/************************************TEXT***********************************/>
Před nedávnou dobou jsme byli všichni
svědky nevybíravého předvolebního boje. Vše, čeho jsem byl svědkem a
časté dotazy, proč se na této občanské kratochvíli neúčastním, mě
přivedly k tomuto malému zamyšlení.
Tato doba byla plná emocí, které značně zastíraly zdravý
úsudek. Proto jsem si nechal publikování těchto řádků až na dobu,
kdy se situace poněkud zklidní. Předpokládám, že vzhledem
k přetrvávajícímu mocenskému handrkování našich politiků máte zatím
toto období ještě v živé paměti.
Nejsem politolog, a proto nehodlám zacházet do přílišných
detailů ani předkládat nějaké ucelené závěry. Budu se držet
„selského rozumu“, který by dle mého názoru měl tvořit základ všeho
dění. Tato moje úvaha má tedy spíše za cíl předložit jiný možný úhel
pohledu a poukázat na některé oblasti, jejichž nelogičnost vás může
vyprovokovat k hlubšímu zamyšlení nad touto problematikou.
Kdyby se nejednalo o tragedii, která se nás všech aktivně
dotýká, bylo by jistě sledování tohoto divadla docela zábavné.
Nerozhodný výsledek voleb pak byl obohacením této volební frašky o
další dějství.
V předvolební době se vybarvila i většina těch, kteří jinak
zůstávají v anonymitě. Jistě jste si všimli, že v této době přestaly
platit veškeré argumenty a jakákoli smysluplná diskuse přestala být
možnou. Na tom by pochopitelně nebylo nic špatného, pokud by tato
stanoviska nebyla výsledkem masivní reklamy a praktickým projevem
zmanipulování mysli většiny obyvatel. Do této hry se pak aktivně
zapojila i značná část naší duchovní scény, kdy někteří kolegové
dokonce pocítili potřebu aktivně podporovat tu či onu politickou
stranu, v jejímž volebním vítězství viděli toužebně očekávané světlé
zítřky.
Ale nyní již ke slíbenému zamyšlení na toto téma. Nejdříve se
trochu podívejme na základ fungování naší společnosti. Toto zamotané
klubko můžeme začít rozplétat z jednoho nebo druhého konce.
V podstatě je lhostejno, ze kterého, a tak začnu z toho, který je na
povrchu. Bude se jednat o vnější projevy, které jsou vidět, a
skončím u podstaty problému.
Aby nám bylo jasno, o co vlastně v této hře jde, podívejme se
nejprve, kdy a proč vlastně celý politický systém vznikl. Je celkem
snadno prokazatelné, že v dávné lidské historii žádné politické
strany nebyly, a přesto lidé v tomto období žili možná spokojenější
život, než je tomu nyní. Vznik a rozvoj politického hnutí můžeme
zaregistrovat až v období technické revoluce, tedy se vznikem
kapitalismu. V předcházejících obdobích toho totiž nebylo třeba.
Jednotlivé role byly jednoznačně dány a nedalo se na nich nic měnit.
Se vznikem relativně svobodných mas obyvatelstva však musel být
vytvořen nástroj na jejich efektivní ovládání. Tímto nástrojem se
staly právě politické strany, které hájily zájmy jednotlivých (ať se
to komu líbí nebo ne) společenských tříd. Většina z nás jistě ve
škole toto období probírala a tak toto téma jistě není zapotřebí
příliš rozvádět. V této době vznikl celkem jednoduchý a pochopitelný
přerod, kdy se z feudálů stali kapitalisti a z nevolníků rolníci a
dělníci. Vykořisťovatelský způsob fungování v takto nově přetvořené
společnosti zůstal pochopitelně zachován. Nemohlo tomu být ani
jinak. Postupem doby se pouze měnily způsoby tohoto vykořisťování,
které se stávaly stále dokonalejšími a méně nápadnými. V dnešní době
si už tuto podstatu uvědomuje pouze málokdo. V polovině května jsem
četl na internetových stránkách Matrix 2001 článek s názvem Pověst o
vzniku demokracie, který celou situaci popisoval velmi jasně a
názorně. Vzhledem k tomu, že bych tuto problematiku zřejmě nevystihl
lépe, dovolím si z něho citovat malou ukázku.
Jeden za druhým šli pomalu otroci a každý nesl obroušený
kámen. Na deset otroků se počítal jeden ozbrojený hlídač. Stranou od
otroků, na vrcholu třináctimetrového pahorku, jenž byl ručně
vytvořen z obrovských kamenů, seděl Kracios - jeden z vrchních
žreců; v průběhu čtyř měsíců mlčky pozoroval události. Nikdo jej
nevyrušoval, nikdo ani pohledem nesměl přerušit jeho přemýšlení.
Otroci a stráž vnímali pahorek s trůnem na vrcholu jako
neoddělitelnou část krajiny. A člověka, který seděl nehybně na trůně
nebo se procházel po plošině na vrcholu pahorku, si již nikdo
nevšímal.
Takto nějak lze popsat diktaturu, kterou si většina z nás
starších pamatuje.
"Ty, staříku, a já a my všichni brzy nebudeme otroky, ale
svobodnými lidmi. Počítej, staříku: na každou desítku otroků je
jeden strážník. A patnáct otrokyň, jež připravují jídlo, šijí
oblečení, pozoruje také jeden strážník. Pokud se ve smluvený čas my
všichni vrhneme na stráž, porazíme ji. Ať jsou strážnici ozbrojení a
my jsme zakováni do řetězů. Ale je nás deset na každého a řetězy lze
také využít jako zbraň, pokud by se nastavovaly pod úder mečů.
Odzbrojíme všechny strážníky, svážeme je a zmocníme se zbraní."
Otevřenou diktaturu si masy uvědomují, je stále mnoho
nespokojených, a proto i značné nebezpečí převratu, ke kterému dříve
či později nakonec určitě dojde.
"Ano, mladíku, se svým plánem a myšlenkami můžeš odzbrojit stráž a
zvítězit nad armádou", odpověděl žrec již povzbudivě a dodal: "Ale
co potom začnou dělat otroci a co se stane s vládci, strážníky a
vojíny?"
"O tom jsem moc nepřemýšlel. A zatím mě napadá jediné:
všichni, kteří byli otroky, se stanou svobodnými, všichni, kteří
dnes nejsou otroky, stanou se jimi," nepříliš jistě odpověděl Nard,
jako by přemýšlel nahlas.
Úroveň revolucionářů vychází z prostředí, ve
kterém žili a nestačí na to, aby nastolili zcela jiné zřízení,
v nově nastoleném řádu dokáží pouze zaměnit role. Na podstatě
společnosti se tedy revolucí nic nezmění.
"Nejjednodušší je povědět vládci o spiknutí, mladý otrok bude
zadržen, zjevně je vůdcem ostatních. Ale to nevyřeší problém. Otroci
si vždy budou přát osvobodit se z otroctví. Objeví se noví vůdcové.
Vypracují nové plány, a pokud je to tak, hlavní nebezpečí pro stát
vždy bude existovat uvnitř státu." … Před Kraciem stál úkol:
vypracovat plán zotročení celého světa. Chápal, že se nepodaří
dosáhnout cíle pouze pomocí fyzického násilí. Je zapotřebí
psychologické působení na každého člověka, na celé národy. Je třeba
transformovat lidskou mysl, vštípit každému, že otroctví je nejvyšší
blaho. Je třeba spustit automatický program, který bude celé národy
dezorientovat v prostoru, čase a pojmech. A hlavně - v adekvátním
vnímání skutečnosti.
Přímočaré řešení problému není zrovna nejvýhodnější. Proto je
třeba najít mnohem rafinovanější způsob řešení, který málokdo
prohlédne.
Ale stačí několik vět a zotročím na příštích tisíc let nejen
dnešní otroky, ale také jejich potomky a pozemské vládce." … Není
možné toho dosáhnout pomoci početného vojska a vyčerpávajících
válek. Ale udělám to několika větami. Uběhnou pouze dva dny po
jejich pronesení a uvidíte, jak se začne měnit svět. … Ale čím více
otroků, tím více se musíme obávat jejich vzpoury. Posilujeme
ochranu. Jsme nuceni dobře krmit své otroky, jinak nedokáží
vykonávat těžkou fyzickou práci. Ale stejně jsou líní a mají sklon k
buřičství. Nebudou potřebovat stráž. Strážci se také promění v
otroky. "S úsvitem nového dne se všem otrokům daruje úplná svoboda.
Za každý kámen přinesený do města bude svobodný člověk dostávat
jednu minci. Mince bude možné vyměnit za jídlo, oblečení, příbytek,
palác ve městě nebo za samotné město. Odedneška jste svobodní lidé."
… Tisíce lidí, bývalých otroků, o závod tahaly stejné kameny, co
dřív. Zalévajíce se potem, mnozí nesli dva kameny. Jiní, kteří měli
jeden, běželi a zvedali prach. Někteří strážci také tahali kameny.
Lidé, kteří si mysleli, že jsou svobodní - vždyť jim byly sundány
okovy - se snažili získat co nejvíce vytoužených mincí, aby si
vybudovali šťastný život. … Část otroků jedla přímo za chůze,
nepřála si ztrácet čas na cestu do baráku, aby se najedla, a platila
lidem za obsluhu vydělanými mincemi. "To jsou věci: i lékaři se u
nich objevili, přímo za chůze poskytují pomoc zraněným, a také za
mince. Dokonce si zvolili hlídku dopravní bezpečnosti. Brzy si zvolí
náčelníky, soudce. Ať volí: vždyť si myslí, že jsou svobodní, ale
podstata se nezměnila, stále tahají kameny..."
Tolik k otázce rozdílu totality a demokracie pro skalní
zastánce demokracie. Podobnost tohoto příběhu se současným stavem
není rozhodně pouze náhodná. Pokud se nad jeho obsahem hlouběji
zamyslíte, určitě se vám rozkryje celá rafinovanost současného
systému. Určitě také zjistíte, že se současný stav v podstatě
v ničem neliší od toho, který vám předtím tolik vadil. Třeba
přijdete i na to, že mezi jednotlivými politickými systémy není ve
své podstatě žádný rozdíl a u všech jde pouze o moc a bohatství.
Rozdílné jsou pouze prostředky, jak k těmto cílům dospět.
Nejprve se podívejme na nejvšeobecnější rysy politiky. Kromě
touhy po moci a bohatství je každý společenský systém
charakterizovatelný svou snahou ovládat druhé, manipulovat jejich
myslí a řídit jejich životy. Už termín „vláda“ napovídá, o co tu
jde. Nebo jste v některém státě zaznamenali, že jej řídí sbor
služebníků? K naplnění svého cíle využívají politici všech
dostupných prostředků. Podle svých schopností a možností to pak
dělají více či méně skrytě. Pokud pochybujete, tak si najděte ve
slovníku význam slova demokracie a porovnejte si ho s tím, v čem
žijete. Možná se nebudete stačit divit. Z těchto důvodů je z mého
pohledu obsah „diktatury“ a „demokracie“ stejný. U diktatury oceňuji
alespoň to, že se svou podstatou netají a lidé, kteří v ní žijí,
alespoň vědí, na čem jsou.
Když se někdo z vás přiklání na jednu nebo na druhou stranu,
dali jste si tu práci a porovnali jste si zvěrstva spáchaná oběma
těmito systémy? Pokud ne, tak si s tím tu práci dejte a uvidíte, že
mezi nimi není v podstatě žádných rozdílů. Pro obdivovatele
demokracie chci dodat, že systém, který je založen na vykořisťování
člověka člověkem, mě rozhodně neoslovuje. Když pro nic jiného tak
proto, že nechci být v pozici vykořisťovaného, ale stejně tak nechci
ani nikoho vykořisťovat.
V této oblasti chci vzpomenout ještě některé aspekty, které stojí za
zmínku. Například vojenskou oblast. „Naše členství ve Varšavské
smlouvě bylo špatné a členství v NATO je dobré.“ I když jsem docela
pamětník, tak si nevzpomínám, že by Varšavská smlouva napadla nějaké
jiné suverénní státy (které nebyly jejími členy) a že by se naše
jednotky na nějaké takové agresi podílely. Pokud byla na našem území
rozmístněna spousta sovětských jaderných raketových základen, neměli
občané do toho co mluvit a bylo to špatné, proto, sotva jsme se jich
zbavili, toužíme po obdobných zařízeních amerických, což pro nás
bude to nejlepší, co nás může potkat. Nevím jak vy, ale já jsem
pacifista, a tudíž jsem proti jakémukoli násilí a už vůbec nevěřím,
že by se dal nějaký konflikt vyřešit jadernými zbraněmi.
Pokud jsme dříve žili v období regulovaného hospodářství, ať
už státu nebo RVHP, bylo to špatné a museli jsme přejít k volnému
trhu. Ten nám však dlouho nevydržel a velmi rychle se přeměnil
v razantní regulace Evropské Unie. Vidíte snad v tomto hospodářském
diktátu nějaký zásadní rozdíl? Já opravdu ne.
Čeho si ještě můžeme u současných společenských zřízení
všimnout? Je to absence filosofie a z ní plynoucích hodnot. Všechna
společenská uskupení minulosti, která dosáhla mimořádného rozvoje,
byla založena právě na filosofii a jejím prostřednictvím
deklarovaných hodnotách. Podívejte se na současné hodnoty, slyšíte o
nich někde, jdou snad veřejně propagovat? Propagovat klanění se
„zlatému teleti“ a propagování co největší spotřeby za každou cenu
by asi nebylo nejpřitažlivější.
Dříve existovala cenzura, což pochopitelně nebylo dobré a bylo
oprávněným centrem kritiky. Podívejte se na to, jak je to
s informacemi dnes. Podstatné informace jsou zatajovány, zkreslovány
a filtrovány, namísto nich jsou sdělovací prostředky plné
nepodstatného bulvárního braku. V tom „lepším“ případě se dozvíte,
co si přesně o dané události máte myslet. Podstata je ve skutečnosti
tedy opět stejná.
Dříve byli občané ideologicky manipulováni, aby se
ztotožňovali s oficiální politickou linií. Dnes si sice jako
nezaměstnaní a bezdomovci můžete říkat, co chcete. Pokud však chcete
žít alespoň na trochu přijatelné životní úrovni, nejste ideologicky,
ale ekonomicky usměrněni do patřičných mezí.
Samostatnou kapitolou je pak v této oblasti reklama, která
nepřetržitě působí na vaše nevědomí a podmiňuje většinu vašeho
každodenního chování.
V další části tohoto zamyšlení se podívejme na některé
konkrétní politické projevy, se kterými se v naší společnosti můžeme
běžně setkat. Je až s podivem, jaká politická kultura se stala běžně
používanou normou. Chování, které bychom v běžných vztazích jen
velmi těžce tolerovali, je u politiků přijatelné. Nestojí již tento
samotný fakt na hlubší zamyšlení? Proč má o mém osudu rozhodovat
člověk, kterému bych se při osobním setkání raději vyhnul? Pro
ilustraci uvedu pouze pár nejmarkantnějších příkladů.
Když se podívám na kandidátku kterékoli politické strany, tak
žádného navrhovaného kandidáta osobně neznám, a proto nemohu mít ani
představu o jeho lidských a odborných kvalitách. Jsem proto odkázán
výhradně na působení reklamy, kterou mu jeho politická strana
zajistí. Nevím jak vy, ale já nechci, aby o mém životě rozhodoval
někdo neznámý, od kterého nevím, co mohu očekávat.
Každá politická strana si bez uzardění připraví od pohledu
zcela nereálné programové prohlášení, protože ví, že i v případě, že
volby vyhraje, nebude vládnout sama a nesplnění svých slibů bude
moci velmi lehce svalit na svoje koaliční partnery, případně tlak
opozice. Nevím jak vy, ale já mám vousy, a proto nechci, aby mi
někdo mazal med kolem úst.
Po zvolení se každý poslanec (zástupce obyvatel) stává jaksi
soběstačnou a naprosto nekontrolovatelnou jednotkou, která je ve své
podstatě nezávislá i na své rodné straně. Aniž by k tomu potřeboval
mandát svých voličů, může klidně přejít k opozici nebo skrytě a
nekontrolovatelně hlasovat proti zájmům vlastní strany. Ani v jednom
případě mu nehrozí odvolání a nahrazení někým jiným, který by vůli
voličů naplňoval. Nevím jak vy, ale já požaduji, aby mnou zvolený
zástupce byl kontrolován a musel mi ze své činnosti skládat účty.
Pokud dojde k situaci, ze které je patrné, že jeden nebo více
politiků musí zákonitě lhát, nic se neděje a neexistuje síla, která
by lháře ze lži usvědčila. V převážné většině případů to končí
patovou situací, kdy skončíme na tvrzení proti tvrzení a voliči,
podle své politické příslušnosti, se mohou domnívat, že právě jejich
zástupce je ten pravdomluvný a představitel opozice je lhář. Nic se
však nestane, ani když je politik ze lži usvědčen, celá aféra odezní
do vytracena bez jakéhokoli postihu. Nevím jak vy, ale vzhledem
k tomu, že sám nelžu a s lháři se pokud možno ani nestýkám, čímž si
šetřím spoustu problémů, požaduji, aby nelhal ani mnou volený
politik. Usvědčení politika ze lži považuji za tak zásadní morální
selhání, že by mělo být řešeno jeho neprodleným odvoláním.
Obdobná situace je s čestností našich politických
představitelů, kterým připadají jako samozřejmé i věci, nad kterými
zůstává zbytku národa nevěřícně rozum stát. Poukazování opozice,
jejíž skandály jsou již dávno zapomenuty, na úplatnost a nečestnost
vládnoucích politiků je také docela úsměvné. Už jste někdy viděli,
aby někdo uplácel někoho, kdo nemá na nic vliv? Nevím jak vy, ale já
jednám čestně, a proto nechci, aby moje zájmy zastupoval někdo, kdo
si osopuje neoprávněná privilegia, kdo je úplatný a arogantní i vůči
těm, kteří jej do jeho funkce zvolili.
Další důležitou oblastí, která jistě stojí za pozornost, je
narůstající zadluženost našeho státu, tedy nás všech. Nevím jak vy,
ale já se osobním dluhům vyhýbám a žiji pouze na takové úrovni, na
jakou mám. K tomuto postoji mě vedou jak ekonomické, tak duchovní
pohnutky. Stejně tak by se dle mého názoru měl chovat stát. Proto
jsem také žádnému politickému přestaviteli nedal mandát k tomu, aby
mě a moji rodinu ekonomicky zadlužil. Protože dluhy, které naši
představitelé při svém nekompetentním jednání nadělají, nakonec
stejně zaplatíme my všichni. Když ne přímo finančně, tak určitě svou
svobodou. O pravých příčinách tohoto stavu a důsledcích, ke kterým
vede, se ještě dále zmíním.
S touto oblastí velmi úzce souvisí i absence jakékoli osobní
zodpovědnosti ve vztahu k nekompetentnímu rozhodování politiků.
Pokud způsobí škodu běžný zaměstnanec, je na něm tato škoda
s největší pravděpodobností vymáhána. V politice toto pravidlo ale
rozhodně neplatí. Nemám při tom na mysli pouze dlouhodobé škody
zapříčiněné chybnou koncepcí. Politici nejsou odpovědni ani za
vyčíslitelné ekonomické dopady. Nevím jak vy, ale já tento stav
rovněž nemohu považovat za normální.
Dále se podívejme na prosazování stanovisek a předvolebních
programů po volbách. Politické strany vytvoří dle svého vlastního
uvážení často absurdní koalice, které jim umožní pokud možno
nerušeně vládnout. Proto dochází k paradoxní situaci, kdy se druhá
nejsilnější strana ve státě, která zastupuje druhou nejpočetnější
skupinu občanů, nemůže podílet na rozhodování o veřejných
záležitostech a kdy se s třetí nejpočetnější stranou dokonce nikdo
ani nebaví. Na rozdíl od toho se nejméně zastoupená strana klidně
dostane do vlády a má důležité slovo v rozhodování. Tento stav
v žádném případě neodpovídá voličským preferencím ani zdravému
rozumu. Proto je celkem úsměvné, když je najednou tolik povyku
ohledně výsledku 100 : 100. Ve své podstatě je přece 99 : 101 přesně
o tom samém. Zhruba polovina národa bude diktovat svou vůli druhé
polovině národa, která tím pádem bude zákonitě nespokojená a bude
dělat všechno proto, aby to té vládnoucí polovině nefungovalo.
Nevím, jaký postoj k této oblasti zaujímáte vy, ale já se kloním
k onomu buddhistickému „nechť jsou šťastny všechny bytosti“, a proto
mě tento stav rozhodně nemůže uspokojovat.
Na závěr se stručně podívejme na to konkrétní, z jakých lidí
se naši politici skládají. Z vývojového hlediska se bez rozdílu
politické příslušnosti jedná o osoby, které se nachází na psychickém
stupni svého vývoje. Jejich EGO je silně rozvinuté, proto touží po
postavení, moci, poctách, proto jsou ochotni falšovat svoje
akademické tituly, opisovat odborné práce, proto přehlíží nás
ostatní, poroto je jim jedno jakou stranu či jaké myšlenky
reprezentují. Proto je pro ně udržení dosažených pozic tak důležité
a neúspěch pro ně znamená absolutní zhroucení jejich světa. Proto
jsou chytří, ale bez patřičných morálních kvalit a etických hodnot
jim schází moudrost a jejich chytrost se mění ve vychytralost. Proto
opovrhují lidmi na nižším stupni vývoje, kteří zastávají nižší
postavení a kteří se jim zdají primitivní. Proto nechápou lidi
moudré, kteří nesdílí jejich hodnoty, a proto je považují za blázny
a podivíny. Proto mezi sebe nikoho jiného nepustí, a proto je také
naše politická scéna právě taková, jaká je.
Za zmínku jistě stojí i kolegialita politiků, kdy po
neudržitelné aféře či do nebe volající neschopnosti je daný politik
svými kolegy dočasně zabezpečen patřičným místem ve státní správě či
soukromém sektoru se státní účastí. Přesně podle hesla „co se dnes
stalo jemu, se zítra může stát i mně“. Jeho plat je v takovém
případě pochopitelně podstatně větší, než byl původně. Okolnosti
jeho odstoupení jsou díky sdělovacím prostředkům rychle zapomenuty a
v dalším volebním období se jeho rozzářený obličej opět objevuje na
předvolebních kandidátkách a televizních obrazovkách. Běžný občan má
prostě krátkou paměť.
Za tohoto stavu si politici pochopitelně vůbec neuvědomují,
že ve své podstatě stejně nemají na nic vliv a jsou pouze figurkami
na šachovnici, na níž hraje hru někdo úplně jiný. A kdo je ten někdo
jiný? Jak je dobře známo, moc a možnost rozhodovat má ten, kdo má
peníze. Jakou finanční částkou pak disponují političtí
představitelé, tedy stát? I když nejsem žádným stoupencem
konspiračních teorií, výsledek této jednoduché úvahy je nasnadě,
stačí, když se podíváte, která společnost má jaké zisky.
O této problematice by se toho dalo pochopitelně napsat
mnohem víc, domnívám se však, že tento text skýtá dostatek námětů na
hlubší zamyšlení. Pokud přestanete pouze přijímat, ale začnete se
samostatně nad okolním děním zamýšlet, budete se zřejmě divit, jak
jste tuto hru mohli tak dlouho hrát.
Co napsat závěrem? Právě popsané skutečnosti mě vedou
k závěru, že za celkovým úpadkem lidské společnosti nestojí nic
jiného než konkrétní vyspělost jejích jednotlivých členů, která je
prezentována konkrétními společenskými zřízeními a jejich
politickými systémy, které jsou právě z důvodu příčiny svého vzniku
nereformovatelné. Proto na tomto stavu žádné volby nemohou nic
změnit a zabývat se touto problematikou je proto dle mého názoru
pouze promarněným časem. Politický systém jako takový se přežil a je
ze své podstaty nevyhovující a plodící konflikty. O tom se můžeme
přesvědčit nejen u nás, ale stejně tak ve všech technicky vyspělých
státech světa. Tento systém je o to nebezpečnější, že udělá všechno
proto, aby se udržel u moci. S tím, že se jí dobrovolně vzdá nebo že
tento stav může vyřešit nějaká další revoluce, rozhodně nelze
počítat.
Je nějaké řešení této neutěšené situace? Domnívám se, že je.
Neočekávejte však popis nějakého dokonalého společenského zřízení.
Za současného stavu lidstva by to byla stejně pouze další utopie,
jako byly všechny předešlé. Toto nové zřízení musí být pro lidi,
kteří však jeho obsah také musí dokázat naplnit. Ono opravdu platí,
že každý národ má takovou vládu, jakou si zaslouží. Proto také
řešení této situace není snadné. Pro začátek bude stačit, když se
dokážeme povznést nad vžitá schémata a nebudeme se bát zásadní
změny. Jako reálnou možnost tento stav změnit spatřuji nezdržovat se
těmito marnými politickými experimenty, ale pracovat na svém
rozvoji, pomáhat v něm druhým a společně jít cestou ke svobodě. Zde
je však třeba si uvědomit, že každý, kdo se touto cestou vydá, je
zákonitě nepřítelem každého politického zřízení, a proto musí
počítat se všemi důsledky, které z toho plynou.
Nyní už víte, jaký je můj apolitický politický postoj a jaký
je pohled diváka, který se z jeviště dívá na politickou frašku
současnosti. Je jen na vás, jakou roli si pro příště v této frašce
vyberete. Jako diváci jste sice nuceni si svou podívanou zaplatit,
jako její aktéři se však slibovaného honoráře určitě nedočkáte.
LLV - červenec 2006