NÁMĚTY
Virtuální realita
Na úvod se podívejme, co nám o tomto termínu prozradí Wikipedie.
Virtuální realita
je technologie umožňující uživateli ocitnout se v simulovaném
prostředí, ideálně doprovázené jeho interakcí s ním. Technologie
virtuální
reality vytvářejí iluzi skutečného
světa
(např. při výcviku boje, pilotování, lékařství), nebo fiktivního
světa
počítačových her.
Jde o vytváření zejména
vizuálního,
někdy sluchového, hmatového či jiného zážitku budícího subjektivní
dojem skutečnosti pomocí různých zařízení připojeným k výpočetní
jednotce, která realistické vjemy pro uživatele generuje. Běžně se
jedná o
stereoskopické
zobrazovací zařízení v podobě náhlavní soupravy, volitelně s jedním
či několika
periferiemi
obsahujícími senzory pro snímání jejich pozice. Tyto slouží zejména
pro interakci s virtuálním prostředím (ovladače) nebo odhadu a
vizualizaci pózy uživatele (senzory pro
snímání pohybu).
Obávám se, že je tato definice příliš úzce zaměřena a pro naši
potřebu vyžaduje rozšíření. Virtuální realita je ve své podstatě
něco neskutečného, co existuje pouze v našich představách. Z pohledu
vzniku můžeme virtuální realitu rozdělit do dvou základních oblastí.
V duchu uvedené definice se jedná o technickou oblast. Jako stejně
důležitou však spatřuji i oblast politicko-informační, kterou
vytváří politická reprezentace za využití sdělovacích prostředků.
S technickou virtuální realitou se setkáváme od padesátých let
dvacátého století, kdy byla poprvé použita v Divadle zážitků. V čase
můžeme zaznamenat její značný kvalitativní rozvoj. Od prvních
primitivních trenažérů v autoškolách až po dnešní mnohem dokonalejší
letecké trenažéry používané pro výcvik pilotů. Bouřlivý rozvoj
nastal zejména s rozvojem a rozšířením výpočetní techniky. Dnes
najdeme její nezastupitelné uplatnění zejména v lékařství, sportu,
konstrukci, kosmickém programu, armádě nebo masově nejrozšířeněji
v oblasti zábavy.
Ve svém zamyšlení se nebudu zabývat podstatou a technickým
provedením virtuální reality. Pokud je virtuální realita používána
rozumně, jsou uvedené příklady jistě značným přínosem pro rozvoj
společnosti. Virtuální realita má ale i svoji odvrácenou tvář, která
skýtá pro naši společnost i nás samotné značná rizika. Proto se budu
věnovat zejména této oblasti.
Tak jak se zvyšují technické možnosti, virtuální realita se stále
více vkrádá do našich životů. Mladší z nás si to ani neuvědomují,
pro nás starší je ale tento posun jasně patrný. Podívejme se jenom
na oblast mobilních telefonů. Někteří si možná ještě pamatujeme, kdy
byla pevná telefonní linka výsadou vyvolených a na její zapojení se
čekalo mnoho let. Podle toho se také odvíjel náš život. Domluvené
termíny a místa platily, protože jejich průběžné změny nebyly možné.
Vzhledem k takto vybudovanému pocitu zodpovědnosti pro nás nebyl
problém se setkat. V dnešní neustále se měnící době se bez mnoha
telefonátů ani nesetkáme. V minulosti šlo o fyzické setkání samotné,
o obsah tohoto setkání a prožitek z něho plynoucí. Dnes jde spíš o
tu komunikaci se setkáním spojenou. Tento virtuální pocit
sounáležitosti nahrazuje prožitek vlastního setkání, na kterém si
jeho aktéři mnohdy nemají ani co říct a už jsou v mysli zase někde
jinde. Tento stav má značně negativní vliv na naši psychiku.
Původní funkce mobilů, tedy hlasová komunikace a psaní textových
zpráv, je dnes již pouze okrajová. Nyní jde zejména o využívání
různých aplikací, poslech hudby, fotografování atd. Dřív jsme se
dokázali v okolním prostředí orientovat zcela přirozeně a většinou
nám k tomu stačilo znát místo, na které se chceme dostat. Ve
složitějších případech jsme potřebovali nanejvýš stručný návod. Naše
okolí je v současnosti tak složité a neustále se měnící, že je
problém se v něm orientovat i s pomocí navigace. Obdobně je to
s jízdními řády, programy různých organizací a podobně.
V současnosti málokdo z nás vydrží být sám se sebou, natož aby
věnoval plnou pozornost tomu, co právě dělá. Vnímání vnitřních
procesů, které se v člověku nepřetržitě odehrávají, pak většinou
patří pouze do oblasti sci-fi. Sledování těchto procesů je při tom
tou skutečnou realitou, kterou prožíváme. Hudba, která nám duní
téměř nepřetržitě do hlavy, vytváří naši virtuální realitu, která
nás od té skutečné odvádí. Hlavním výsledkem tohoto poslechu je
nesoustředěnost poslouchajícího. Pro ty z nás, kteří si ještě
pamatujeme téměř posvátné chvíle poslechu LP desek na gramofonu je
jasné, že se jedná i o degradaci hodnot samotné hudby.
Fotografování se stalo velmi snadným, většinou jde o různá selfí,
která nám umožňují pochlubit se tím, kde právě jsme. Mnozí z nás
dokonce pociťují neodolatelnou potřebu poslat svým známým fotografii
jídla, které právě jí, či moučníku, který si dali ke kávě. Opět to
vytváří virtuální pocit sounáležitosti s našimi blízkými, o kterých
většinou nic hlubšího nevíme a při reálním setkání si s nimi nemáme
ani co říct. Proto nám stačí prohlížet fotky, které dokumentují nás
život, ale o jeho skutečných hodnotách vypovídají pouze velmi málo.
Fotografie z naší starší minulosti jsou často velmi vzácné, a proto
si jich i náležitě vážíme. Jsou s nimi mnohdy spojeny i prožitky
jejich vyvolávání v temné komoře. Dnešní jednoduchost fotografování
a snadná možnost úpravy fotografií v počítačových programech
přispívá k povrchnosti těchto fotografií a degradaci jejich hodnot.
Další oblastí virtuální reality jsou sociální sítě. S touto oblastí
nemám dostatek osobních zkušeností, proto ji zmíním jenom okrajově.
Zde se realizuje spousta mladých lidí. Prostředí Faceboku,
Instagramu a nevím ještě jakých sociálních sítí člověku umožňuje
vydávat se za někoho jiného a nabývat pocitu zvýšené sebedůvěry a
důležitosti. Děje se tak bez ohledu na ztrátu osobní bezpečnosti
vlastní i svých rodinných příslušníků včetně dětí. Někde jsem
slyšel, že kdo není na síti, jako by nebyl. Přiznám se, že jsem
v tomto ohledu rád, že nejsem.
Výpočetní technika od samého začátku umožňuje hraní her. Jejich
kvalita a náročnost se s rozvojem techniky neustále zdokonaluje. Od
devadesátých let minulého století jsou v tomto ohledu i brýle pro
virtuální realitu, které tyto hry přivádí k dokonalosti. Ve své
podstatě se jedná o rozšíření možností využití používání virtuální
reality v oblasti konstrukce a nácviku různých složitých, či
nebezpečných činností. Svého času jsem se rozhodl udělat s touto
oblastí osobní zkušenost zaměřenou na působení her na naši psychiku.
Omezil jsem ji pouze na hraní dvou verzí Prince z Persie a jedné
verze Doomu. Shledal jsem, že hraní počítačových her značně naši
psychiku ovlivňuje. Jedná se zejména o vytváření závislosti, která
člověka vede k nezodpovědnosti a opomíjení i základních životních
potřeb. V případě, že se jednalo o agresivní hru, pozoroval jsem
znatelný nárůst agresivity i ve svém běžném životě. Z těchto důvodů
hraní těchto her nemohu v žádném případě doporučit. Enormní
nebezpečí pak bude v této oblasti hrozit dětem a mládeži. Pokud tedy
hrát, tak velmi uvážlivě.
Samostatnou kapitolu virtuální reality vytváří politika a sdělovací
prostředky. Tuto oblast si většinou uvědomuje pouze málokdo. Jejich
působení je ve své podstatě velmi jednoduché. Informování o skutečné
realitě stačí vhodně zcenzurovat. Některé „vhodné“ informace se
zdůrazní a jiné „méně vhodné“ se zamlčí. Patří sem i vytváření iluze
o prosperitě naší společnosti, která je založena na státním i
individuálním dluhu. Vždyť bez celoživotního zadlužení by většina
z nás neměla ani kde bydlet. Tak o jakou prosperitu a životní úroveň
ve skutečnosti jde? Těmito způsoby v našem vědomí vzniká zcela jiná
realita, než je ta skutečná. Takto vytvořenou virtuální realitu pak
prožíváme a chováme se podle ní. Zkuste se z tohoto pohledu zamyslet
nad prohlášením našeho premiéra, že jsme se tak dobře jako nyní
nikdy v minulosti neměli. S mojí realitou to však nekoresponduje.
Pamatuji si totiž dobu, kdy se realizovali velké stavby v podobě
přehrad a elektráren, které se využívají dodnes. Běžný člověk si byl
schopen svépomocí postavit rodinný dům či chatu, aniž by se při tom
zadlužil. Naše současná prosperita stejně tak jako demokracie a
mnoho dalšího je totiž pouze součástí naší virtuální reality.
Skutečnou realitou je, že se naše lidské prožívání postupně přesouvá
od skutečné reality k realitě virtuální. Je jenom na nás, jestli
chceme prožívat naše skutečné životy, nebo jestli se spokojíme
s jejich virtuální podobou. Jestli se přikloníme na stranu
skutečného prožívání, musíme pro to něco udělat. Jestli se spokojíme
s tou virtuální, nemusíme pro to dělat vůbec nic, vývoj jde totiž
tímto směrem.
K prohlédnutí tohoto dění stačí poměrně málo, zajímat se o okolní
dění a získávat informace z různých zdrojů. Pro příklady nemusíme
chodit daleko, stačí si vzpomenout na listopad 89. K dosažení
skutečných cílů byla navozena virtuální realita, která přiměla lidi,
aby je bez ohledu na vlastní zájmy prosadily.
Těmito způsoby dochází k postupnému přesunu od reality k virtualitě.
Každopádně všem doporučuji se nad touto oblastí náležitě zamyslet a
na základě takto získaného poznání začít měnit svůj život.
LLV
– leden 2020