Staré Město a Uherské Hadiště
část čtvrtá
/************************************NADPIS_KONEC*****************************/> /************************************OBRAZEK*************************************/>
Uherské Hradiště -
lokalita Špitálky
A to nejlepší nakonec. Jako poslední jsme navštívili lokalitu
v Uherském Hradišti. Po již klasicky nedostatečném značení přístupu z hlavní
cesty na Hodonín nebyl s jejím dalším nalezením žádný problém. Hned pod kopcem
nás uvítal impozantně vyhlížející poutač.
Po několika minutách chůze do mírného kopce jsme stanuli na
místě samém. Toto místo bylo zajímavé hned od našeho příchodu. Ne jenom, že z
něho je nádherný výhled na město, jehož panorama je na obzoru rámována vrcholky
Chřibů se znatelným hradem Buchlovem. Okolí samotné lokality tvoří zatravněný
svah, který umocňuje vzdušný dojem z tohoto místa. Ten, kdo je schopen vnímat
energie, bezprostředně po příchodu zaregistruje mimořádnost tohoto místa, kterému
by mnohem spíše slušela stavba památníku Velké Moravy než uzavřený prostor mezi
rodinnými domky uprostřed města.
O tom, že lidé spontánně vnímají mimořádné kvality této
lokality, svědčí i to, že i přes poněkud obtížnější přístup jej po dobu naší
návštěvy navštívila řada návštěvníků. Někteří jenom tak poseděli a těšili se z
jeho energií, někteří se sem přišli opalovat a několik z nich se dokonce
zajímalo o velkomoravskou historii prezentovanou na poutači.
Poutač lokality stál na kopci a budil majestátný dojem.
Samotné pozůstatky kostela nesou stejný rukopis jako v
průmyslové zóně ve Starém Městě. Půdorys však byl o poznání větší a členitější.
Dovolil bych si polemizovat s oficiální verzí historie
kostela, která z věcného hlediska nedává logiku. Postavit nejprve velkou stavbu
kostela na energeticky mrtvém místě, pouhých několik metrů od poměrně silných
energetických zdrojů mi nepřijde příliš věrohodné. Následné přistavení podstatně
menší stavby, kterou by stavitelé navázali na původní stavbu a přesně se trefili
na místní lokální energetické zdroje, považuji za bezmála vyloučené. Když k tomu
přidáme vzhled tohoto „přístavku“, který má stejnou architekturu jako kostely
počátečního velkomoravského období, považuji oficiální verzi za příliš
fantastickou a přímo vyloučenou. Přesná prostorová orientace, dle mého názoru
původní části kostela, a přesné a logické umístnění poměrně silných energetických
zdrojů, které se dají přirovnat pouze se zdroji kostelů v Mikulčicích, svědčí o
tom, že tehdejší stavitelé moc dobře věděli co a proč dělají.
Cedule v sousedství základů obsahuje základní historické údaje.
Celková prezentace velkomoravského doby na mě budí dojem,
že toto období je třeba nějakým způsobem prezentovat, ale formální stránka této
prezentace bohatě postačuje. Na prezentaci skutečných informací z tohoto období
však rozhodně společenský a politický zájem není.
Lokalita sama působí
majestátně ne jenom svojí rozlohou, ale i umístněním nad městem.
Prostřednictvím
média jsme získali následující informace ke zkoumanému období.
Osídlení tohoto území bylo v devátém mnohem rovnoměrnější než
je tomu dnes. Spousta lidí měla postavena svoje obydlí samostatně v přírodě.
Umožňoval to převážně zemědělský způsob života, značná soběstačnost takto
žijících lidí a energetická nenáročnost tohoto způsobu života. Mimo to se lidé
shlukovali do osad, které čítaly stovky až tisíce obyvatel. Tyto osady vznikaly
zejména z důvodu výroby zboží a jeho obchodování. Umístěny byly na obchodních
cestách, po kterých putovaly kupecké karavany. Z těchto osad se pak stávala
náboženská a mocenská centra spravující okolní území. Celé území bylo až na
obdělávanou půdu a pastviny zalesněno a působilo mnohem malebnějším dojmem, než
je tomu dnes. Značná část osídlení byla okolo vodních toků, kde byla díky častým
záplavám úrodnější půda a které bylo možno využívat k rybolovu a jako výhodnou
dopravní cestu. Další významnější osídlení bylo proti proudu toku řeky Moravy po
jejím pravém břehu, před dnešní Olomoucí. S archeologickými nálezy je to
problematické, protože ve volném terénu je vesměs nikdo nehledá a díky prostému
způsobu života většiny obyvatel nemají valný význam. Na místech tehdejších osad
pokračoval většinou jejich další rozvoj, který vyústil do podoby dnešních měst.
V průběhu jejich výstavby se většinou v dřívější době na archeologické nálezy
příliš nehledělo a tak byly překryty pozdějšími stavbami. Významnější nálezy lze
tedy učinit pouze na místech tehdejšího soustředěného osídlení, která se dnes
nalézají ve volném terénu, tak jak je tomu například v Mikulčicích.
Základy kostela jsou dodnes plné aktivních energetických zdrojů.
Médium
Osídlení tu je nejstarší z okolních lokalit. Datuje se až do
pravěku, kdy spolu lidé začínali žít. Jsou tu hodně příjemné energie, které lidé
vyhledávali. Kostel tu začali stavět ve třicátých letech devátého století.
Náboženství sem přinesl nějaký kupec. Bylo to hodně bohaté místo. Místo pro
kostel vybírali podle energií.
Největšího rozmachu doznává místo ke konci devátého století,
kdy tu žilo okolo tisíci lidí. Šlo tu o rychlý rozvoj a postupný úpadek.
Propojení okolních míst zapříčinilo ztrátu významu této lokality.
K úpadku dochází ve středověku, kdy místo ztrácí svůj význam
a začínají se stavět honosnější kostely. Proto lidé tento kostel postupně
opustili a přestali se o něho starat.
Okolní území bylo hustě zalesněno a z jednotlivých míst na
sebe navzájem nebylo vidět. Bylo tu nejhustší osídlení v celém okolí. Místo bylo
pro lidi zajímavé. Vedla tu obchodní stezka a byla tu vzhledem k záplavám úrodná
půda pro zemědělství. Způsob života byl hodně poklidný. Výroba tu byla na hodně
vysoké úrovni. Lidé tu byli hodně zruční, mnohem šikovnější než nyní. Řemeslo
brali jako součást sebe samého, bylo součástí jejich jména. Všechno bylo děláno
poctivě a svědomitě, jinak by se nebyli schopni uživit. V širším okolí byly
sídelní oblasti víc na jihu, podél toku řeky, která tekla travnatým údolím. Toto
místo bylo proti ostatním bohaté. Duchovno v té době moc neprožívali. Nebyli
fanaticky věřící, brali to jako přirozenou součást svého života. Víc se
ztotožňovali s pohanskými bohy a systém jednoho Boha jim nebyl blízký.
Křesťanské kostely vznikaly na místech původních pohanských obětišť.
LLV – listopad 2010
/************************************OBRAZEK_KONEC*******************************/>