Vánoční období není jenom časem shonu, úklidu, pečení a shánění
dárků, ale i obdobím, kdy mizí naše materiální obrany a stáváme se
citlivějšími a přístupnějšími veškeré dobročinnosti. Kromě spousty
reklam nabádajících nás k přehnaným nákupům, nejlépe na úkor naší
budoucnosti, se velmi často setkáme i se žádostmi o dobročinnost. Už
jsme si tak nějak zvykli na to, že to patří k věci a k období
svátků. Navíc je přece šlechetné pomoci bližnímu svému. Vzhledem
k tomu, že se tak děje pravidelně a s narůstající měrou, pocítil
jsem potřebu zamyslet se nad touto oblastí poněkud hlouběji.
Podívejme se tedy na uvedenou problematiku bez běžného sentimentu.
Předně tedy s jakými požadavky jsem se v nedávném období setkal.
Nejdříve to byli Greenpeace, kteří se prostřednictvím dopisu
dovolávali finanční podpory pro provádění testů a pomoci obětem
postižených povodněmi, zejména ve vztahu ke Spolaně Neratovice. Bylo
to sice trochu s odstupem, ale předvánoční období bylo jistě pro
tyto požadavky to nejvhodnější. Co na tom, že uvedený problém
nespadl společně s vodou jen tak z nebe, ale stojí za ním zcela
konkrétní viníci se zisky pro nás nepředstavitelnými, které
realizovali mimo jiné právě na úkor oněch postižených. Přiložená
složenka a odvolávka, že moji adresu získali ze Zlatých stránek,
byly dostatečně výmluvné a legitimní. Stejným, tedy poštovním a
zcela profesionální způsobem jsem byl osloven ještě Fondem
ohrožených dětí, jehož žádost byla aktuálně umocněna právě
probíhajícími televizními pořady o týrání dětí v naší republice.
Tato žádost byla působivě doplněna jedním výtiskem Zpravodaje, který
byl plný průzkumů a argumentů ukazujících na neutěšený stav v této
oblasti. Jak by bylo možné tuto žádost odmítnout, když se jedná o
trýzněné děti. Zejména pokud se podle všeho naše společnost a právní
systém k této problematice chová zcela netečně. Jako přes kopírák,
pouze v modré barvě a s fotografiemi apatických a podvyživených
černoušků z Angoly, byla žádost s přiloženou složenkou od Českého
výboru pro Unicef. I když se jednalo o velmi vzdálenou tragédii,
přiložené texty se mi zdály být nejpůsobivější. Co na tom, že místní
vláda a zainteresované velmoci, které nám jsou většinou dávány za
vzor spravedlnosti a humánnosti, tuto situaci přímo zapříčinily.
Soucitní lidé jsou přece od toho, aby pomohli zachránit dětské
životy, které pak bude později možno smysluplně a výhodně obětovat
za něčí mocenské zájmy. Dalším již tradičním folklórem byl v této
oblasti cyklus adventních koncertů zprostředkovávaných naší
televizí. Zveřejňování jmen dárců a průběžné sledování nárůstu
vybrané sumy je také velmi působivé a zveřejněným dárcům tato
publicita jistě dokáže jejich EGO náležitě pohladit. V citlivějších
jedincích, kteří se do této hry nezapojí, pak musí jistě vyvolat
pocit patřičné méněcennosti. Při pochůzkách městem jsem se jako
každoročně setkal s výběrčími Armády spásy a s jejich nezbytným
zvonečky a kotlíky. Člověk podupávající celý den v mrazivém počasí,
aby vybral pár korun na štědrovečerní večeři pro bezdomovce, rovněž
vzbuzoval patřičný soucit. Pokud ho minete bez povšimnutí, určitě
v sobě zaregistrujete negativní pocity ignorantství a bezcitnosti.
Co na tom, že za jejich situaci přímo nijak nemůžete a ani váš
příspěvek ji nijak nevyřeší. Při nákupu v hypermarketu také
dobročinná organizace Archa Chantal neopomněla trvale přítomnou
kasičku v předvánočním období doplnit o aktivního mladíka, který vás
hned po vstupu do budovy žádal o příspěvek na zlepšení podmínek
nemocných dětí. Důvod jistě dostatečně pádný a komu jinému pomoci
když ne nemocným a mnohdy nevyléčitelným dětem. Co na tom, že
mladíkova asertivita až příliš připomínala agresivitu hejna
náhončích mobilního operátora Oskaru. Při návštěvě předvánočních
trhů na Náměstí Svobody jsem jen těžko mohl mezi mnohými lákadly pod
Těsnohlídkovým stromem přehlédnout prosklenou kasičku a tabule
Červeného kříže, na kterých tato organizace nabádala k solidaritě,
popisovala projekty, na které shání prostředky a uváděla potřebné a
již vybrané sumy. Právě popsané aktivity jsou pouze ty, se kterými
jsem se přímo setkal. Přitom pochybuji, že by si právě na moji osobu
pořadatelé těchto akcí nějak zasedli. Vzhledem ke způsobu mého
života předpokládám, že spíše naopak. Určitě jste se mohli a zřejmě
také i setkali s mnohými dalšími aktivitami, které se na nás
v předvánočním období v charitativní oblasti přímo sesypaly.
Otázkou tedy zůstává, proč k tomuto nárůstu dochází? Odpovědí se dá
jistě najít mnoho. Někteří jistě budou chtít slyšet to, že naše
společnost je stále duchovnější a proto i k utrpení druhých
citlivější, což těmto akcím dodává větší smysl a účinnost. Stejně
tak můžeme argumentovat tím, že je naše společnost stále
blahobytnější a proto si to může dovolit spíše než v minulosti. Zní
to sice hezky, ale osobně jsem zvyklý hledat skutečnou a prvotní
příčinu každého problému a nenechat se uchlácholit pouze jeho
vnějšími projevy. Proto ani v tomto případě nemohu postupovat jinak.
Svět, ve kterém žijeme, funguje na velmi podivných a zvláštních
principech, které mají k opravdové funkčnosti a spravedlnosti hodně
daleko. Z duchovního hlediska by se dalo říci, že se stále více
zpronevěřuje všeobecně platným zákonům karmy. Pokud bych tuto
problematiku měl přenést do oblasti techniky, kterou můžeme v tomto
směru považovat za obzvlášť racionální, tak by na nich zcela určitě
nemohlo žádné zařízení fungovat. Právě základní nefunkčnost tohoto
společenského systému si vyžaduje stále více korigujících
mechanismů, které mají jeho nefunkčnost zakrýt a tím i prodloužit
jeho životnost. Pro ty z vás, kteří jste znalí výpočetní techniky,
bych tento stav přirovnal k narychlo uvolněnému operačnímu systému,
ve kterém se při jeho používání nachází spousta nedodělků, funkčních
a bezpečnostních chyb, které je nutno opakovaně vyspravovat stále
dalšími a dalšími funkčními a bezpečnostními záplatami. Obzvlášť
pikantní se mi na tom všem jeví zejména to, že tento nefunkční
společenský systém se obrací se žádostí o pomoc právě na ty, které
soustavně zneužívá a proti kterým je ve své podstatě zaměřen. Tím
z nich vlastně dělá svoje nevědomé spojence a spoluviníky. Mohu vás
ujistit, že stejně dokonalého principu, naštěstí v zatím daleko
omezenější míře, využívají i mnohé další systémy, které jsou ve své
podstatě zaměřeny proti nám.
Můžete se jistě zeptat, jak se tedy k této problematice postavit a
jak z tohoto soustrojí ven. Jinými slovy, přispět na charitu nebo
ne? Předpokládám, že většině z vás se tato otázka bude zdát být
nadbytečná a odpověď na ni zcela jasná. Původně jsem si to myslel
taky, mohu vás ale ubezpečit, že odpověď není až tak jednoduchá a už
vůbec ne univerzálně platná. Ke správné odpovědi může dospět pouze
každý sám za sebe. Pokud si pravdivě zodpovíte několik otázek,
můžeme k požadované odpovědi přijít společně. Předně si musíte
zodpovědět, jak vás tato problematika oslovuje? Dále, jaký k ní máte
postoj? A nakonec, jaké ve vás vyvolává pocity? Zkusme si na tyto
otázky alespoň ve zkratce odpovědět.
První možností je, že pokud se s touto problematikou setkáte, tak
vám nic neříká. Utrpení bližního vás nijak nedojímá, domníváte se,
že vše je okolo nás zařízeno správně, všichni máme stejné šance a
možnosti, každý si za svůj osud může sám a sám by se měl taky
postarat, aby se měl lépe. Důležité je zejména to, jestli při tom
máte nějaké vnitřní pocity. Je jedno, jestli jsou somatické, nebo
psychické, každý z nich se počítá. Pokud je nemáte, tak to máte
jednoduché. Nic přispívat nemusíte a pokud něco přece jenom
přispějete, tak se vám to připočítá k dobru. Důvod tohoto závěru je
prostý, vámi dosažená úroveň vývoje a vaše karma to po vás prostě
nežádá. Poněkud jinak na tom jste, pokud vás tato problematika sice
neoslovuje, ale nějaké vnitřní pocity při tom cítíte. Pak je to pro
vaši kapsu náročnější. Chce se totiž po vás, abyste přispěli. Pokud
přispějete, učinili jste svému závazku zadost a vše je v pořádku.
Pokud ale tento hlas nevyslyšíte a nepřispějete, tak se nic moc
nestane. Podle všeho se s touto problematikou budete setkávat tak
dlouho až pochopíte, že máte přispět. Tím pro vás ale nic nekončí,
dovede vás to pouze do další kategorie s dalšími možnostmi.
Druhou možností je, že pokud se s touto problematikou setkáte, tak
vás bytostně oslovuje. Utrpení bližního vás dojímá, domníváte se, že
nic kolem vás není náhoda. Všechno kolem nás je zařízeno dobře, ale
vlivem nejrůznějších okolností se to může stát každému. Pokud
přispějete za tohoto stavu hned, tak je vše v pořádku a obejde se to
i bez nějakých negativních pocitů. Pokud s příspěvkem
z nejrůznějších důvodů váháte, tak na sebe negativní pocity nedají
dlouho čekat. V tomto případě raději urychleně přispějte, kolik
momentálně můžete. Pokud tak neučiníte, tak to máte špatné a vaše
neochota vám bude podtržena, sečtena a vrácena i s úroky. Jinými
slovy, dříve nebo později se sami dostanete do pozice, kdy budete
rádi, že na vás přispějí jiní. Jestli se tím poučíte bude záležet
jenom na vás. Předpokládejme ale, že jste vnímaví a včas jste
přispěli. Tím pro vás ale opět nic nekončí, pouze se dostáváte do
další kategorie a otevírají se před vámi další možnosti.
Třetí možností je, že když se s touto problematikou setkáte, tak vás
sice oslovuje, ale už vás nechává v klidu. S trpícími bližními sice
soucítíte a jste jim ochotni v konkrétních případech pomoci, ale na
druhou stranu si plně uvědomujete nesmyslnost tohoto počínání a celé
mašinérie, která se vás snaží vtáhnout. Je vám jasné, že všeobecnou
pomocí nic nevyřešíte a pouze podpoříte to, s čím bytostně
nesouhlasíte. V tomto případě raději neplaťte, protože by to bylo
v rozporu s vaším poznáním a požadavky, které jsou na vás kladeny.
Pokud přece jenom přispějete, tak vám to rozhodně nebude přičteno
k dobru jako akt milosrdenství, ale spíše to bude vyhodnoceno jako
podpora lumpárny a velmi rychle se to obrátí proti vám. Ale ani
pokud se zachováte v duchu s požadavky, které jsou na vás kladeny,
tak to nebudete mít zrovna jednoduché. Chce se po vás totiž víc, než
jenom projevit účast materiálním příspěvkem. I tentokrát se setkáte
s nepříjemnými vnitřními pocity, které vás budou provázet až do
okamžiku, kdy pochopíte, kde je vaše místo a jak se máte a musíte
zachovat.
A jak jste se k této problematice v předvánočním období postavili
vy? Patříte snad do první skupiny a nějak to všechno prošlo kolem
vás aniž by jste si toho povšimli a stačili přispět? Nevadí. V tom
případě je všechno v pořádku a už ani nepřispívejte, stejně by to
nemělo žádnou cenu. Navíc kdykoli jindy, nejpozději za rok budete
mít možnost svůj postoj přehodnotit a všechno změnit. Nebo snad
patříte do druhé skupiny a z nejrůznějších důvodů jste nepřispěli?
Pak se snažte raději co nejrychleji a kajícně podle svých možností
přispět. Pokud nevíte kam, tak se klidně obraťte, rád vám spojení na
uvedené organizace předám. Nebo snad patříte do třetí skupiny?
Nepřispěli jste, ale nevíte co s tím? To máte tedy dost blbé, to
budete muset přemýšlet a přijít na to, co s tím máte udělat.
V principu to ale není neřešitelný problém a někteří z nás ho již
dokázali uspokojivě vyřešit.
Celá problematika dobročinnosti je sice nejmarkantnější v období
vánoc, ale rozhodně nám nic nebrání, abychom se jí zabývali kdykoli
v průběhu roku. Nalezení svého postoje k této problematice může být
celkem dobré předsevzetí do nového roku. Úmyslně nerozvádím některé
aspekty této problematiky, protože bych musel sklouznout do oblasti
sociologie, ekonomie nebo politiky, což si klidně odpustím. Stejně
tak jistě dokážete najít další, vlastní alternativy v jednotlivých
uvedených možnostech. Nebo možná i možnost čtvrtou případně další.
Úmyslně jsem svůj rozbor nedokončil a neobral vás tím o dobrý pocit
z vlastního poznání. Pokud si uděláte sami za sebe svůj vlastní
závěr, nebo přijdete na to, že je to celé o něčem jiném než o
dobročinnosti, tak budu jenom rád. V tom případě moje malé zamyšlení
splnilo svůj účel.
LLV - prosinec 2002
/************************************TEXT_KONEC***********************************/>