Hradiště na hoře sv.Klimenta
část druhá
/************************************NADPIS_KONEC*****************************/> /************************************OBRAZEK*************************************/>
Poznatky z terénu
Místo samo se rozkládá v malebných chřibských lesích a po
značené turistické cestě nám cesta k němu netrvala dlouho. Na temeno
kopce vedou dvě cesty. Zvolili jsme si delší, ale méně strmou cestu
vedoucí z parkoviště po žluté značce po hřebeni kopce. Už před samotným
vrcholem byly patrny rozsáhlé opevňovací zásahy, které zřejmě provedli
jeho původní obyvatelé. Opevnění hradiště bylo dostatečně rozsáhlé, aby
se v něm mohlo skrýt několik set a možná i tisíc obyvatel. Sestávalo
z několika úrovní a jeho překonání muselo být jistě značně obtížné.
Schéma základů kostela s vyznačenými energetickými body
Po našem příchodu na temeno kopce se nám naskytl impozantní
pohled na poměrně rozsáhlé základy kostela a novodobou dřevěnou
kapličku, nad celým prostorem se klenuly statné buky. Místo samo
působí malebným dojmem, ale všichni jsme se shodli na tom, že mu
chybí majestátnost Mikulčic. Po zevrubné prohlídce temene kopce bylo
vše jasné. Tento prostor neobsahuje žádné významné energetické
zdroje tak, jak tomu bylo doposud ve všech zkoumaných lokalitách.
V prostorách základů kostela jsme nalezli pouze čtyři slabší zdroje
zemské energie, které jsou vyznačeny na nákresu. Při zaměření
světových stran se ukázalo, že i samotná stavba je na duchovní
stavbu orientována dosti atypickým způsobem. Z uvedených zjištění
bylo možno učinit pouze dva závěry, buď v době stavby kostela
v těchto prostorách funkční energetický zdroj byl, stavba byla
orientována správně a v průběhu času došlo k zániku energetického
zdroje a posunu magnetických zemských pólů, což nepředpokládáme nebo
byla stavba postavena zcela nahodile dle potřeb tehdejšího „územního
plánu“, což je jistě překvapující zjištění.
Krátce po našem příchodu na temeno hory sv. Klimenta se
z porostu vynořil jako přízrak kněz v sutaně s dlouhou bradkou a
blonďatými vlasy po pás, těsně následován svým stejně oděným
pomocníkem. Oba se bez dlouhého rozmýšlení jali provádět přípravy na
mši. Postupně se objevilo i několik věřících a mše v prostorách
základů kostela pod monumentální klenbou majestátných buků mohla
začít. V jejím průběhu se ukázalo, že se jedná o obřad pravoslavné
církve, se kterým jsme se měli možnost důvěrně seznámit. Obřad byl
veden částečně česky a částečně staroslověnsky. Mimo modliteb byly
citovány pasáže z Bible, nechyběly ani zpěvy a zevrubný popis
historie církve a její rozdílné pojetí víry proti římskokatolické
církvi, ze kterého jsme měli dojem, že je součástí obřadu spíše pro
nás, než pro věřící, kteří tyto znalosti jistě měli. Obřad byl sice
zajímavý, ale jeho délka, která čítala tři a půl hodiny bez
přestávky, byla na náš vkus poněkud dlouhá a únavná.
Samotný obsah obřadu nás sice neoslovil, i když nám byl
podstatně bližší, než obřady římskokatolické. Vícenásobné opakování
stejných pasáží zřejmě nebylo z důvodů nižšího intelektu věřících,
ale mělo evidentně stejnou funkci jako opakování manter. V průběhu
rituálu pak bylo patrno, že kněz dodržuje ať již vědomě, či nevědomě
zásady práce s energií, což se dnes již vidí málokdy.
Účastníci pravoslavné bohoslužby
Za zmínku stojí evidentně upřímnější pojetí víry
zúčastněných, než je tomu běžně zvykem v našich kostelech. Také jejich
vzezření vypovídalo o tom, že jsou vnitřně šťastni a svoji víru opravdu
žijí naplno. O lidštějším pojetí jejich víry vypovídalo také to, že kněz
měl s sebou na obřadu i svou manželku a malé dítě, které díky svým
blonďatým a kudrnatým vláskům mělo doslova andělské vzezření. Vliv
civilizace dorazil i do této odlehlé končiny a odskočení si kněze
v průběhu mše s mobilem u ucha mimo základy kostela vypadalo dost
kuriosně a mohlo by být ospravedlněno pouze přijímáním neodkladných
božích pokynů. Společný oběd a přátelská debata v kruhu kolem vyhaslého
trampského ohniště vypovídaly o tom, že to s láskou k bližnímu svému
myslí upřímně. Nedovolím si usuzovat, jestli je to všeobecný rys
pravoslavných věřících nebo jestli se takto projevovali pouze ti pro
víru opravdu zapálení, kterým nebylo za těžko vážit cestu až na takto
poměrně odlehlé místo. Každopádně jsme museli přiznat, že všechny
zúčastněné jejich víra naplňuje a činí je lepšími a šťastnějšími než
většinu ostatní populace.
I když si účastníci bohoslužby stěžovali na řádění vandalů,
kteří napáchali nějaké škody v prostorách návrší, kde se ztratily nějaké
dřevěné kříže a zvony, stojí za zmínku neporušenost vybavení volně
přístupné kapličky. Zřejmě to s vandalismem v této oblasti nebude ještě
tak špatné.
ŠB – září 2008
/************************************OBRAZEK_KONEC*******************************/>