/************************************OBRAZEK*************************************/>
/************************************OBRAZEK_KONEC*******************************/>
/************************************TEXT***********************************/>
Autor knihy je žijící duchovní Mistr, který se narodil v roce 1929 v severní Indii. Jedná se o významného představitele cesty Světla a Zvuku, který se v současnosti zcela věnuje duchovní pomoci druhým.
Obsahem knihy jsou mistrovy promluvy k žákům. Promluvy byly zaznamenány na celoevropském setkání žáků s mistrem v italském Jesolu v roce 2001.
Kniha je prostoupena moudrostí a ukazuje na Mistrův široký rozhled v mnoha nejrůznějších oblastech. Je v ní uvedeno mnoho příkladů z křesťanské tradice včetně konkrétních odvolávek na Bibli. Pro nezasvěceného čtenáře je poněkud zvláštní číst o Bohu bez u nás tradičního kontextu k církvi. Podle obsahu to však docela dobře jde.
Obsah knihy vzbuzuje dojem náborové publikace, která pouze
nepředkládá alternativu, ale příliš „tlačí na pilu“. Podle všeho
tomu tak i skutečně je.
Najdeme zde mnoho příběhů a podobenství, kterými se mistr snaží
přiblížit realitu. Mimo zmíněné moudrosti v promluvách můžeme najít
i dost názorů, o kterých by se dalo polemizovat. Mezi hlavní patří
například následující mistrova stanoviska.
Mistr líčí temnou budoucnost každého člověka, pokud nevejde ve spojení s Mistrem a Bohem. Vlastním úsilím, bez tohoto spojení, nejde podle něho dosáhnout pozitivního duchovního vývoje. Dle jeho slov každého neinicializovaného člověka čeká po smrti pouze peklo. Tento názor však odporuje nejen logice a principu evoluce, ale i mým osobním zkušenostem z této oblasti. Pouze velmi malé procento klientů v rámci sezení ŘKM po své smrti prožívalo něco, co se dá nazvat peklem. Naopak, převážná část z nich, a to i pokud nevedli zrovna zbožný život, prožívala po smrti něco, co se dá nazvat nebem. Proto bych se spíše klonil k názoru, že přirozený vývoj je každopádně možný, ale zdlouhavější a plný úskalí, což může vedení mistra podstatně zjednodušit.
Na jedné straně má adept vést běžný občanský život a na druhé straně
jsou na něj kladena poměrně značná omezení a nároky, které mu v tom
musí bránit. Základními předpoklady je vegetariánství a abstinence,
které samy o sobě stačí k vyloučení z běžného společenského života.
Několik hodin meditace denně k tomu z vás nutně v očích okolí udělá
značného podivína. Nepřetržité udržování pozornosti u simranu musí
spolehlivě zcela odvést vaši pozornost od běžných věcí. V této
oblasti se domnívám, že by bylo serioznější případné adepty
upozornit, že budou muset zcela změnit svůj dosavadní život a
orientovat se výlučně vytýčeným směrem.
Obdobně to vidím se slibem, že se spojením s Mistrem a Bohem zbavíte
všech problémů a negativní karmy. Dle slibu budete po všech
stránkách soběstační, všichni vám budou pouze nadšeně vycházet
v ústrety a nebudete pociťovat žádné problémy. Pak zřejmě mistr sám
tvoří výjimku, nebo si chce prostě užívat odkázanost na svoji hůlku.
Proto mi toto tvrzení připadá málo realistické a připomíná spíše
nesplnitelé sliby hlavních hrdinů amerických akčních filmů.
Při pozorném čtení se podobných drobností dá v knize najít víc než dost. Proto se domnívám, že je na této cestě něco jinak, než se všeobecně tvrdí. O tom se však můžeme přesvědčit pouze tak, že si to sami vyzkoušíme. Na můj vkus jsem v knize i u mistrových žáků našel příliš mnoho rozporů a tvrzení, která se neslučují s mojí dosavadní zkušeností, než abych tuto cestu prakticky zkoušel. /************************************TEXT_KONEC***********************************/>