Rád bych se v následujících řádcích zamyslel nad naším vzdělávacím systémem, neboť se domnívám, že hluboko zaostává za svými možnostmi. Ačkoliv jsem v něm byl vzděláván sedmnáct let, odpovědi na základní lidské otázky, týkající se podstaty bytí, jsem nedostal. Co je vlastně posláním vzdělávacího systému? Co by nám měl dát, aby pro nás byl opravdu maximálním přínosem?
Podíváme-li se na systém výuky podrobněji zjistíme, že změny, které proběhly od roku 1989, byly v podstatě jen kosmetické. Podstata zůstala bohužel stejná. Zaměření našeho vzdělávání je pouze jednosměrné. Musíme bohužel konstatovat, že se orientace našeho vzdělání výrazně neliší od "vyspělých" zemí.
Rád bych nastínil možnosti rozvoje osobnosti, o kterých se zatím příliš neuvažuje.
Domnívám se, že by bylo vhodné vzdělávání
rozdělit do dvou částí. První bych nazval rozvojem mentálních schopností a
druhou rozvojem duchovním. Klasické školství se zabývá pouze mentálními
schopnostmi jedince a to ještě dle mého názoru velice nevyváženě. Duchovní
rozvoj je vzdělávacím systémem opomíjen úplně, těžko říci, zda úmyslně či spíše
pro duchovní nevyspělost lidí, kteří o našem školství rozhodují. Duchovní
vyspělost společnosti je přitom faktorem, který se promítá v celkovém stavu
nejen každé jednotlivé země, ale i celé lidské civilizace. Podívejme se na
zmiňované části vzdělávání blíže.
Rozvoj mentálních schopností
Do této oblasti bych zařadil především znalosti, schopnost
přemýšlet a práci s myslí. Dá se říci, že naše školství uznává pouze množství
znalostí, které se podaří do žáků a studentů "nadupat". Celý systém je postavený
na šprtání se rádoby nejlepších informací. Pochopitelně se jedná pouze o ty
informace, které nejsou v rozporu s hlavním názorovým proudem. Tyto informace
jsou ovšem velice neúplné a nedokonalé. Je to dáno tím, že většina z nich
pochází z vědy či sociálního života lidí. Věda se vyvíjí rychlými kroky kupředu,
a tudíž dnešní znalosti už možná budou brzy nedostatečné nebo třeba i vyvrácené.
Informace, týkající se sociálního života lidí, vždy podléhají subjektivnímu zkreslení politického uspořádání dané doby. Nemusíme si snad ani připomínat, jak se mění výklad historie podle toho, zda je u moci strana komunistická, prozápadně orientovaná nebo třeba katolická církev. A tak bych mohl o nedostatcích předkládaných informací pokračovat. Nechci ovšem významnou roli těchto informací snižovat, spíše chci ukázat na jejich úskalí.
Schopnost přemýšlet dnešní školství příliš
nepodporuje. U žáků je samostatné uvažování nežádoucí. Setkáváme se pouze s
přístupem, že co řekne kantor, to je svaté. Představa, že by kantor předložil
žákům informace a vedl je k tomu, aby si je sami vyhodnotili, udělali si na ně
názor, je zatím pouze utopií. Ve školních osnovách můžeme najít pouze pár předmětů, které přemýšlení
rozvíjí, i ty jsou však spíše omezovány. Jak jinak si vyložit snahy o omezení
matematiky u maturitních zkoušek? Vždyť právě matematika nás učí logice, rozvíjí
naši inteligenci. Argumenty, že v dnešní době počítačů, kalkulaček a jiné
techniky nepotřebujeme matematiku do detailů ovládat, neobstojí. Proč bychom se
potom měli učit biologii či historii, když na každém rohu si můžeme koupit
encyklopedii, či si potřebné informace prostě najít na internetu?
O tom, že je náš mozek využíván jen ve zlomku svých schopností, už bylo řečeno
mnoho. Přesto pro změnu tohoto stavu nebylo nic učiněno. Světlou výjimkou jsou
školy a směry, které se snaží více pracovat s lidskou myslí. Ty však nejsou
oficiálně uznávány a studenti se jim musí věnovat mimo školní lavice.
Duchovní rozvoj
Do této sféry bych zahrnul schopnosti, umožňující napojit se
na universální zdroj informací nebo podstatu děje, intuici či systém hodnot.
Nejedná se tedy o vědomosti, nýbrž o prožitek. Můžeme říci, že tato oblast je
velice úzce spjatá s etickou vyspělostí jedince. Zatímco u mentálních schopností
není žádná vazba na etiku, u duchovního rozvoje se jedná o úzkou propojenost.
Bez etiky nelze dosahovat přirozeného rozvoje duchovních schopností.
Řekl bych, že schopnost naladění se na univerzální zdroj informací se někdy může prolínat se schopností přemýšlet, aniž bychom si přesně uvědomili hranici. O co se vlastně jedná? Vše, co tu existuje nyní, existovalo vždy. Je naivní se domnívat, že jsme vymysleli něco nového. Postupně pouze objevujeme zákony přírody a zdokonalujeme se v možnostech jejich využití.
Všechny informace o světě kolem nás existují v universálním zdroji. Stačí se na tyto informace naladit a přijmout je. Vždyť kolik převratných vynálezů vzniklo zcela "náhodnou" myšlenkou. Kolikrát každý z nás objevil řešení problémů při relaxaci či spánku, kdy jsme uvolněni a oproštěni od šumu okolí a můžeme lépe vnímat informace. Právě v těchto chvilkách, jsme schopni informace přijímat. Hledáte-li odpověď na otázku, která vás trápí, zkuste si najít chvilku ticha, kdy se uvolníte, vyprázdníte si hlavu, třeba si i zameditujete a poté možná přijde odpověď sama. To je přitom první krok. Pokud bychom se s touto oblastí naučili vědomě pracovat a využívat ji, otevřely by se nám obrovské možnosti osobního pokroku.
Další možností získání cenných informací
může být i promítnutí svého vědomí do hmoty, kterou jsme obklopeni, či do dějů,
jenž probíhají kolem nás.
Intuice je v dnešní době zcela ignorována. Je veliká škoda, že se nerozvíjí
zvláště u malých dětí, které mají pro ni veliké předpoklady. Jak jsou postupně
vtahovány do našeho materiálního světa, ztrácí tyto přirozené schopnosti.
Systém hodnot je kapitolou samou o sobě. Domnívám se, že snad nikdo nepochybuje o tom, jak se hodnoty jednotlivých jedinců podílí na formování celé společnosti. Přestože se většina moderních civilizací oficiálně hlásí k ušlechtilým ideálům, v běžném životě společnost každodenně učí jedince, že pouze draví a materiálně zaměření mohou být úspěšní. Naopak ti poctiví a dobrosrdeční se prosazují spíše výjimečně. A tak se nelze divit, že při dnešní vyspělé technice a spotřebním bohatství necháváme miliony lidí ve světě umírat hlady, ničíme vlastní planetu či válčíme z nesmyslných důvodů. Proto musíme o autentičnosti etiky v našem světě silně pochybovat.
Vedení dětí k ušlechtilým myšlenkám a
hodnotám by přitom mohlo změnit svět k lepšímu již během několika generací.
Otázkou zůstává, jestli je to ovšem přijatelné pro většinu světové populace.
Představme si, že by mladí lidé přestali být materiálně orientováni; pochopili
by, že v podstatě už máme vše, co potřebujeme ke spokojenému životu a objevili
by štěstí v pouhé existenci. Znamenalo by to kolaps všech světových ekonomik. Ve
fungování lidské společnosti by nezůstal kámen na kameni. A tak jsme dále svědky
toho, jak naše společnost vychovává sobě podobné jedince, kteří nebudou mít
zájem současnou situaci měnit. Znepříjemňujeme přitom život všem, kteří se od
stanoveného vzorce chování odlišují.
Těžko vybrat nejdůležitější aspekt rozvoje lidského
intelektu. Řekl bych, že všechny zmíněné aspekty by měly být v rovnováze a
postupně nás vést k dosažení moudrosti. To by měl být náš hlavní cíl. Je ovšem
pošetilé domnívat se, že by toho mohl dosáhnout sebelepší vzdělávací systém.
Moudrost je výsledkem velice dlouhé cesty, plné životních radostí, utrpení a
bolesti. Nemluvě o pochopení příčin a důsledků, tedy zkušeností, na jejichž
získání je potřeba mnoha lidských životů. Vzdělání nám ovšem může tuto cestu
zjednodušit a zkrátit; muselo by ovšem projít reformou a změnit se zcela od
základů. Toho se od dnešních státních představitelů však stěží dočkáme. Možná i
proto, že lidé, kteří k tomuto poznání již dospěli, necítí potřebu zastávat
důležité a rozhodující funkce.
Existují i jiné možnosti výuky, jako například mystické
předávání zkušeností, kdy je veškeré poznání předáno během několika málo
okamžiků. Tyto metody ovšem nejsou všeobecně známé, a proto nejsou pro většinu z
nás dosažitelné.
Co vlastně můžeme s danou situací dělat? Jen těžko lze
očekávat v brzké době změnu v našem školství a tak nám nezbývá nic jiného, než
vzít iniciativu do vlastních rukou. Cílenou prací lze i během velice krátkého
období dosáhnout pozoruhodných změn v osobnosti člověka. Měli bychom být ale
velice opatrní a řídit se nejen rozumem ale i srdcem, neboť v dnešní džungli
duchovního byznysu můžeme být, byť ve jménu těch nejušlechtilejších myšlenek,
velice lehce svedeni na špatnou cestu. Mohu-li vyjádřit své doporučení, správná
cesta je ta, kdy svou osobní svobodu člověk hledá sám v sobě. Cesty, jenž vedou
k jakékoliv nesvobodě nás svádí špatným směrem a dřív nebo později za svoje činy
budeme muset nést důsledky.
RS - 8.2005
/************************************TEXT_KONEC***********************************/>