Věrozvěsti
Cyril a Metoděj
Cyril (Konstantin) se
narodil
v roce 826, nebo 827 v Soluni v Byzantské říši.
Zemřel 14. února
869 v Římě. Vystudoval teologii, filozofii a literaturu na
císařské
univerzitě v Konstantinopoli. Studia ukončil kolem roku
847. Byl vysvěcen
na kněze a jmenován chartofylaxem - knihovníkem a archivářem. Po
ukončení
tohoto působení byl v roce 851 vyslán na území Saracénů
severně od
Bagdádu, aby tam šířil křesťanství. V roce 855 se uchýlil
do stejného
kláštera jako Metoděj. Těžce nemocný v roce 869 opět
vstoupil do kláštera,
kde záhy poté zemřel na tuberkulózu. Až do 19. století byl na
našem území Cyril
znám pod staročeským jménem Crha. Metoděj se narodil
v roce
815 v Soluni v Byzantské říši. Zemřel 6. dubna 885 ve
Velehradě ve
Velkomoravské říši. V roce 835 byl jmenován archontem -
vojenským
úředníkem a správcem byzantské provincie obývané Slovany. Kolem
roku 845 svůj
úřad opustil, vstoupil do kláštera jižně od Konstantinopole, kde
přijal mnišské
jméno Metoděj. Již v roce 861 přijal hodnost igumena -
představeného
kláštera Polychron na březích Marmarského moře. V letech
869 až 885
pokračoval ve své misi na Velké Moravě. V roce 869 byl
vysvěcen na biskupa
a jmenován arcibiskupem panonsko-moravské arcidiecéze, čímž byla
země
Rastislava přidána pod správu římského stolce. V roce 870
byl zajat Franky
a na popud Ludvíka II Němce sesazen a odsouzen na doživotí.
V roce 873 byl
na zásah papeže Jana VIII osvobozen a opětovně dosazen do čela
Moravské
arcidiecéze. V roce 879 byl obviněn z kacířství a
povolán do Říma.
Toto období bylo plné vnitrocírkevních rozepří a podvodů. Před
svojí smrtí
v roce 885 ve věku 72 let jmenoval svým nástupce Slovana
Gorazda. Po
dalších církevních intrikách byl Gorazd sesazen a Metodějovi
žáci
v okovech vyvedeni ze země. Metodějův hrob se do současné
doby nepodařilo
nalézt. Až do 19. století byl na našem území Metoděj znám jako
Strachota. Oba bratři se
narodili
v rodině byzantského hodnostáře, jejich matka byla zřejmě
slovanského
původu. Proto znali staroslovanský jazyk. Jak v oblasti
státní, tak
duchovní to byla v Byzanci velmi neklidná doba, která
vyvrcholila státním
i církevním převratem. V roce 860 byli oba bratři vysláni
na misijní cestu
ke Kaspickému moři na území Chazarů, kteří přijali židovské
vyznání. Jejich
mise netrvala dlouho. Na
žádost knížete
Rastislava a z rozhodnutí byzantského císaře Michaela III a
patriarchy Flotiose
již v roce 863 oba bratři přichází na Velkou Moravu. Cyril
upravil
staroslovanské písmo a na jeho základě sestavil písmo hlaholici.
Společně
s Metodějem do něho pro potřebu bohoslužeb přeložili
liturgické knihy.
Vytvořili také Soudní zákony pro laiky. Pro ty, co nepřijali
křesťanství
v nich stanoví přísné tresty. „Každá vesnice, v níž se
konají
oběti nebo přísahy pohanské, ať je předána Božímu chrámu se
vším majetkem,
který patří pánům v této vesnici. Ti, kteří konají oběti a
přísahy, ať jsou
prodáni s veškerým svým majetkem a získaný výnos ať se rozdá
chudým.“ V roce 867 se vypravili na misi do
Panonie
a v roce 868 dorazili do Říma, kde je přijal papež Hadrián
II. Papež
povolil liturgii ve staroslovanském jazyce a vysvětil Metoděje
na kněze. Oba bratři jsou u nás
také
známí jako soluňští bratři, apoštolové Slovanů a slovanští
věrozvěsti. Uctíváni
jsou katolickou církví, východní pravoslavnou církví,
anglikánským svazem
církví a luteránstvím. Jsou patrony Bulharska, Severní
Makedonie, České
republiky, Slovenska, Srbska, Arcidiecéze lublaňské, Torontského
řeckokatolického exarchátu a Eparchie košické. Jejich svátky
jsou stanoveny podle
uctívačů na 11. a 24.května, 14. února, 5. července, nebo 7.
července. U nás a
na Slovensku to je 5. července. Jejich sousoší je na našem území
umístěno na
různých místech, například v Moutnici, Praze na Karlově náměstí,
či Karlově
mostě, Třebíči, Radhošti u Dolní Bečvy, Brně, nebo Mikulčicích.
Společně
s knížetem
Rastislavem tito dva věrozvěsti zapříčinili genocidu našeho
původního
obyvatelstva. Védičtí Slované kteří v tomto období naše
území obývali,
byli zdecimováni. Kdo se nepodvolil a nenechal se pokřtít, byl
zabit, nebo
prodán do otroctví. Z toho vychází spojení Slovan = otrok.
Argument, že se
jednalo o primitivní pohany, kteří byli pozvednuti na vyšší
úroveň, rozhodně
neobstojí. Bylo to přesně naopak, védická kultura byla mnohem
vyspělejší než
nastupující kultura křesťanská. Samostatnou otázkou zůstává to,
jak je možné,
že k těmto společenským procesům mohlo v takto vyspělé
společnosti
dojít. Na našem území tedy zůstali pouze ti, kteří se podvolili
této zvůli.
Jejich motivace byla různá. Zejména to byl strach ze smrti nebo
dosažení
různých výhod. V každém případě se jednalo o morální odpad
společnosti,
který tyto svoje hodnoty předává svým potomkům až do současné
doby. Důsledky
tohoto vývoje můžete vidět dnes a denně všude kolem sebe.
Z tohoto důvodu
je většina našich občanů schopná a ochotná kolaborovat
s každým, kdo je
momentálně u moci. Proto se dnes také může zpochybňovat náš
slovanský původ. Ze životopisu obou
bratrů
zcela jasně vyplývá, že se v žádném případě nejednalo o
žádné mecenáše
Slovanů. Z jejich působení je jasné, že jim šlo pouze o
šíření
křesťanského vyznání a hodnot všude, kde se jenom dalo. Pouze
jejich zásluhou
se do našeho životního prostoru dostalo vyznávání západních
životních hodnot.
Tento přístup se vyvíjí až do dnešní doby. V čem tedy
spočívá přínos
těchto dvou bratrů? Co udělali přínosného pro naše předky? Jsou
tedy hodni toho,
abychom je na našem území uctívali a stavěli jim sochy? Ano, pro
byzantskou,
později římskou a dnes vatikánskou církev odvedli značný kus
práce. Proto je
jejich oslavování z těchto míst zcela přirozené. Tedy opět
ono známé,
historii píší vítězové. Co z těchto informací znají ti,
kteří tyto
věrozvěsty oslavují? Z uvedených důvodů jsme se stali
porobeným národem
bez možnosti dalšího svébytného rozvoje.