Stačí, když si toto slovo přečtete a budete
sledovat, jakou odezvu vyvolá ve vašem těle. Tato odezva nepotřebuje
žádný další komentář. Proto se tentokrát nejedná ani tak o
zamyšlení, jako o stanovisko, a to stanovisko jasné a stručné.
K napsání těchto řádků mne konkrétně přivedla válka v Iráku. Stejně
tak to ale mohla být jakákoli jiná válka, která by byla vedena pod
jakoukoli jinou záminkou a kdekoli jinde na světě.
Nemíním se zde zabývat jednotlivými detaily, které dle mého názoru
nejsou v tomto případě vůbec důležité. Důležitá je pouze podstata
věci samotné.
Válku považuji za špatnou a neobhajitelnou v každém případě. Ve své
podstatě se totiž nejedná o nic jiného než o nejhrubší formu
organizovaného násilí. Na toto násilí pak vždy doplácí zejména ti
nejméně vinní. Válkou se také ve skutečnosti nic nevyřeší. Vzroste
pouze vzájemná nenávist, rozpory se pouze prohloubí a skutečné
řešení problémů se odloží na pozdější dobu. Ve válce nemůže být
vítězů, vždy jsou v ní pouze poražení.
Nemohu souhlasit ani s tvrzením, že „kdo je proti spravedlivé válce,
podporuje nespravedlivost“. V tomto tvrzení jsou vzájemně
podmiňovány dvě naprosto rozdílné věci.
Ve skutečnosti je pravý opak pravdou. S válkou nesouhlasím proto, že
nesouhlasím s jakýmkoli druhem násilí. Stejně tak tedy nesouhlasím
s organizovaným násilím realizovaným diktátorskými režimy nebo třeba
režimy, které o sobě prohlašují, že jsou demokratické. Stejně tak
jsem proti páchání násilí jakýmikoliv organizovanými skupinami i
proti násilí páchaným mezi jednotlivci navzájem. Nemusí se při tom
vždy jednat o násilí fyzické, stejné výhrady mám i proti těm
nejjemnějším projevům násilí. Toto všechno je totiž v přímém rozporu
s tím, co dělám a o co se snažím, je to v rozporu s osobní svobodou
člověka. Každý člověk bez rozdílu má totiž právo na svoji osobní
volbu.
Proto nemohou obstát ani argumenty, že je násilí pácháno v jeho
zájmu a pro jeho vlastní dobro. Díky svému nepochopení se totiž
příjemce není schopen s tímto dobrem ztotožnit. Ke svému poznání a
přijetí poznaného musí dojít každý sám za sebe. Se vztahem k násilí
tomu není jinak a proto je jakékoli přesvědčování zcela zbytečné.
Stejně tak nelze tvrdit pacifista = oběť. Jde pouze o to, jak člověk
ke svému nenásilí dospěl. Je to proto, že sám byl dřív bojovníkem a
na základě svých prožitků došel k poznání nesmyslnosti této cesty,
nebo je natolik slabý, že se na žádný odpor nezmůže? Pacifismus bude
jistě v obou případech zcela odlišný.
Často se setkáváme s pojmem „boje proti zlu“. Bojujeme s kdečím, s
násilím, kriminalitou, dopravními nehodami, sektami, ale i se svým
EGEM. Zajímavé je na tom to, že tento boj nikdy nekončí a vždycky
jsme v něm v té znevýhodněné pozici. Moje zkušenost ale hovoří o
něčem zcela jiném. Se zlem v jakékoli jeho podobě nelze bojovat.
Násilí plodí vždy jen další násilí. Potřeba boje pramení pouze
z našeho nepochopení, následné nejistoty, strachu a neschopnosti
toto nepochopení přijmout.
Některé pozitivní rysy na této situaci ale nalézt můžeme. Čím je
situace obtížnější, tím více nás nutí, abychom se projevili. Každý
z nás má jedinečnou příležitost prezentovat svůj názor. Máme možnost
projevit se a neztratit při tom svoji vlastní tvář. Zároveň to je
ale to nejmenší, co pro dobro věci můžeme udělat.
Kromě toho se stačí pozorně dívat kolem sebe a pak si dobře a
dostatečně dlouho pamatovat. Vidíme, kolik našich „duchovních
přátel“ horlivě zastává spravedlivou válku. Stejně tak vidíme, kolik
našich politických představitelů bezpáteřně mění svoje názory a
stanoviska podle toho, pro kterou stranu je jejich vyjádření určeno.
Vidíme, jak celé státy mění doslova ze dne na den svoje postoje
podle toho, jak se válečný konflikt vyvíjí. Porovnáním informací
z obou stran máme možnost si uvědomit, jak jsme manipulováni a
dezinformováni válečnou či mírovou propagandou.
Ne, v žádném případě za to nikoho neodsuzuji. Stejně tak jako
neodsuzuji ony diktátory, proti kterým je válka vedena, nebo
agresory, kteří válku rozpoutali. Svůj podíl viny na dané situaci
nese každý z nás. Ano, to my všichni jsme zapříčinili tento stav
svojí pasivitou a nízkou úrovní svého poznání. Proto není koho a za
co odsuzovat, současný stav svědčí pouze o hloubce našeho poznání a
dosažené úrovně vývoje. Stejně tak nejde o to někoho kritizovat,
vyhýbat se mu nebo někoho nějak izolovat. Naopak, je třeba těm,
kteří doposud nepochopili, věnovat náležitou pozornost a přistupovat
k nim se shovívavou trpělivostí. Stejně tak, jako přistupujeme ke
všem mladším, slabším, nemocným a potřebným.
V žádném případě však nedoporučuji dát jim do rukou jakoukoli moc -
jak s ní naloží, máme možnost vidět všude kolem sebe. Pak si někteří
z nás mohou pouze postesknout, že to není naše vláda, ale pouze
vláda nad námi.
LLV - duben 2003
/************************************TEXT_KONEC***********************************/>