KARMA – náprava chyb
(očištění od problémů, volba životního postoje)

Alexandr Svijaš

Druhý díl trilogie ruského autora. Jedná se o čtivě napsanou knihu určenou široké veřejnosti. Kniha navazuje na model karmy a karmické nádoby popsaný v prvním díle.

Není zcela patrné na čí vrub lze připsat poměrně časté výrazové nepřesnosti, zda se jedná o nejasnosti autora, nebo o chyby překladatele. S autorovou filosofií řešení problémů nemohu souhlasit. S negativními projevy jeho modelu ponechat příčinu bez povšimnutí a na místo jejího odstranění ji pouze překrýt jinými obsahy se až příliš často setkávám ve své praxi. Naproti tomu jím doporučovaný způsob všeobecného vyprazdňování karmické nádoby zcela jistě pochází z osvědčených šamanských praktik a jako druh svépomoci při běžných životních stavech jej lze jistě doporučit. Tuto oblast ve svých knihách velmi obšírně rozebírá Luise Hay.

Doporučované praktiky jsou vhodné spíše pro širokou veřejnost, než pro řešení konkrétních závažných problémů. Pokud patříte do skupiny lidí bez závažných problémů, mějte se dle doporučení autora rádi, vše půjde hladce a jistě budete ve svém životě spokojeni. S vážnějšími problémy se však raději obraťte na patřičného specialistu.

Na rozdíl od předcházející pasáže mne více zaujala pasáž o životních postojích, kde autor velmi srozumitelně podává návod na volbu jednotlivých životních postojů. Tyto postupy jsou popsány velmi srozumitelně a jsou dobře uplatnitelné pro každého z nás. Obávám se jenom, že přenesení, byť srozumitelného návodu, z papíru do životní reality nebude pro každého tak snadné, jak to na první pohled vypadá. Přesto jejich použití doporučuji vyzkoušet v praxi.

Na základě vlastní zkušenosti nemohu souhlasit s názorem autora, že lidské duše získávají zkušenosti pouze v lidské inkarnaci. O opaku hovoří jak moje vlastní zkušenosti, tak zkušenosti mých klientů, o kterých se můžete dočíst v jejich příbězích. Naopak bych řekl, že inkarnace v rostlinné a živočišné podobě jsou poměrně časté. Stejně časté jsou případy, kdy historie naší duše jde ještě dál, až před její inkarnaci na Zemi. Předpokládám, že autor s touto problematikou nemá dostatečnou zkušenost a prostřednictvím reinkarnační meditace se se svými klienty nedostal zřejmě dost daleko do jejich minulosti, což jej mohlo vést k mylným závěrům. Pravdou však je, že jsem se nesetkal s případem, kdy by se člověk z lidské inkarnace vrátil do inkarnace rostlinné, či zvířecí.

Kniha končí částí „Co je tam na nebesích ?“. Tedy jistě velmi zajímavou oblastí zájmu všech hledajících, která by si zasloužila dle mého názoru daleko větší prostor, nejlépe samostatný díl, který by mohl soužit jako úvod do celé problematiky karmy. Protože obsah této části, případně jeho komentování je závislé na individuální úrovni poznání každého z nás nebudu se k této pasáži raději vyjadřovat.

Celkově jsem přesvědčen o tom, že se tuto knihu přečíst vyplatí a že si v ní každý může najít to svoje.