Psychologie ezoteriky

Osho

Autora knihy není nutno jistě představovat, na obalu knihy sice připomíná spíše známého teroristu než duchovního mistra, ale obsah svoje kvality nezapře. Osobně jsem byl překvapen prvním dojmem z jeho řádků, ze kterých jsem cítil napětí, roztěkanost a neklid. Například proti čtení Krišnamurtiho to byl dojem naprosto protichůdný.

Rozhodně se dá souhlasit s autorovým názorem, že vývoj lidstva přechází od nevědomé evoluce k evoluci vědomé. Stejně tak je přijatelné i jeho tvrzení, že každý z nás nese osobní a nezastupitelnou odpovědnost za toto dění a pouze při této osobní odpovědnosti můžeme dosáhnout patřičného výsledku a uspokojení z něho. Osobně však nesouhlasím s názorem, že evoluce v duchovní oblasti přerůstá v revoluci. Revoluci vnímám jako něco nepřirozeného, co předbíhá dobu, nestojí na pevných základech a tudíž nemá šanci na úspěch. O jejich praktických výsledcích jsme se měli možnost již mnohokrát přesvědčit. V knize se setkáme nejen s velmi přehledným nástinem duchovního vývoje, ale i s definicí některých stěžejních pojmů. Například, že samota ¹ osamění, meditace = stav, proces růstu ¹ technika, mantra = autohypnóza a podobně. V knize se setkáme také s definicí sedmi těl, s jejich potřebami a úskalími, se kterými se při jejich kultivaci setkáme. Oshova metodologie stojí nad jednotlivými duchovními směry a systémy. Nastiňuje cestu duchovního růstu, ukazuje její problémy i způsoby jejich řešení. Na základě jeho charakteristik si celkem snadno může každý ujasnit, na jakém stupni vývoje se nachází a jakých chyb se ve svém životě dopouští. O otevřenosti autorových názorů a jistém rebelanství svědčí například jeho tvrzení, že církve a guruové otravují duchovní život. Nejen tento, ale i řada dalších obdobných výroků rozhodně nepřispěla k jeho oblibě u převážné většiny vůdců. Jedná se o mimořádnou knihu, ke které se dá stále vracet a která je velmi dobrým materiálem pro další práci na sobě. Při reálném pohledu na její řádky si můžeme uvědomit, jak daleká cesta ještě každého z nás čeká a na jakém jejím začátku se momentálně nacházíme. Knihu považuji za Oshovo nejhodnotnější dílo, se kterým jsem se setkal, a mohu ji vřele doporučit všem realistům a těm, kteří mají odvahu vzít svůj další vývoj do vlastních rukou.