NÁMĚTY


Osobnost

V současnosti, více než kdy v minulosti, je patrné názorové rozdělení společnosti. V této souvislosti se velmi často setkáváme s nepřijetím jiných postojů a agresivitou k jejich nositelům. Zamysleme se tedy nad tím, co tento stav vyvolává a co s tímto stavem můžeme udělat.

Začněme třeba tím, že se zamyslíme, co naši osobnost utváří a jak naše současná osobnost vznikla. V každé z výše uvedených oblastí můžeme získat jak pozitivní, tak negativní zkušenosti. Míra působení jednotlivých oblastí není vždy a u všech stejná. Podle jejich rozsahu a obsahu může být pro nás kterákoli z uvedených oblastí rozhodující.

Základy jsou vytvořeny zkušenostmi z našich předcházejících životů. Na jejich základech pokračujeme ve svém dalším vývoji. Samotné zrození v této době není vůbec náhodné a byl o ně velký zájem. Je tomu tak proto, že v tomto období dochází k velkému množství změn, jejichž zvládání může urychlit náš individuální vývoj.

Další vrstvu tvoří prenatální období, které je zásadním způsobem ovlivněno prožíváním matky. V tomto období můžeme získat spoustu traumat a averzí. V prenatálním období nás může negativně ovlivnit hlavně nezdravý životní styl matky a neúplnost rodiny. Pozitivní prožívání tohoto období v nás může rozvinout důvěru a láskyplnost.

Svoji velkou roli sehrává i rané dětství, rodinné poměry a způsob výchovy. Všechny ty zákazy a příkazy, které v tomto období obdržíme, zásadním způsobem ovlivňují náš další život. Bezstarostnost raného dětství byla nahrazena digitální technikou a přeorganizovaností volného času. Přechod na virtuální oblast je zcela patrný. Malé děti v současnosti perfektně znají všechny pokémony včetně jejich vývojových forem a to, kde se dají ulovit. Na rozdíl od toho neznají ani základní ptáky, kteří u nás přezimují. Stejné neznalosti mají v ostatních oblastech reálného světa. Dříve byla neúplná rodina výjimkou, dnes je zcela běžnou věcí. Dříve byla pouze dvě pohlaví, dnes je nedokáži ani vyjmenovat. Dříve byly stejnopohlavní vztahy utajované, dnes jsou preferované a hodné obdivu. Dříve bylo rodinné postavení ve společnosti více méně rovnostářské, dnes jsou v této oblasti velké rozdíly. Všechny tyto faktory podstatným způsobem formují tvorbu naší osobnosti.

Důležitou roli v našem životě hraje i náš postoj ke sportu. Je rozdíl, jestli sportujeme, nebo ne. Sport nás učí překonávat překážky a upevňuje naši vůli. Pokud sportujeme, tak je podstatný rozdíl, jestli děláme sport kolektivní, nebo individuální. Kolektivní sport v nás rozvíjí schopnost spolupracovat, individuální naopak rozvíjí naši individualitu. Pokud nesportujeme máme nejen horší fyzickou kondici a zdravotní stav, ale přicházíme tím také o uvedené benefity.

Dále na nás zásadně působí společnost, ve které žijeme, a postavení naší rodiny v ní. Můžeme se narodit se stříbrnou lžičkou v ústech, ale také jako naprostí nuzáci. Následuje školní výuka a škála hrdinů, kteří nám jsou předkládáni jako vzory. Zde získáme přístup k životu, ale také sociální a politické nastavení. Čím delší toto období je, tím jsou vytvořené životní mantinely užší a pevnější. V oblasti školství a výchovy se dříve jednalo o vlastenectví, dnes o euroobčanství. Dříve jsme byli vedeni k morálním hodnotám a pracovitosti. Dnes je preferováno to, jak co nejsnadněji vystudovat a vydělat peníze. Dříve byla společnost orientována ve prospěch většiny, dnes pouze pro úzkou skupinu lidí. Přelomovým okamžikem pro tyto změny byla změna politické orientace v roce 1989. Výčet těchto faktorů by mohl být mnohem rozsáhlejší. Ve své podstatě došlo k omezení vlivu rodiny ve prospěch vlivu školy, státu a neziskových organizací. Tato změna zajistila implementaci požadavků a hodnot vládnoucí skupiny bez ohledu na osobní zájmy jedince. Tím vznikl zásadní rozdíl mezi starší a mladší skupinou obyvatel. Shrnout to můžeme také tak, že jsou lidé rozděleni na stoupence globalizace nebo na národovce. Podstatný rozdíl mezi oběma skupinami osob je také v přechodu od reálného světa ke světu virtuálnímu. Jak se říkalo dřív, my materialisté si na to potřebujeme sáhnout, dnešní mladé generaci stačí, když to vidí na displeji svého přístroje. Pod virtualizací si ale nemusíme představit jenom elektronicky navozené prostředí, patří sem i oblast nejrůznějších druhů víry, která není založena na reálných základech.

Důležité je také naše zařazení a postavení ve společnosti. Toto jsou základní stavební kameny, které utvářejí naši osobnost, tedy to, jací jsme. Popsaný stav není neměnný. S časem se poměr mezi oběma skupinami nezadržitelně mění. Starší generace postupně vymírá a naše školy každoročně produkují stoupence nových hodnot.

Na závěr se podívejme na to, jestli se s tímto stavem dá něco dělat. Stav naší současné osobnosti se formoval velmi dlouho, jak jsme si ukázali, dokonce déle než po dobu našeho života. Proto se nedokážeme svého přesvědčení lehce vzdát. Zkoušeli jste třeba někdy vymluvit křesťanovi jeho víru? Úplně stejně ale dopadnete i s buddhistou či sluníčkářem. Proto je jedinou cestou ke změně současného stavu počkat, až staří vymřou nebo začít jinak vychovávat mladou generaci. Ke změně osobnosti může dojít také tím způsobem, že člověk na základě svých osobních hodnot tak tvrdě narazí, že bude donucen je změnit. Přitom je dobré počítat i s velkou skupinou kariéristů, kteří svoje hodnoty už v minulosti osvědčili tím, že vlastní osobnost nemají a jsou schopni se neomylně vždy přidat na tu stranu, která je pro ně výhodnější.

Popsaný stav si můžeme přirovnat k poměrům v jeskyni. Z jejího stropu rostou stalaktity a z jejího dna rostou stalakmity. Každé jsou natolik originální, že si navzájem nemohou rozumět. Existuje ale i třetí druh krápníků, kterým jsou stalagnáty, které vznikají spojením obou předcházejících druhů krápníků. Jedině tato nepočetná skupina může chápat oba předchozí. Přeji vám dorůst do stavu stalagnátů a dokázat pochopit a přijmout všechny různorodé postoje.

LLV – březen 2023

Zpět
Vytiskni stránku