/************************************TEXT***********************************/>
Možná jste si už položili otázku, k čemu
všechny ty příběhy jsou a co pozitivního mohou člověku přinést? Jsou
to pouze atraktivní fikce nebo je za nimi něco víc? Vzhledem k tomu,
že je v této otázce dost nejasností, vnesme si do ní trochu světla.
Za názornou pomůcku nám poslouží příběh Strom v bouři.
Pro zjednodušení můžeme náš život omezit na dvě roviny.
Zbavení se konkrétních problémů a rozvoj osobnosti člověka, nebo
chcete-li, jeho duchovní růst.
První z těchto funkcí je v našem životě zastoupena principem
abreakce, v rámci které dochází k odžití nahromaděných negativních
energií. V praxi si pod tím můžete představit ono známé, „vypovídej
se“, „poplač si“, ono se ti uleví.
Druhou funkci naplňuje poznání, které v životě znamená
získávání praktických zkušeností. Většinou se jedná o postup „pokus
– omyl“, který je završen „aha efektem“, na jehož základě nám něco
dojde. Tímto způsobem zjišťujeme, jaký postup se nám osvědčil a je
možné jej úspěšně použít i v budoucnu a jaký postup se nám při
řešení konkrétní situace neosvědčil a kdy příště musíme hledat
postup jiný.
V běžném životě je však naplňování obou uvedených principů
mnohdy značně problematické. Okolnosti a společenské konvence nás
často nutí negativní energie potlačovat a hromadit je v sobě.
Poznání mnohých oblastí života nám trvá mnohdy celé roky nebo i
desetiletí, což je málo efektivní, energeticky hodně náročné a
emočně značně bolestivé. Jiné cesty však není. Sami jistě velmi
dobře znáte rozdíl mezi sdělenou pravdou, kterou vám někdo
v sebelepší víře předá, a pravdou, kterou získáte vlastní zkušeností.
Každý si ke svému poznání prostě musí dojít sám. K řešení příčin
mnohých obtíží, které leží mimo rámec našeho současného života, se
pak tímto způsobem vůbec nedostaneme. Dalším limitujícím faktorem je
i to, že si zkušenosti získané v minulých inkarnacích běžně
nepamatujeme, a tak je v současném životě nemůžeme přímo využít.
V rámci sezení ŘKM je však situace podstatně jiná. Změněný
stav vědomí nám umožňuje rychlejší a efektivnější dosahování
abreakce a odžívání negativních emocí. Vzhledem k tomu, že tento
proces probíhá v bezpečném prostředí, nemusí mít klient obavy ze
společenské či jiné újmy. Stejně tak je tomu s dosahováním
potřebného poznání. Díky změněnému stavu vědomí a absence jiných
starostí je při tomto procesu člověk nad věcí a mnohé souvislosti mu
dochází mnohem snáze. Poznání a pochopení příčin problémů nastává
mnohem rychleji a v daleko širším měřítku, než je to možné v běžném
životě. V rámci sezení se nejedná o předávané hodnoty, ale o vlastní
prožitky, které se stávají nedílnou součástí klienta. Jejich hodnota
je proto mnohem větší, než je tomu u mnohých jiných postupů. Obdobná
situace je i se získáváním poznání z minulých inkarnací, kde na
rozdíl od běžného života není žádným problémem „zaskočit“ si pro
potřebný prožitek a poznání do jakékoli doby a jakéhokoli prostředí.
V každodenním životě je úroveň našeho vnímání a tím i poznání
značně rozdílná. Někdo životní lekce zvládá rychleji, jinému to trvá
déle a dalšímu na ně nestačí celý život. Tento stav je způsoben
individuální karmickou zátěží. To zde ale rozebírat nebudeme.
Obdobná situace je i s pochopením prožitků v rámci sezení. V praxi
to vypadá tak, že si každý člověk ze svého prožitku odnese právě to,
co momentálně potřebuje ke své změně. Ani zde tedy není jeho poznání
úplné a k jeho dosažení se mnohdy musí vracet do jiných prožitků.
Proto vše není tak jednoduché, jak by na první pohled mohlo
vypadat.
O jaké poznání se může v praxi jednat, si ukážeme na
konkrétních příkladech. Indexy v textu nám budou sloužit jako odkazy
na vysvětlující popis. Doporučuji vám udělat malý pokus. Přečtěte si
nejprve příběh samotný a najděte v něm obsahy, které by pro vás
mohly být přínosem. Teprve pak si přečtěte příběh, který je obsažen
v tomto textu, včetně vysvětlujících popisů. Následně rozsah přínosů
porovnejte. Poznání, která jste v textu nenašli a která vám nejsou
vnitřně vlastní, vám ukáží rozsah omezení vašeho vnímání.
Pro usnadnění práce s textem je text upraven následovně. Když
klepnete myší na číslo v textu, přenesete se do vysvětlivek pod
čarou. Když klepnete myší na odpovídající číslo ve vysvětlivkách,
přenesete se zpět do textu.
Strom v bouři
Děj se odehrává na Zemi, ale je to hodně dávno před naším
letopočtem.1) Nemám žádný pojem o čase. Je to v Austrálii.2)
Mám pocit hrozné samoty.
Pociťuju ztuhlost a svírání na prsou. Nohy mám dřevěné a ruce ztuhlé. Připadám
si jako jednolitý útvar. Cítím silné svírání na hrudi. Bolí mě taky hlava. Nemám
lidské tělo, jenom to v něm pociťuju.3)
Před sebou vidím nějaký starý, suchý strom. Korunu má
zbarvenou dočerna. Je košatý a vzrostlý, život už má ale za sebou. Není moc
zelený, je to těmi podmínkami, které tu panují. Prožil toho už hodně. Vypadá
jako bez života, nemá už skoro žádné listy.4) Je velký samotář a
nechce se se mnou bavit. Stojí blízko, dělí mě od něho úzká trhlina, která je
široká tak jeden krok.5)
Kolem je rozpraskaná zem. Je to nějaká poušť nebo něco
podobného. Zem je tu červená, hodně jílovitá, není to písek. Všude je strašné
sucho a pusto.6) Nefouká ani vítr. Nic se nehýbe. Počasí je zvláštní,
nesvítí slunko a není ani zataženo. Je docela světlo, ale zároveň šero od mraků.
Není tu žádný život, nikde není ani jeden pták. Kromě toho stromu tu nic není.
Začíná mě bolet v zádech. Pociťuju hroznou ztuhlost v křížové
oblasti. Jako kdybych dlouho stála a nehýbala se. Cítím ztuhlost celého těla,
včetně tupého pocitu v hlavě. Tu bolest zad znám ze současného života. Bolí mě
tak vždycky, když dlouho stojím nebo sedím.7)
Pode mnou je nějaká propast, stojím nad ní vzpřímená. Vnímám
pocit sucha, který se projevuje žízní ze které mě bolí hlava.8) Už
jsem nepila hodně dlouho. Cítím sucho v puse.9)
Jako by měla přijít nějaká bouřka. Mám z toho strach. Ještě
jsem žádnou bouřku nezažila a bojím se, že ji nepřežiju. Rozhlížím se kolem.
Znervozňuje mě to neskutečné a zvláštní ticho. To ticho je strašné. Pořád se nic
neděje. To ticho mě děsí. Nikdy tu nebývá ticho. Vždycky je aspoň nějaký vítr
nebo se tu pohybuje nějaký živočich.10) Nepřipadá mi, že by z těch
mraků mohlo pršet.11)
Domlouvám se s tím zčernalým stromem. Jsem mladší než on. On
už přežil hodně bouří, já jsem zatím zažila jenom taková malá sprchnutí. Říká
mi, že přijde hodně silná bouřka a budu to muset ustát. Uklidňuje mě, že nemusím
mít strach, můžu mu prý věřit, určitě to přežiju. Pak se napiju a už nebudu mít
žízeň. Strom vedle mě říká, že je to jenom klid před bouří. 12) Já si
myslím, že žádná bouřka přijít nemůže, není z čeho. On má ale hodně zkušeností,
a proto bych mu měla věřit. Jsem mu za jeho rady vděčná, ale ten strach přesto
neodchází.13)
Rozhoduju se, co mám dělat. Nemám ale jinou možnost, než tu
zůstat. Nemůžu se z tohoto místa hnout. Tak nevím, mezi čím se rozhoduju. Bolí
mě celé tělo, hlavně záda. Cítím se, jako bych byla ve volném prostoru a nemohla
se přitom ani pohnout. Připadám si z toho všeho hodně zmatená.14)
Začíná foukat vítr. Stojím nehnutě. Zatím mi to nevadí. Před
větrem jsem částečně chráněná skálou, proto se mě to moc nedotýká. Pořád se
dívám k nebi a mám strach, co z něho přijde. Začínají padat kapky. Mám z nich
radost. (úsměv) Je to příjemné osvěžení.
Vítr sílí a já cítím bolest na čele. Vítr zvedá věci ze země
a omlacuje je o mě. Ten strom měl pravdu, tahle bouřka bude opravdu silná.15)
Už je z ní vichřice. Jako by mě měla vyvrátit. Něco mě ale drží na zemi. Špatně
se mi dýchá. Začínám být nervózní. Přichází bouřka a blesky. Bojím se těch
blesků. Všude kolem létají blesky.
Rukama mi najednou projíždí silné teplo. Nejvíc mě pálí
dlaně. 16) Blesk udeřil do skály a část přeskočila i na mě. Začínám
hořet. Horko se mi rozlévá po zádech. Je mi hodně horko. Šíří se od vrchu dolů
podél páteře. 16) V tento moment lituji, že jsem neodešla. Mohla jsem
si to odpustit.17) Ten oheň hodně pálí. (bolestný výraz obličeje)
Vůbec netuším, co se děje. Nemám možnost se rozhodnout.
Chtěla bych odtud odejít, ale cítím, že nemůžu. Pořád jenom stojím a snažím se
odolávat tomu větru. Cítím velký tlak na křížovou část zad, jako by mě tam něco
tlačilo. Je to takový tlak na jedno konkrétní místo, jako by mě v tom místě něco
podpíralo. Není to jenom od dlouhého stání, tím místem se opírám o skálu.18)
Proto líp odolávám tomu větru. I když je vítr silný, tak mě nedokáže ohrozit. Ta
skála není nijak vysoká, dosahuje jenom do toho místa, ve kterém se o ni opírám
a kde cítím tu bolest. Na skále je ostrý výčnělek, který se do mě zarývá, proto
je ta bolest tak ostrá. 18) Vichr je tak silný, že mě tlačí na tu
skálu, až se přes ni ohýbám. Ve skutečnosti tu skálu k podpírání nepotřebuju,
ustála bych to i sama. Je to jenom bolestivé a nepříjemné.19) Koukám
na sousední strom, už mu chybí pár větví.20)
Najednou je velmi chladno. Vichřice přerůstá v průtrž mračen.
Přichází hodně hustá mračna a spouští se z nich silný liják. Vítám to, chladí mi
to popálení.21) Prší hrozně dlouho. Vody je tolik, že ji zem není
schopná vstřebat a hodně jí teče kolem mě do propasti. Mrzí mě, když vidím, jak
se ta voda kolem mě valí bez užitku dolů.22) Půda ji není schopna
přijmout a za chvíli bude zase sucho. Je to strašná škoda, z té vody budu moct
vypít jenom velmi malou část. Momentálně nejsem schopna přijmout té vody víc.23)
Většina jí bez užitku odteče pryč. Vím, že za chvíli to tu bude vypadat jako
dřív.
Nemohla jsem odejít a musela jsem snášet tu bolest. Déšť ji
trochu zchladil. Budu mít velké rány, ale přežiju to.24) Měla jsem
možnost odejít, ale je dobře, že jsem to neudělala. Nevím, jak by to šlo udělat,
ale nějak by to šlo.25) Cítila jsem, že tu mám zůstat, prožít si tu
zkušenost. Udělala jsem dobře, že jsem tu zůstala. Rozhodla jsem se dobře. Bylo
by příliš lehké to vzdát a odejít. Někdo mi nabízel, že můžu odejít, byl to
nějaký hlas. Měla jsem při tom vjem velkého světla. Když jsem se nejvíc bála,
tak mi dával na výběr, jestli chci zůstat, nebo jestli odejdu. 25)
Musela bych si to ale prožít někdy jindy a za mnohem horších podmínek.26)
Přišlo mi to jako příliš snadné řešení. Nechtěla jsem taky zklamat ten starý
strom a nechat ho v tom samotný. I ten starý strom mě chválí, že jsem to
přestála dobře. Když mě chválí, tak z toho mám příjemný pocit. Jsem na sebe
pyšná, že jsem to nevzdala.27) Kamarádím se s tím starým stromem. Je
to můj starší kamarád a cítím k němu úctu. Dřív jsem si myslela, že je to takový
starý mrzout a měla jsem z něho strach. Nyní jsem v něm našla přítele. Připadá
mi jako můj děda. Díky této bouřce jsem v něm získala kamaráda. Už tu nebudu tak
sama a nebudu se cítit tak osaměle. Můžu se na něho kdykoli obrátit. Vím, že se
na něho můžu spolehnout, že mě vždycky vyslechne a poskytne mi radu.28)
Déšť ustává, uhasil mi ten oheň. Vítr se zklidňuje. Stále
cítím mírný tlak v zádech. Pořád tu stojím. Všude kolem je dost vody a už nemám
takovou žízeň. Konečně se pořádně napiju. Pršet už přestalo a začalo svítit
slunko. Půda už není rozpraskaná. Je to příjemný. Odpočívám po té bouřce. Mám
takový příjemný, hřejivý pocit.29)
1) Duch se může libovolně přemisťovat v čase.
2) Duch se může libovolně přemístňovat v prostoru.
3) Člověk se může prožívat v libovolné formě existence. Pokud se duch nachází
v jiném těle, jeho prožitky se transformují do současného těla.
4) Životní podmínky a prožitky ovlivňují člověka a zanechávají na něm stopy.
5) Fyzická blízkost nemusí znamenat i blízkost vnitřní.
6) Žít se dá v nejrůznějších podmínkách, i když nevypadají zrovna jako
optimální, dá se v nich prožít přínosný život.
7) Pokud naše zdravotní obtíže nemají fyziologickou příčinu, nachází se tato
příčina v naší minulosti a jedná se pouze o restimulaci.
8) Příčina problému se často projevuje ve zcela jiné oblasti a naprosto jinak.
9) Sucho se v lidském těle projevuje jako žízeň.
10) Často nevysvětlitelně pociťujeme strach z něčeho neznámého. Je zapotřebí
vnímat okolní projevy, které nás informují o nadcházejícím dění.
11) Náš úsudek je založen na naší předcházející zkušenosti, což často vede
k přijímání chybných závěrů.
12) V případě potřeby je vhodné obrátit se na někoho zkušenějšího.
13) Na cizí zkušenosti nedáme, potřebujeme udělat zkušenost vlastní.
14) Možnosti našeho rozhodování jsou přímo ovlivněny úrovní našeho poznání.
15) Člověk dá druhému za pravdu až na základě vlastní zkušenosti.
16) Fyzické prožitky, které se vztahují ke zcela jiné formě těla, pociťujeme ve
svém současném těle.
17) V životně obtížné situaci si člověk neuvědomuje všechny souvislosti a často
lituje svého původního rozhodnutí.
18) Každý náš problém má svou zcela konkrétní příčinu.
19) Úlevy a podpůrné prostředky mají negativní dopad, který je často větší než
jejich přínos.
20) Starší člověk snáší obtížné životní situace hůř než mladší a víc se na něm
projeví jejich dopad.
21) I pokud se něco v izolovaném pohledu může jevit jako negativní, v širších
souvislostech to může být pozitivní.
22) Pokud je něčeho dobrého příliš, nemusí z toho být větší užitek.
23) Naše možnosti a schopnosti jsou omezené.
24) I na nás se projevují okolní vlivy a s postupem let nastoupíme na místo těch
starších.
25) Duch je ten, kdo prožívá a ten, kdo může svoje tělo kdykoli opustit.
26) Každý prožitek je potřebný, čím je intenzivnější, tím je pro nás
přínosnější. Pokud se mu vyhneme, budeme muset k dané zkušenosti přijít za
jiných, náročnějších podmínek.
27) Pochvala je důležitá, když nic jiného, tak člověka potěší.
28) Společné prožitky dokáží lidi sblížit a naučí je pochopit jeden druhého.
29) Nic negativního netrvá věčně a po každém nepříjemném prožitku nastane úleva.
Některá uvedená poznání pro vás mohou být notoricky známá,
pro jiného však mohou být velkým objevem a značným přínosem. To je závislé od
individuální úrovně vývoje a konkrétního problému, který člověk právě řeší.
Proto nepochybuji o tom, že budete schopni v tomto příběhu najít ještě mnohá
další poznání, která jsem přehlédl.
Doufám, že vám uvedený příklad pomohl lépe pochopit, k čemu
v rámci sezení ŘKM dochází a o čem vlastně jsou příběhy, které zveřejňujeme.
Také jste se snad trochu pobavili a částečně si udělali představu, jak na tom
jste a jak dokážete svůj život vnímat. Obrázek, jak je tomu většinou v praxi si
můžete udělat na základě konkrétního postoje klientky.
Postoj klientky
Když jsem si pročítala příspěvek „Co příběh, to prožitek“,
samotnou mě překvapilo, jaké množství podnětů k přemýšlení se tam dalo najít.
Mnohé z nich mi připadaly natolik samozřejmé, že by mě ani nenapadlo je
v příběhu hledat. Jiné jsem si sama uvědomovala, ale upřímně musím přiznat, že
bylo velké množství těch, nad nimiž jsem začala uvažovat až po přečtení tohoto
příspěvku. Vše mi bylo poměrně jasné, ale sama bych k těmto závěrům
s největší pravděpodobností nikdy nedošla.
LLV – březen 2005
/************************************TEXT_KONEC***********************************/>