Déja vu - Pohledy do minulých životů

Judy Hallová

Vzhledem k tomu, že je autorka prezentována jako odbornice na terapii minulých životů, přistupoval jsem ke knize s určitým očekáváním a předpokládal jsem jistou úroveň. Obsah knihy pak na mne udělal značně rozpačitý dojem. Pokud bych se vyjádřil slovy jednoho mého přítele, tak většinu knihy tvoří „babské plky“, bez jakékoli skutečné hodnoty. Do této oblasti patří velmi obsáhlé pasáže rozebírání podrobností minulých životů konkrétních osob. Zde se také můžeme setkat se spoustou nepodložených spekulací, které nemají žádnou hodnotu. Osobně se na tyto části knihy dívám jako na ryze komerční záležitost.

K uvedenému obsahu pak mohu uvést pouze tolik, že s mnohými autorčinými závěry, které vydává za zcela zákonité a prokazatelné, jsem se osobně ve své praxi nikdy nesetkal. Spíše bych se přiklonil k závěru, že tyto skutečnosti mají vztah k autorce a ne k jejím klientům. Sem bych zahrnul zejména autorčino tvrzení o velmi rozšířeném jevu ztotožňování se klientů se známými historickými osobnostmi. Ze své praxe si ze stovek případů na takovéto ztotožnění prostě nevzpomínám.

Prezentované názory na mě působí dojmem značného autoritářství, kdy autorka vydává svoje osobní názory a mnohdy spekulativní závěry za všeobecně platné. Moje praktické zkušenosti jsou značně odlišné od jejích. Je pravdou, že jsem neměl možnost pracovat se zahraničními klienty, ale osobně příliš nevěřím tomu, že by se všechny historické osobnosti znovu inkarnovaly pouze v Americe a dnešní České republice se důsledně vyhýbaly. Stejně tak, že by duše Američanů potřebovaly celý senát soudců, když našim stačí pouze jeden. Předkládané teorie o dělení duší se mi zdají být příliš složité, než aby byly pravdivé. Autorka vychází ze zcela odlišných teoretických základů. Se stejnou problematikou se v praxi setkávám rovněž, ale řeším ji daleko prozaičtějším způsobem. Stejně tak škatulkování karmy na autorkou uváděné druhy považuji za zcela samoúčelné a dle mého názoru by se hodilo spíš na rozbor jednotlivých mechanizmů, na jejichž základě v jednotlivých oblastech karmické zákony fungují. Stejně tak se nemohu přiklonit k metodě přeprogramovávání minulosti, kterou autorka ve své praxi využívá. Autorka je prezentována rovněž jako uznávaná astroložka, ale její mylné názory ohledně nástupu vodnářského věku a jeho definice, která ve skutečnosti přináleží věku ryb, ve mě vzbuzuje dojem, že spíše žije ve světě svých vlastních představ, které s realitou nemají mnoho společného. Podle mého názoru autorka daleko víc prezentuje, než ve skutečnosti zná.

Na druhou stranu jsem se v knize setkal i s názory, se kterými se mohu plně ztotožnit a které svědčí o tom, že autorka dobře ví o co vlastně jde. Jedná se zejména o otázky nebezpečí spojených s terapií minulých životů, problematiku času a částečně problematikou mezilidských vztahů. Některé informace jsem také převzal a začal využívat ve své vlastní praxi. I přesto, že jsem si plně vědom toho, že rozdílné názory jsou zapříčiněny rozdílnou osobní úrovní poznání, jsem přesvědčen, že hodnotných informací je v knize velmi málo. Na jejich nalezení je zapotřebí značných osobních znalostí popisované problematiky a běžnému čtenáři tyto hodnotné informace snadno uniknou.

Celkově knihu nepovažuji za příliš hodnotnou, její obsah vidím spíše jako zavádějící a poplatný komerci. Na jejím základě si rozhodně správnou představu o terapii minulých životů neuděláte. Cena knihy pak rozhodně neodpovídá jejímu obsahu.