Deset prospěšných činností podle Buddhismu
1) Štědrost (Dána)
Štědrost (velkorysost) je základní praxi Buddhova učení (Dhammy). Jedná se o sdílení ve prospěch druhých. Můžeme darovat například jídlo hladovým, léky nemocným, peníze chudým. Mnichy obdarováváme jejich základními potřebami, jako jdou roucho, almužní mísa, přístřeší, léky v případě nemoci.
2) Morálka, síla
Při dodržování pravidel a žitím prospěšného života, který neubližuje, ale prospívá druhým, narůstá soucit a moudrost. Buddhisté nedodržují stanovená pravidla ze strachu z následného trestu. Osoba, která dodržuje pravidla, má mnohem více požehnání a výhod teď a tady než člověk, který je zkažený a nedodržuje je.
3) Meditace (Bhávana)
Mentální vývoj nebo meditace se zaměřuje na rozvoj vhledu a růst moudrosti. Člověk medituje za účelem potlačení mentálních nečistot a pochopení skutečné podstaty věcí. To vede k osvobození mysli.
4) Úcta (Apácayana)
Ten, kdo praktikuje respekt a úctu, rozvíjí a očišťuje svoji mysl tím, že nahradí hrdost a pýchu pokorou. Ten, kdo je pokorný, je flexibilní a nikdy není příliš hrdý na to, aby se učil a zdokonaloval. V buddhistických zemích děti respektují dospělé, občané respektují krále, laici respektují Buddhu, Dhammu (buddhovo učení) a Sanghu (společenství praktikujících mnichů a mnišek).
5) Služba (Veyyavacca)
Pomoc druhým je další způsob, jak vytvářet zásluhy. Přemýšlení o dobrých a soucitných myšlenkách nestačí. Musíme vyjádřit soucit a skutečně vykonat službu pro blaho ostatních.
6) Sdílení zásluh (Patidána)
Osoba, která sdílí zásluhy svých dobrých skutků s ostatními bez očekávání, že přínos těchto skutků bude pro její vlastní dobro a pohodlí.
7) Radost ze zásluh druhých (Pattanumodaná)
Ocenění a radost nad štěstím druhých je pozitivní vlastnost, která vymycuje žárlivost. Musíme se naučit, jak chválit a přát druhým namísto výmluv, pomluv a kritizování. Buddhisté obvykle říkají „Sádhu“ (skvělé), když někdo vykoná dobrý, ušlechtilý skutek.
8-9) Poslech a výuka Buddhova učení (Dhammy) (Dhammasavana)
Výuka a poslech Buddhova učení jde ruku v ruce, protože musí být dárce a současně ten, kdo přijímá. Výuka Buddhova učení vede k úlevě něčího utrpení a pomáhá pochopit skutečnou podstatu života. Poslech Buddhova učení znamená soustředit svou pozornost na výklad a přemýšlet o tom, jak můžeme uplatnit učení ve svém životě.
10) Utváření správných názorů (Ditthijjukamma)
Člověk trpí více z vlastní hlouposti, než z jiného důvodu. Prostřednictvím vlastního úsilí získáváme mír a štěstí tím, že máme správné pochopení (názor). To má za následek hlubší pochopení Buddhova učení.