Z knihy je patrna nadčasovost Krišnamurtiho názorů, jakoby se jednalo o nějakou absolutní pravdu, která je přístupná méně či více podle toho, na jakém stupni vývoje se čtenář nalézá. Jeho odpovědi měly stejnou platnost v okamžiku, kdy byly vysloveny, stejně jako ji po letech mají dnes.
    Pasáž Otázky a odpovědi působí zcela uceleným dojmem i přes to, že jednotlivé odpovědi od sebe dělí mnoho let. Z toho lze usuzovat, že Krishnamurti ke svému poznání dospěl v ranném věku a v průběhu svého života na svých postojích již nic podstatného nezměnil. Tato skutečnost se mi jeví poněkud podezřelá, protože by svědčila o úplném poznání a naprosté dokonalosti, které na druhé straně neodpovídají dosaženým výsledkům.
    Kapitola Psané dílo nám Krishnamurtiho představuje jako autora poetické prózy , která mnohdy přechází až v poezii. Ve svém kontextu je však tato kapitola poněkud na úkor celkové srozumitelnosti jednotlivých oblastí. Tato práce je natolik citlivá, že by si zasloužila samostatné ucelené publikování.
    Předkládané názory mají takovou hloubku a jsou natolik odlišné od běžně užívaného pojetí, že si jen těžko dokáži představit mysl, která by je bezezbytku najednou dokázala přijmout a realizovat v praxi.
    Je jenom škoda, že se nejedná o ucelené dílo, které by vyčerpávajícím způsobem mapovalo život a tvorbu tohoto velkého člověka. Přesto je tato kniha velmi přínosná a čtenář v ní může najít spoustu námětů k zamyšlení a podnětů pro práci na sobě. Nestačí se však s Krishnamurtiho názory ztotožnit, ale tuto práci musí na sobě udělat každý sám.
    Za zmínku stojí, a bez zajímavosti jistě není i další hodnotná nabídka nakladatelství Dharma Gaia.

                                                                                                                                                                                                        LLV - 30.3.2004

Zpět
Vytiskni stránku