Tato část našeho projektu
sestávala v putování od jednoho objektu ke druhému. Při putování
jsme v terénu k jednotlivým objektům získávaly konkrétní údaje.
Poznatky jsme získávali obdobným způsobem jako v předcházejících
případech.
Zdroje kosmické energie jsou v následujících nákresech značeny
modře, zdroje energie zemské jsou značeny červeně. Nákresy jsou
pořízeny pouze orientačně, bez skutečného poměru stran a bez
geografické orientace objektu v terénu. Pořadí objektů je uvedeno
podle jejich pořadí ve směru prohlídky. Pro velký rozsah práce jsme
se u jednotlivých objektů nemohli příliš dlouho zdržovat. Proto jsme
se omezili pouze na získání jen těch nejzákladnějších údajů, které
by nám objasnily alespoň charakter daného objektu. K jednotlivým
objektům jsme získali tyto poznatky:
Kostel III - Bazilika
Oficiální verze uvádí:
Bazilika je společně s knížecím palácem situována ne
nejvyšším místě akropole. Jedná se o největší odkrytý velkomoravský kostel. Je
to jediná vícelodní sakrální stavba v mikulčické lokalitě. Jednalo se o
biskupský kostel v jehož blízkosti se nacházela křtitelnice. V blízkosti kostela
bylo odkryto 550 bohatých hrobů.
Naším šetřením bylo zjištěno:
Bazilika byla důležitou duchovní stavbou, ve které se konaly
každodenní náboženské obřady. Neměla specifické zaměření a sloužila ke
všeobecným náboženským účelům. Byl to hlavní a největší kostel hradiště. V jeho
prostorách se nalézají dva zdroje kosmické energie, které objekt předurčují
k tomu, aby byl významnou stavbu církevního charakteru.
Knížecí palác
Oficiální verze uvádí:
Jedná se o světskou zděnou stavbu, která se nachází nedaleko baziliky na
nejvyšším místě hradu. Objekt je datován do poloviny 9. století. V blízkosti
stavby byly odkryty tři hroby bojovníků s meči.
Naším šetřením bylo zjištěno:
Stavba sloužila ke dvěma hlavním účelům. V její zadní, menší
části bydlel nejstarší a nejváženější kněz, který byl na hradišti opatem.
V přední, větší části se scházel s ostatními kněžími při rozhodování o správě
duchovních záležitostí. Při jednáních měl ve sněmovní síni svoji přesnou pozici,
která mu umožňovala využívat místní energetický zdroj. Tento zdroj má velmi
neobvyklý charakter. V jeho středu se nalézá silný zdroj kosmické energie, který
je v kruhu obklopen zdrojem energie zemské. Toto složení dává tomuto místu
vskutku mimořádné vlastnosti.
S touto stavbou byla spojena i malinká budova, která sloužila
k očistným obřadům kněží. V pozdější době byla tato budova včetně základů
odstraněna. Stavba se nacházela na pravé straně dochovaných základů. V tomto
místě se nenacházel žádný silný zdroj energie, naopak zde byly odstíněny všechny
energetické vlivy okolí. Tím bylo docíleno toho, aby kněz nebyl vyrušován ničím
z vnějšku a mohl se plně soustředit sám na sebe. Vzhledem k tomu, že se jednalo
o umělé úpravy této části stavby, tak má toto místo v dnešní době jiný
charakter.
Do tohoto očistného prostoru měli přístup pouze čtyři osoby.
Kněz, který prováděl očistný obřad, vrchní kněz, případně jeho k tomuto účelu
vyčleněný zástupce a jejich pomocník. Hlavní roli sehrával kněz postupující
očistu, role ostatních byla pouze okrajová.
Očistě předcházelo tří týdenní období půstu, kdy kněz jedl pouze chleba a pil
vodu. V tomto období věnoval dlouhé hodiny modlitbám. Jejich prostřednictvím
došel do vnitřního transu. Celý očistný proces byl pojatý jako vymítání ďábla a
pokání. Docházelo při něm ke vnitřním reakcím kterými byly odstraňovány vnitřní
duchovní problémy adepta. Celý proces měl terapeutický charakter a po praktické
stránce byl zvládán dobře. Obřad byl vnímán jako odevzdání se Bohu.
Kněz byl při obřadu zkoušen ďábelským pokušením. Chápali jej
dřív jako zkoušku, než jako očistu. S knězem provádějícím obřad očisty byl
pomocník, který sledoval stav očišťujícího se kněze. Když zjistil první příznaky
transu, zavolal vrchního kněze, nebo jeho zástupce, který pak dohlížel na další
průchod obřadu. Do jeho obsahu a průběhu se však nevměšoval, pouze se modlil a
očisťujícího se kněze kropil svěcenou vodou, což mělo usnadnit vyhnání ďábla. Za
žádných okolností na očisťujícího se kněze nesměl sahat, ani kdyby měl kněz
zemřít. Kněz podstupující obřad se musel očistit a překonat ďábla sám, jinak by
nadále nemohl být v klášteře.
Tento postup byl ve většině případů úspěšný díky úžasné víře
kněží v Boha. Dnes bychom řekli, že to byli náboženští fanatici. Někdy celý
proces trval dost dlouho, ale nikdo jej nevzdal a vždycky jej dotáhnul do konce.
Někdy se kněží z průběhu očisty zotavovali i týdny. Pár jedinců to nezvládlo a
zbláznilo se, ty pak vyhnali z kláštera. Zbytek života pak dožili jako trosky na
okraji společnosti s nálepkou posednutých ďáblem.
Celý obřad nebyl pojímán jako způsob osobního duchovního rozvoje, ale
jako akt čistě fanatického náboženského rázu. Obdobně tomu bylo s využitím
energetických zdrojů, které kněží uměli vyhledat, ale pojímali je jako božský
dotek. Koncem devátého století začínají obřady obsahově upadat a stává se z nich
pouze divadlo, kterému chybí smysluplný obsah.
Kostel IV
Oficiální verze uvádí:
V jeho blízkosti nebyly nalezeny žádné hroby.
Naším šetřením bylo zjištěno:
V tomto objektu jsme nenalezli žádný energetický zdroj.
Objekt se nachází v blízkosti knížecího paláce. Bydleli zde kněží a jednalo se
tedy o běžnou obytnou budovu. Proto tento objekt z našeho pohledu není ničím
zajímavý.
Kostel V
Oficiální verze uvádí:
Objekt se nachází ve starší vrstvě, v jeho okolí nebyly
nalezeny žádné hroby. V blízkosti byla odkryta dílna na zpracování kovů.
Naším šetřením bylo zjištěno:
V tomto objektu jsme nenalezli žádný energetický zdroj.
Stavba sloužila jako skladiště předmětů, důležitých pro církevní obřady a pro
místní duchovní život. Z tohoto důvodu pro nás objekt nebyl nijak zajímavý.
Kostel VI
Oficiální verze uvádí:
Jedná se o dvou apsidovou rotundu, která se nachází mimo
hlavní prostor hradiště se kterým byla spojena mostem, který překlenoval vodní
tok.
Naším šetřením bylo zjištěno:
Objekt je umístněn na okraji hradiště. Nalezli jsme v něm
jeden zdroj kosmické energie, který nasvědčuje tomu, že byl využit pro církevní
účely. Kostel sloužil pro schůzky kněží s normálním obyvatelstvem. Proto byl i
jinak zařízený. Co se týče náboženských obřadů, neměl velký význam.
Kostel IX
Oficiální verze uvádí:
Objekt se nachází mimo hlavní prostor hradiště směrem k řece
Moravě. S hlavní částí hradiště byl spojen mostem, který překlenoval rameno
řeky. Prostor o rozloze dvou hektarů se nazývá „na Kostelisku“. Toto území bylo
trvale dlouhodobě osídleno od 8. do 15. století. V okolí objektu bylo odkryto
144 hrobů z toho 80 z období Velké Moravy. Jedná se o rotundu se čtyřmi
vnitřními nikami v síle zdiva. Nedaleko objektu byla odkryta křtitelnice
studnovitého tvaru.
Naším šetřením bylo zjištěno:
Vzhledem ke svému umístnění mimo hlavní prostory hradiště a
ke svojí malé velikosti se tento objekt jevil jako velmi zajímavý. Při jeho
bližší obhlídce jsme přesně v jeho středu nalezli velmi silný zdroj kosmické
energie. Síla tohoto zdroje je tak velká, že je přímo cítit tah, který vytahuje
duši ven z těla. Vzhledem k malým rozměrům objektu bylo patrné, že se nemohlo
jednat o kostel klasického určení. Proto se naše médium zaměřilo na bližší
určení jeho funkce, ke které uvedlo:
„Vidím tmavou a zlatou barvu. Sedím uprostřed kobky, kolem mě
je zlato, červená barva a svíčky. Slouží to tu k přípravě a očistě mrtvých.
Vnímám silnou energii, ta pomáhá vytáhnout duše k Bohu. Jakoby sedli na koně a
jeli nahoru. Odtud je to táhne někam jinam. Přinesou sem mrtvého a položí ho
doprostřed místnosti na stůl. Kněz stříká svěcenou vodu, modlí se a žádá Boha,
aby přijal jeho duši. Mrtvý má tělo přikryté červenou látkou s ornamenty, kolem
jsou rozmístněny svíčky. Kněz je tady nějakou dobu s ním a modlí se. Hlava
mrtvého je teď odkrytá, pak ji kněz přikryje a odchází. Duše zůstává sama a má
čas odejít. Pak tělo pohřbí do země. Zde se provede očista duše od poskvrněného
těla, pak se kaple uzavře a vůbec se sem nevstupuje. Zůstává uzavřená až do
dalšího obřadu.
Fungovalo to tady dřív než vznikla Velká Morava. Bylo to
místo křesťanů a používalo se až do 11.stol.. Největší slávu mělo během
fungování hradiště. Ta sláva má něco společného s hvězdami. Zároveň to nese i
pozůstatky pohanství. Toto místo má velikou úctu obyvatel. Až se ho bojí. Je to
pro ně spojení se světem mrtvých. Tvar stavby má svoji symboliku, je to tvar
kříže a v obloucích byly předměty co sloužily.“
Kostel X
Oficiální verze uvádí:
Je zveřejněna pouze obrazová dokumentace, bez bližšího
popisu.
Naším šetřením bylo zjištěno:
Tento objekt, který se nachází na okraji hradiště, nás
upoutal svým nezvyklým energetickým obsahem. V jeho podélné ose jsme nalezli
sedm velmi silných zdrojů energie. Jejich rozmístnění je uvedeno na obrázku.
Takovýmto mimořádným energetickým potenciálem se může jistě chlubit pouze
málokterá církevní stavba. Tento objekt je z energetického hlediska natolik
zajímavý, že by si jistě zasloužil další pozornost. K jeho využití nám médium
sdělilo následující:
„Vidím oltář, je do červena, hodně barevně zdobený. Je tu
hodně ozdob, ,je to slavnostní místo, které slouží ke křtění a zasvěcování. Kněz
zde zasvěcuje do církevního obřadu. Můžou sem kněží a je to schválně vybráno i
pro lidi. Je to tu mimořádně silný. Slouží to k tomu, aby je to očistilo. Obřady
tu jsou každých 14 dní až měsíc. Fungovalo to tu od konce 9 stol. až do zániku
hradiště. Dřív se to tu nevyužívalo.“
V kostele se odehrávaly běžné druhy církevních obřadů, které
sloužily pro obyčejný lid. Byly to například obřady zaměřené na zemědělství,
jako jsou prosebné obřady za dobrou úrodu a děkovné obřady po žních. Mimo to
obřady pokání, které probíhalo formou dlouhých modliteb na kolenou. Dále
prosební obřady, sňatky a kázání kněží, klasické mše a přijímání dětí do církve,
které mělo víc úrovní.
Kostel VIII
Oficiální verze uvádí:
Objekt se nalézá mimo prostor hlavního hradiště na severní
břehu říčního koryta, v místě, kde jej překlenoval most. V jeho okolí bylo
odkryto 26 hrobů, majících souvislost s dřívější dřevěnou stavbou, která původně
na tomto místě stála. V kněžišti byl nalezen sklad železných předmětů.
Naším šetřením bylo zjištěno:
V prostorách objektu jsme nalezli jeden zdroj zemské energie,
který nebyl nijak intenzivní. Při zjišťování charakteru objektu médium uvedlo:
„Vidím zeď. Vidím kolem sebe obyčejné lidi. Je to obyčejná budova bez většího
významu. Slouží k vojenským účelům, není nikterak významná. Uvnitř je stůl,
naskládaná kopí, jako na stráž, je to možná zbrojnice. Není to zařízeno na
bydlení, ,je to účelová budova.“
Získané informace potvrdily naši původní domněnku, že ne
všechny kamenné stavby můžeme automaticky považovat za kostely sloužící
k církevním účelům. Stejně tak bylo potvrzeno naše podezření, že velikost a tvar
některých staveb vylučuje jejich využití k běžným církevním účelům. Naopak,
jejich určení pro jeden, speciální účel se ukázalo jako velmi pravděpodobné.
Získané informace rovněž nasvědčují tomu, že hradiště mělo výhradně duchovní
funkci. Některé objekty jsou natolik zajímavé, že by si rozhodně zasloužily
podrobnější průzkum. Stejně tak je tomu i s přesným vytýčením dalších, doposud
neodkrytých kamenných staveb. Tyto práce by však byly nad rámec našich
současných možností.
LLV - 28.11.2004
/************************************TEXT_KONEC***********************************/>