Sídlo duše

Gary Zukav
Pragma, 1997

Tato kniha si mě doslova přitáhla ve výloze jednoho knihkupectví. Vyhledat ji v regálech s knihami si však vyžadovalo nemalé úsilí. Možná právě proto jsem měl od samého počátku dojem, že v ní najdu právě to, co se potřebuji momentálně dozvědět. V tomto směru mě rozhodně nezklamala.

Kniha je přehledně rozdělena do jednotlivých oblastí, ve kterých autor ozřejmuje problematiku evoluce, karmy, úcty, srdce, intuice, světla, úmyslu, volby, závislostí, vztahů, duše, psychologie, iluzí, vnitřní síly a důvěry. Obsah má dobrou posloupnost, ale jednotlivé kapitoly mají dost rozdílnou úroveň. Autor používá spoustu pojmů, které jsou běžně používány v psychologii a příbuzných oborech. Nedostatkem však je, že tyto pojmy mají v různých oblastech různé obsahy a autor se nezatěžuje jejich definováním. Proto se můžete pouze podle kontextu domýšlet, jaký obsah se pod kterým pojmem skrývá. U většiny použitých pojmů se bude zřejmě jednat o jiný obsah, než bývá běžné. Líbilo se mi například jeho rozdělení na pětismyslovou a mnohasmyslovou bytost. Obsah těchto pojmů sice nemůže vyvolat žádné pochyby, ale přesto by si tato problematika zasloužila hlubšího rozboru. O obsahu některých kapitol by bylo možno celkem úspěšně polemizovat. Autor například píše o tom, že jsme vlastně ve své podstatě pouze duší, která obývá náš tělesný dům. Zásadně však píše o své duši, což naznačuje, že se s ní příliš neztotožňuje a zřejmě se identifikuje s některou svou jinou částí. Diametrálně rozdílnou úroveň najdeme na jedné straně v pojetí horizontálního a vertikálního vývoje ve vztahu ke kolektivní duši, na straně druhé odmítnutí individuální duše zvířat, kterým připisuje pouze duši kolektivní. Toto tvrzení odporuje jak mým zkušenostem, tak zkušenostem mých mnohých klientů, kteří prožívali zvířecí inkarnace. Přesto jsme v těchto prožitcích zcela jasně vnímali svoji identitu a autonomie své zvířecí duše. Autorův názor v oblasti vědomého rozhodování a řešení problémů považuji na základě svých zkušeností rovněž za značně idealistický a nereálný. Na druhou stranu by se za jeho rozbor fungování závislostí nemusel stydět ani uznávaný psychoterapeut. Stejně tak jeho pojem duchovní psychologie stojí nejen za zamyšlení, ale zcela jistě i za praktickou realizaci.

Celkově vnímám úroveň knihy jako dost rozporuplnou. Na jedné straně jsou v ní pasáže, které se zřejmě zakládají na osobní zkušenosti a vyzařuje z nich hluboká moudrost. Na druhé straně v ní najdete pasáže, jejichž obsah je značně spekulativní nebo idealistický. Přes tuto rozporuplnost jsem v knize našel přesně to, co jsem momentálně potřeboval, a osobně ji považuji za jednu z těch lepších, které rozhodně stojí za přečtení. Doufám, že si v ní i vy najdete právě to, co momentálně hledáte.