O duchovních poutnících
část první
/************************************NADPIS_KONEC*****************************/>
Úvod
Dnes je módní být aktivní v duchovní oblasti a jít po
duchovní cestě. Mnohdy je ale lepší než okázalé duchovno žít prostý
a upřímný život, který nás může nejsnadněji dovést ke kýženému cíli.
Mezi duchovnem a životem běžným totiž není žádný rozdíl. Klidně si
můžete říct, že vás tato volba nezajímá, že máte úplně jiné zájmy.
Ať si to uvědomujeme, nebo ne, stejně se každý z nás musí
rozhodnout, kterou cestou se vydá. Základní volba přitom zní, zda jít
cestou utrpení s orientací na hmotné statky a pomíjivé hodnoty, nebo
cestou zbavení se tohoto utrpení s orientací na duchovní oblast a
trvalé hodnoty. V materiálním světě platí zásada, že pokud chceme
něco dosáhnout, musíme vědět, co chceme dosáhnout a pak pro to
musíme něco udělat. Dokonce, i když chceme pouze bezpracně vyhrát,
tak si musíme alespoň vsadit. Tato zásada je všeobecně platná,
přesto si ji v duchovní oblasti spousta lidí nepřipouští.
Většinou má duchovní cesta vést k osvícení, nebo alespoň k
transformaci, či individuální svobodě. Jistě to je chvályhodná
snaha, která nás má, když ne nic jiného, tak učinit lepšími než jsou
ti ostatní, nebo alespoň lepšími, než jsme byli v minulosti my sami.
Všeobecně se tvrdí, že těchto cest, které vedou k vytýčenému
duchovnímu cíli, je mnoho, a každý si může vybrat tu svoji, která mu
nejlépe vyhovuje. S tímto tvrzením si v následujících řádcích
dovolím trochu polemizovat.
Ve své podstatě to snad může být pravda, praxe ale
bývá naprosto jiná. Pravda to bude pouze za předpokladu, že zvolená
cesta respektuje a využívá všechna základní pravidla. Okolní svět
nám však nabízí přehršel možností, které k této zásadě mají hodně
daleko.
Nejdříve ze všeho by nám mělo být jasné, jaký má být cíl naší
cesty. Kam nás cesta po které se vydáme má přivést. Bez tohoto
základního předpokladu to není cesta, ale nesmyslné bloudění. Je to
obdobné, jako když člověk na otázku, jestli věří v Boha, odpoví, že v
Boha nevěří, ale že něco být musí a v to že on věří. Věří tedy v
něco a vlastně tedy neví v co. Obdobně člověka, který neví, kam jeho
cesta směřuje, dle mého názoru nelze nazvat poutníkem, ale spíše
zbloudilcem. Je pravdou, že na své fyzické cestě nemusíme mít jasný
cíl a můžeme jenom tak bezcílně bloumat, tato činnost nás však může
přivést kamkoli a připravit nám různé krušné chvilky. V duchovní
oblasti tento přístup rozhodně nedoporučuji a upřednostňuji mít
jasně stanovený cíl, kterého chceme dosáhnout. Jedině za tohoto
předpokladu totiž můžeme mít přehled o tom, kde se na svojí cestě
právě nacházíme a jestli ke svému cíli skutečně směřujeme.
Pokud tedy máme vytýčený jasný cíl, můžeme volit prostředky,
které nás k němu efektivně dovedou. Na fyzické rovině se to dá
přirovnat ke zvolenému dopravnímu prostředku, případně vhodnému
vybavení. Ne každá metoda, případně praktikovaná technika nás totiž
ke zvolenému cíli přivede. Použití mnohých z nich nás od něho dokáží
úspěšně vzdalovat a nakonec svést na scestí. V těchto případech pak
můžeme skončit úplně jinde, než jsme původně chtěli. Vzhledem k
nepřebernému množství nabízených metod a technik se výběr té, nebo
těch vhodných může zdát být složitý. Opak je ale pravdou. Při výběru
máme svobodnou volbu. Stačí, když se při ní budeme řídit základní
zásadou, která spočívá v tom, že nic z toho, co nabízená metoda, či
technika obsahuje, nesmí být v rozporu se stanoveným cílem. Z
historie jistě každý zná úsloví “účel světí prostředky“ a také ví,
jak naplňování tohoto principu skončilo.
Dále se chci zmínit alespoň o několika základních přístupech
k duchovní cestě a některých podivnostech, se kterými se můžeme
běžně setkat.
Ve svém pojetí vycházím ze základního předpokladu, že nám na
naší duchovní cestě mohou být duchovně vyspělejší bytosti vzorem. Ve
většině případů totiž úspěšně prošly naší vývojovou úrovní a pravdy,
které na svojí úrovni pouze s obtížemi hledáme a snažíme se je
pochopit, jsou pro ně běžně prožívanou realitou. Pokud máte možnost
být v kontaktu s těmito bytostmi, máte možnost si uvědomit
následující fakta. Vždy se jedná o hrdé a suverénní bytosti, které
si jsou plně vědomy svojí hodnoty, před nikým se neponižují, nikoho
se nedoprošují, ale také nad nikým se nevyvyšují. Jednají s vámi s
láskou a tolerancí. Podle toho, jestli bytost splňuje uvedené
kvality, také snadno poznáte, že se jedná o světelné bytosti. Jejich
projev má jasně vysledovatelnou logiku. Pokud bytosti, se kterou
jste v kontaktu, tyto kvality scházejí, s určitostí se nebude jednat
o duchovně vyspělou světelnou bytost, ale o někoho z temné strany,
který se za ni pouze vydává. Proto by i techniky a metody, které k
dosažení pokroku na svojí duchovní cestě používáme, měly splňovat
tyto kvality. Jak tyto kvality splňují následující přístupy posuďte
sami.
Pravohemisféroví
Část poutníků preferuje orientaci na pravou mozkovou
hemisféru a za náruživého pokřiku pryč s logikou, pryč s myšlením,
které nás přivedlo do současného stavu, které je zaprodancem Ega a
snad i samotného ďábla. Z uvedených důvodů upřednostňují pravou
mozkovou hemisféru s její emotivností a tvořivostí. Podle jejich
názoru je třeba všechno dělat pouze pravou mozkovou hemisférou a na
levou zapomenout. Tato snaha je příkladnou ukázkou pangejtismu.
Mnohdy mi toto tažení přijde až tak vášnivé, že kdyby mohli,
tak by si tito lidé svoji levou mozkovou hemisféru nechali
vyoperovat. Vedoucí představitelé tohoto směru se vyznačují nic
neříkajícími bláboly typu „haha, hihi to jsou ale nádherné energie“
a podobně. Díky tomuto jejich přístupu jejich projev postrádá
jakoukoli logiku či smysluplné postupy.
Tento přístup mi přijde stejně zvláštní, jako kdybych se
rozhodl používat pouze svoji pravou ruku, protože je šikovnější a
levou ruku zavrhnul, nebo si ji dokonce pro případ aby mě nesváděla
k použití, nechal amputovat. Ve skutečnosti to je ale všechno jinak.
Použití pravé mozkové hemisféry má svoje uplatnění, stejně tak jako
použití hemisféry levé. Každá je určena ke zcela specifickému
použití, a pokud nechceme přijít o svoji celistvost, musíme ve svém
životě používat obě dvě. Optimálního výkonu mozku docílíme pouze
vyváženým používáním a spoluprací obou mozkových hemisfér. Pokud se
tedy chceme dále rozvíjet, musíme jít cestou celistvosti, což nám
jednostranná orientace nemůže zajistit.
Odpouštěči
Tato skupina poutníků se zřejmě cítí obzvlášť provinilá,
protože svůj duchovní rozvoj založila na odpouštění. Odpouštějí všem
a za všech okolností. K této svojí činnosti pak používají různé
techniky.
Toto jejich počínání mi přijde stejně úsměvné, jako počínání
mnichů buddhistické sekty, kteří si před sebou nepřetržitě zametají
cestu, aby náhodou nezašlápli žádného živého tvora. Pokud žijeme
jako individuální bytosti, tak se nevyhneme tomu, abychom někdy
zkřížili svoje zájmy se zájmy někoho jiného. I ublížení má různé
kategorie. Můžeme někomu ublížit zcela vědomě a se zlým úmyslem. Tím
ho poškodit a vytvořit mu velké trauma. Pak je pochopitelně omluva a
prosba o odpuštění na místě. Můžeme ale někomu také ublížit zcela
nevědomě a žádné trauma poškozenému svým činem způsobit nemusíme, to
může existovat jenom v naší mysli. Stejně tak můžeme někomu ublížit
při naplňování jeho karmy, kdy se vlastně obětujeme pro jeho dobro.
Jak je to potom s odpouštěním v těchto případech?
LLV – srpen 2010
/************************************TEXT_KONEC***********************************/>