Na toto malé zamyšlení mě přivedlo několik televizních pořadů o
adrenalinových sportech a činnostech. Při jejich sledování jsem si
položil několik otázek:
- Co vůbec vede lidi k tomu, aby riskovali svoje zdraví a život pro
několik pomíjivých okamžiků vzrušení?
- Proč vlastně upřednostňují vzrušení před klidem a pohodou?
- Proč vzrušení musí být tak intenzivní, že přímo ohrožuje jejich
zdraví a život?
- Proč jim nestačí například vzrušení z pohledu na kvetoucí růži,
nebo letícího motýla?
- Je to náhodný jev, nebo je v tomto stavu možno najít nějakou
hlubší zákonitost a příčinu?
Často se v této souvislosti setkáme s povzdechem, že dřív to bylo
lepší, žilo se snáz a klidněji. Na toto tvrzení přímo navazuje
výrok, že ta současná mladá generace je stále horší a horší. To my
jsme takoví nebývali. Máme dojem, že žijeme ve stále větším shonu a
setkáváme se se stále větší agresivitou. Zde se opět naskýtají
otázky:
- Je to skutečnost, nebo to je jenom dojem stárnoucí generace,
kterou pozvolna opouštějí síly i rozum?
- Proč tomu tak je?
V následující části se nad těmito otázkami zamyslím a nastíním jeden
z možných úhlů pohledu na tuto problematiku.
Pojďme se tedy na tolik vychvalovanou minulost podívat trochu blíže.
Předesílám, že ve svém pohledu nebudu vycházet z oficiálních
historických pramenů. Tento pohled je dle mého názoru natolik
sporný, že vedle něho můžeme zcela rovnoprávně postavit jakýkoli
jiný pohled. Proto budu vycházet z vlastní reality vytvořené na
základě událostí, se kterými jsem se měl možnost seznámit v rámci
ŘKM.
Při tomto pohledu na naši minulost můžeme odhalit některé společné
rysy jednotlivých historických období. Pokud se dostaneme do velmi
dávné historie, zjistíme, že lidé žili ve velmi úzkém sepětí
s přírodou. Jejich společenská struktura byla velmi jednoduchá a
nepřekračovala rámec vlastní tlupy nebo kmene. Lidé žili z dnešního
pohledu primitivním způsobem a ke svému životu toho mnoho
nepotřebovali. Jejich život byl ve srovnání s dnešním daleko
drsnější, až fatální, ale paradoxně také klidnější a daleko
šťastnější. Dovedností, které ke svému životu potřebovali, bylo
relativně málo a pokud se je člověk naučil, tak s nimi vystačil celý
život. Nebyly zde žádné mocenské ani majetkové ambice. Naprosto také
chyběl strach ze smrti, kterou tito lidé brali jako nedílnou součást
a pokračování života. Toto období se vyznačuje také naprostou
funkčností všech mechanismů, které ovlivňují lidský život. Toto
idylické období je zakončeno mýtickou Atlantidou.
U všech následných civilizačních epoch se setkáváme s neustále
narůstajícími mocenskými ambicemi. Prvním zásadním mezníkem je
v tomto směru kultura Starého Egypta, která je prostoupena tím, čemu
dnes říkáme černá magie. Tyto praktiky byly hojně používány
k prosazení mocenských cílů a v některých případech jejich působení
přetrvává doposud. Objevuje se zde nejen fenomén moci, ale také
bohatství a nastupuje strach ze smrti. V neposlední řadě dochází
k odbourání hravosti, kterou se vyznačovalo předcházející období.
Hravost byla provázena klidem a produkovala lidskou spokojenost.
Postupně byla nahrazena soutěžením, které provází stres pramenící
z možného neúspěchu a které je zcela přirozeně doprovázeno
agresivitou. V tomto období se již začínáme setkávat s deformacemi
funkčních společenských mechanismů, které ovlivňují lidský život.
Dalším negativním milníkem je v tomto směru epocha křesťanství,
které na rozdíl od svých proklamací tyto negativní faktory lidského
života ještě prohlubuje. Momentálním vrcholem této doby je období,
ve kterém právě žijeme. Dnes jsou již funkční mechanismy potřebné k
životu natolik deformované, že společnost by pouze na jejich základě
nemohla fungovat. Proto je třeba zapojovat do činnosti stále více
aktivit, které tyto deformace alespoň částečně kompenzují.
Proto dnešní doba není v tomto směru ničím výjimečná. Řekl bych, že
je pouze jedním konkrétním bodem na spojnici nějakého pomyslného
grafu, který se táhne historií lidstva a charakterizuje jeho vývoj.
Skutečně lze prokázat, že se nároky na člověka neustále zvyšují.
Svoji roli v tomto negativním vývoji hrají zejména následující
hlavní faktory:
- Člověk se neustále vzdaluje přírodě, které je nedílnou součástí.
Toto se negativně projevuje nejenom na našem životním prostředí,
ale hlavně na naší psychice.
- Lidský život je neustále materiálně náročnější, ke svému přežití
potřebujeme stále větší materiální hodnoty. Jejich nedostatek a
hlavně obava z jejich ztráty je silným traumatizujícím faktorem. Na
druhou stranu nám bohatství umožňuje požívat výhod stále většího
luxusu a blahobytu. Pokud jimi sami nedisponujeme, tak je máme díky
sdělovacím prostředkům denně na očích. Toto je mocný hnací motor
toho, abychom se snažili bezohledně dosáhnout co největší moci a
z ní plynoucího bohatství. K tomu ovšem potřebujeme patřičné
postavení. Takto získaný společenský úspěch si ale vyžaduje stále
více vědomostí a praktických dovedností. V této oblasti je nutno
také vzpomenout nutnost co nejlepšího splynutí se stále
pokřivenějšími společenskými normami. S narůstajícím věkem pak
přestáváme tomuto trendu stačit, což je dalším zdrojem našich
traumat.
- Soutěživost nás vede k podávání stále větších výkonů. Toužíme po
úspěchu, být nejlepší, dosáhnout společenského uznání a úcty. Při
tomto trendu musí jít všechno stranou, vlastní obsah a etika jsou
pouze na obtíž.
- Nevyhovující a nepřirozené životní podmínky vedou člověka stále
častěji k únikům od tíživé reality. Proto se lidé stále častěji
uchylují k používání prostředků otupujících smysly, jako jsou jídlo,
nikotin, alkohol a drogy. Takto otupené smysly pak nejsou schopny
zaregistrovat jemné podněty a vyžadují podněty stále intenzivnější.
- Náš způsob života je přes všechny proklamace o tom, jak nám
technika šetří čas, stále časově náročnější. Zvládání moderní
techniky a s ní spojených dovedností nás ve své podstatě stojí více
času, než nám tato technika uspoří. Tím se dostáváme do stále
většího časového stresu.
- Dalším velmi důležitým faktorem je strach ze smrti, který je
neodmyslitelným produktem konzumní společnosti. Všechno je nutno
stihnout v tomto životě a pokud možno hned. Po smrti už nic není a
proto si s sebou nikdo nic nevezme. Z tohoto materialistického postoje
pramení značné pokroucení lidských hodnot.
Jak toto všechno souvisí s potřebou adrenalinových sportů a
činností? Bezprostředně. Tato potřeba je produktem právě popsaného
stavu.
Člověk se ve svém životě stále více orientuje navenek a tím přestává
komunikovat sám se sebou. Není si vědom své podstaty. V ruchu
okolního světa neslyší vnitřní hlasy, kterým naslouchali naši
předkové. V záplavě vnějších podnětů se není schopen soustředit na
originalitu a hloubku právě prožívaného okamžiku. Se ztrátou těchto
přirozených lidských schopností dochází i ke ztrátě vnímání a ztrátě
naší citlivosti. Člověk utíká sám před sebou. Aby zaplašil strach ze
smrti a vyhnul se vnitřnímu zmatku a nepříjemným pocitům, obrací
pozornost na svoje okolí. Nachází uspokojení v začlenění se do
různých kolektivních aktivit, konzumnímu způsobu života, cestování,
střídání partnerů a podobně. Toto jsou první neklamné známky ztráty
citlivosti, která vede k potřebě stále většího vzrušení.
To, co nám jako podnět stačilo včera, nám již dnes nestačí. To, co nám
stačí dnes, nám již nebude stačit zítra. Proto musí být útok na naše
smysly stále intenzivnější. Proto se nám hudba našeho mládí zdá být
ve srovnání s tou dnešní jemná, tichá a romantická. Proto ve starých
filmech nenajdeme ani zlomek dnešního násilí a sexu.
Nárůst těchto prvků přímo ukazuje tempo, kterým se vzdalujeme sami
sobě a své přirozenosti. Takto pozvolna a nenápadně dochází ke
ztrátě naší citlivosti. Naši dávní předkové by se v životních
podmínkách, které jsme si postupně sami vytvořili, museli okamžitě
zbláznit. Jejich smysly by byly zahlceny nejen množstvím, ale
zejména intenzitou přicházejících podnětů.
Toto všechno neomylně ukazuje, kam dlouhodobý vývoj lidstva směřuje.
Kam až nás tento vývoj dovede? Jaký to bude konec a jak dlouho to
bude ještě trvat? Schválně se neptám a nerozvíjím jednu velmi
důležitou otázku. Komu tento stav vyhovuje a komu slouží? To už by
totiž bylo jiné, neméně obsáhlé povídání.
Perspektiva tedy není růžová. V dnešní společnosti se pouze těžko
můžeme vyhnout jejímu nepřetržitému negativnímu působení. Odejít
mimo tuto společnost není řešením. Navíc to dost dobře ani není
možné, protože už vlastně není kam.
O míře našeho zapojení do této společnosti však rozhodujeme my sami.
Žijeme každý sám za sebe. Zatím nás nikdo nenutí sledovat brutální
pořady, drastické a tendenční zpravodajství nebo poslouchat mozek
vymývající hudbu. Nemusíme sledovat televizi, navštěvovat restaurace
a diskotéky. Ve značné míře se ještě stále můžeme vyhýbat
společenským tlakům a působení reklamy. Zatím máme stále možnost
hledat cestu k vlastní podstatě, jít do svého nitra, objevovat a
poslouchat hlasy, které naše okolí neslyší a pro nepředstavitelný
okolní kravál ani slyšet nemůže. Jak dlouho ale tuto možnost ještě
budeme mít? Není právě přítomnost naší poslední možností tuto cestu
nastoupit?
Zde se přímo naskýtá otázka, zda se při své cestě do svého nitra
nezblázníme z nadměrné intenzity okolních vjemů. Obava
z přecitlivělosti zde není na místě. Pokud se zaměříme na jemnější
podněty, automaticky ztrácíme zájem o podněty intenzivnější. Prostě
je ve svém životě přestaneme vyhledávat a objevíme zcela jiný svět.
Na druhou stranu svým vlastním stavem měníme i své okolí a vytváříme
kolem sebe odpovídající atmosféru. Metaforicky bych tento proces
nazval cestou od bubnu k flétně, kde buben symbolizuje hrubé zemské
energie a flétna jemnější kosmické energie.
Spousta z nás se ptá, co pro svoje bližní, pro společnost případně
lidstvo jako celek může udělat. Tito lidé si přitom neuvědomují, že
ve své dobře míněné snaze rovněž kopírují právě popsané schéma.
Jejich snaha totiž není cestou dovnitř, je to pouze jedna z forem
cesty ven. Pouze vlastní změnou můžeme byť nepatrně ovlivnit celek a
tím mu prospět. Čím víc nás bude, tím větší bude i tato změna.
Moudří mistři bojových umění ve starém Japonsku hovořili o cestě.
Nerozlišovali přitom, o jakou cestu jde nebo jak je kdo na ní
daleko. Své žáky nevedli ke vzájemné soutěži a jejich úroveň
nehodnotili barvami pásků. Rozlišovali pouze fakt, jestli někdo na
cestě je, nebo není. To bylo v jejich očích jediné důležité
kritérium.
Vzhledem k tomu, že je tato cesta v diametrálním rozporu s trendy
naší dnešní společnosti, není to rozhodně cesta lehká. Společenské
uznání, moc, slávu ani bohatství na ní rozhodně nenajdete. Jsou ale
i jiné, větší a trvalejší hodnoty, kterých naopak jinou cestou
dosáhnout nelze. Právě pro tyto hodnoty stojí za to touto cestou
jít. Proto můj obdiv nesklízí ti, kteří praktikují adrenalinové
sporty, ale ti, kteří bez ohledu na dosažené výsledky jdou tichou
cestu do svého nitra.
LLV - leden 2003
/************************************TEXT_KONEC***********************************/>