V
tomto příspěvku reaguji na článek Vaška Holzbauera Česká verze Merkaby - téměř
dokonalý podvod, který byl zveřejněn 19.2.2010 na Osudu Jiřího Maška. S celým
textem se můžete seznámit zde.
Nemám za cíl něco obhajovat, nebo naopak kritizovat, jedná se
pouze o vyjádření osobního názoru na uvedenou problematiku podloženou vlastní
zkušenosti a letitou praxí v této oblasti, což považuji za dostačující k tomu,
abych se k ní mohl se znalostí věci vyjádřit. Autora článku osobně neznám, proto
mohu reagovat pouze na jeho písemný projev.
Začnu dvěma, za to podstatnými výhradami. Tento článek po
formální stránce považuji za pamflet. Předně v jeho příspěvku postrádám zmínku o
tom, že onu dámu o svých výhradách informoval. Na každý pád jsem to udělal za
něj. Do té doby se totiž dalo mluvit o tom, že tyto věci dělá nevědomě. Nikdo
není neomylný a na scestí se může dostat každý. Pokud se to někomu stane, což
není vůbec nic složitého, tak považuji za přínosnější jej politovat a nabídnout
mu pomoc, než jej očerňovat. Až pokud tuto pomoc odmítne, je možné konstatovat,
že se tak chová vědomě a je čas se od tohoto člověka distancovat.
Pokud má k oné dámě tak zásadní výhrady a považuje za nutné
se o ně podělit s veřejností, tak mě udivuje, že nenašel dost odvahy osoby a
věci nazvat konkrétními jmény. Každému, kdo s ní přišel do styku, musí být hned
jasné, že se jedná o Alžbětu Šorfovou, Haluzice, Transformační chrám královny
Elizabeth nad Vyšehradem atd. Pro ty, kteří ji naznají, toto varování může být
naopak nedostatečné. Nevím, jestli se autor bojí víc toho, že má sám nějaké
máslo na hlavě, nebo odplaty poškozené realizované například prostřednictvím
případného soudního sporu. Každopádně by to byl z právního hlediska velmi
zajímavý případ a živě si dovedu představit rozpaky soudce, který by sháněl
soudního znalce v oboru Merkaby, světelných sloupů, či transformačních chrámů.
Proto bych z toho určitě obavy neměl, jako jediné schůdné řešení bych pro něj
viděl povolání soudního znalce angažovaného ve společenství Sisyfos. V obou
případech bych ale viděl rozhodnutí soudu vyznívající jednoznačně v jeho
prospěch.
Druhou výhradu mám proti jeho jednostranné zaujatosti, která
duchovně vyspělému člověku rozhodně nepřísluší. Podívejme se na tuto
problematiku alespoň trochu nezaujatě a s nadhledem. Jinak na tom v konečném
výsledku budeme úplně stejně jako Alžběta.
Na to, abychom mohli alespoň trochu pochopit hloubku
problému, musíme jít k jeho příčinám. V celé historii lidstva byly duchovní
praktiky výsadou poměrně malé skupiny osob. Nebylo to proto, že by se narodili v
té správné posteli, nebo že by měli nějakou protekci. Bylo to výhradně pro to,
že ostatní neměli potřebnou vyspělost, která by jim duchovní praktiky umožňovala
realizovat. V této oblasti se totiž nedá nic přeskočit nebo obejít. Každý si
svou cestu musí projít sám. V rámci ní si musí každý dojít svého vlastního
poznání a realizovat potřebné změny. Celé to není o vědomostech, ale o
zkušenostech. Jediná možná pomoc v této oblasti zvenčí je zefektivnění tohoto
procesu. Jak z uvedeného vyplývá, jedná se o proces individuální, který si ze
strany učitele vyžaduje také ke každému žáku individuální přístup. Z této
podstaty duchovno prostě nejde dělat hromadně prostě pro to, že většina lidí na
to jednoduše, ať se jim to líbí, nebo ne, nemá. Na této skutečnosti nic nemění
ani nová, chcete-li transformační doba a prohlášení, že jsou nyní duchovní
praktiky dostupné všem. Některé praktiky jdou v současnosti opravdu snáz a
některým lidem změna okolního prostředí evidentně svědčí, většině však spíš
vytváří nemalé problémy. Kdo si je ale tuto pravdu ochoten a schopen připustit?
Vždyť být duchovní je v této době tak in, a proto všichni vidí, slyší, léčí a
kdoví co, ještě i když na to od pohledu a poslechu nemají sebemenší předpoklady.
Proto považuji za pochybné už jenom to, že se někdo chce
touto problematikou živit a navíc si za tímto účelem dává inzeráty. Nevidím v
tom nic jiného než obyčejné a zcela nepřijatelné kupčení. Snaha a vyhledání
učitele by měly dle mého názoru vždy vzejít ze strany zájemce. V kompetenci
učitele pak je zájemce k výuce přijmou, či nepřijmout. Za toto své rozhodnutí si
pak také nese plné důsledky.
Další důležitý fakt, ze kterého musíme vycházet, je ten, že
žijeme v pluralitním systému, ve kterém z tohoto pohledu probíhá souboj dobra se
zlem, nebo chcete-li Světla s Temnotou. Proto obě strany dělají, co mohou, aby
získaly převahu a konečné vítězství. Nechci zde filosofovat, je-li to v našem
prostředí ze své podstaty vůbec možné. A tak se na každé dosažené úrovni našeho
vývoje setkáváme s nástrahami jak osobního, tak skupinového charakteru. Proto je
zcela zbytečné se na někoho zlobit, že ve své zkoušce neobstál a nechal se svést
na scestí. Toto nebezpečí hrozí nám všem a na všech úrovních vývoje. Selhání
jedince pak může představovat reálnou šanci svedení z cesty značné skupiny jinak
pozitivně orientovaných lidí. Podle mojí zkušenosti zde hrají důležitou roli dva
aspekty. Důvěra v někoho, o kom se domnívám, že je na tom lépe než já, přičemž
nemám reálnou možnost prověřit si, jaká je realita. Zespodu nahoru to prostě
zjistit nejde. Druhým aspektem je pasivita a stádový pud, který se v našem
životě všeobecně projevuje. Na cestě za sebeobjevováním se prostě omylům
nevyhneme, i kdybychom chtěli sebevíc. K vymanění se z tohoto stavu je zapotřebí
aktivního myšlení každého jednotlivce, což na základě dosavadních zkušeností
považuji za značnou utopii. Lidé na současném stavu vývoje toho totiž většinou
nejsou schopni a usilovně se tomu brání, i když jim s tím chcete pomoci. Za
těchto okolností se tedy jedná o přirozený stav, ze kterého si musí najít
vlastním poznáním a aktivitou cestu každý sám. Proto je celkem zbytečné naříkat,
že je to tak, jak to je. I když se někdo bude snažit postiženým upřímně pomoci,
buď narazí na jejich nepřekonatelný odpor způsobený prožíváním jejich iluze,
nebo v tom lepším případě pouze nahradí jednu jejich víru za jinou. Na podstatě
věci se tím ale nic nezmění.
Dále chci zmínit problematiku Merkaby. Skutečností je, že
Alžbětou šířená Merkaba není čistou Merkabou, tak, jak ji znali třeba ve starém
Egyptě, nebo Atlantidě. I tyto dvě Merkaby mají totiž své odlišnosti. Ve většině
jejich popisů jsem se tak jako tak setkal s menšími, či většími zkresleními a
nepochopeními. To ale stejně jako Vašek momentálně nemíním rozebírat.
Alžbětina Merkaba je již naředěná, a proto mnohem méně
účinná. Konec konců i ona sama uvádí, že je doplněna o ženskou složku energie.
Problémy s ní však nespočívají ani tak v její intenzitě, ale neznalosti práce s
ní. Skutečnou Merkabu by totiž většina zasvěcovaných nebyla schopna tímto
způsobem přijmout. Základní problém vidím v nepřipravenosti adeptů spočívající v
nezpracovanosti jejich hrubé karmy. Sám jsem tato zasvěcení také absolvoval,
jejich účinek se sice dal rozpoznat, ale nijak mimořádně jsem je neprožíval. Při
skutečné Merkabě by výběr adeptů musel být mnohem důslednější, protože
popisované problémy by byly mnohem větší.
V této souvislosti chci zmínit ještě to, že z mého pohledu se
o žádné zasvěcení nejedná, to by zasvěcovaný musel dostat mnohem víc informací,
o co se vlastně jedná a jak s Merkabou cíleně pracovat. Tím by se také předešlo
oněm popisovaným nepříjemným stavům, protože by si je mohl každý individuálně
řídit. Problematika zasvěcení si zaslouží samostatnou pozornost, a proto se jí
budu podrobněji věnovat v příští polemice, která bude zaměřena na toto téma.
Souhlasím s tím, že Alžbětiny regrese jsou na tom ještě
mnohem hůř a název regrese tomu, co předvádí, vůbec neodpovídá. Sám dělám
regrese patnáct let a dovolím si tvrdit, že za tu dobu o nich něco málo vím.
Předváděným praktikám by slušel spíš termín exhibice než regrese. Nedovedu si
představit žádný funkční mechanismus, který by při nich mohl klientovi prospět.
Zato vidím spoustu těch, které mu mohou ublížit, přesně tak, jak to autor textu
popisuje. Popisu principu regrese se zde ale nebudu věnovat.
Pravdou je, že každý, kdo se sebou hodlá něco dělat, a chce
se o pomoc obrátit na někoho jiného, by si to měl moc dobře zvážit a všemi
dostupnými prostředky si jej prověřit. V praxi to ale bývá, zejména pro
začátečníky, dost velký problém, a proto jim nezbývá nic jiného než více, či
méně riskovat. Nápad obrátit se se žádostí o prověrku na někoho jiného, není
také žádná spása. Je zde totiž značná pravděpodobnost, že se s touto žádostí
obrátíte na ještě většího šarlatána, než ke kterému hodláte jít. Pokud se budu
vyjadřovat sám za sebe, určitě bych pro vás nezjišťoval uváděné informace o
třetí osobě bez jejího výslovného souhlasu. Argument, že veřejně vystupuje, dle
mého názoru neobstojí. Každý jsme totiž čitelní, ale pouze pro toho, kdo na to
má, aby si nás přečetl. Pokud tuto schopnost nemá, má to určitě své příčiny,
které nedoporučuji obcházet. Nejlepším kritériem jsou při tom výsledky práce
dotyčného. Nejedná se však pouze o výsledky, které dotyčný dosáhl ve svém
osobním rozvoji, ale také při učení někoho jiného.
Autor pěkně a srozumitelně popisuje funkci egregoru. Háček je
pouze v tom, že s Alžbětinou Merkabou je to ještě trochu jinak. S jejím
umístěním v astrální rovině mohu opět pouze souhlasit. Toto umístnění ji také
mimo jiné zpřístupňuje širokému okruhu zájemců, kteří by s napojením do vyšších
úrovní mohli mít problémy. Moje zkušenost je ale v rozporu s jeho tvrzením, že
se jedná o negativní energie, které lidem škodí. Osobně jsem na tyto energie
dost vnímavý a předpokládám, že bych si něčeho takového všiml. Nemluvě o tom, že
i všechny testy dělané před a po zasvěcení u všech testovaných vždy vycházely
pozitivně. Proto se spíše přikláním k názoru, že se při negativních projevech
opravdu jedná o zpracovávání karmických bloků konkrétního člověka. Tato teze by
také nevysvětlovala skutečnost, že někomu po zasvěcení špatně je a jinému není.
S tvrzením, že se jedná o silné atakování zlem, bych byl na rozdíl od některých
jiných výtvorů rozhodně opatrnější. Osobně jsem tam nic takového nenašel.
Co se týká zmiňovaných negativních vztahových projevů,
popisovaný stav rozhodně neplatí jenom ve vztahu k Merkabě. Tento jev je
všeobecný a jde jenom o to, jak tvrdě se popíše a nazve. Pokud jeden z
partnerské dvojice se sebou něco dělá a druhý ne, rozdíl mezi nimi se zvětšuje a
přestávají si rozumět. Je pak jenom na nich, jak tuto situaci dokáží ustát.
Obdobný problém se projevuje i u klasické psychoterapie, kde terapeuti
zaznamenali zvýšený počet rozvodovosti svých klientů. Obdobně je tomu se
zaměstnáním, kde se člověk začne odlišovat, což většinou začne vadit jeho
spolupracovníkům a jemu samotnému začnou vadit negativní věci, které doposud
toleroval. Orientací na jiné, než pracovní hodnoty a ztrátou manipulovatelnosti
se člověk stává pro zaměstnavatele nezajímavým, což snadno může vést k jeho
propuštění. Každopádně to je zajímavá oblast, se kterou je třeba při svém vývoji
také pracovat a nenechat v ní člověka samotného. Obsahově by si tato
problematika určitě zasloužila samostatný rozbor.
Přivlastňování si jednotlivých názvů, respektive energií mi
přijde dost úsměvné. Skutečná Merkaba má totiž ve své podstatě stejný charakter
jako třeba elektřina, magnetismus, sluneční energie a podobně. Těžko si dovedu
představit, že by si je nechal někdo patentovat a ve většině případů i jejich
objevitelé už dávno upadli v zapomnění. Proto i spojování Melchizedeka s
Merkabou považuji za neoprávněné. Řeč může být pouze o praktikovaných postupech,
kde můžeme mluvit o osobním přínosu konkrétního člověka. S Alžbětinou Merkabou
je to trochu jinak, a proto její spojování se jménem považuji za opodstatněné.
Neuronový paprsek nebudu komentovat, protože jej znám jenom z
doslechu a neměl jsem možnost si jej vyzkoušet. Ve vztahu k němu bych byl ale
přinejmenším stejně opatrný jako ke světelným transformačním sloupům, které jsem
měl možnost vyzkoušet a transformačním chrámům, které jsem raději ani nezkoušel.
Další popis týkající se výběru stoupenců a obdivovatelů mohu
potvrdit. Je to běžný postup, se kterým se setkáme ve všech sektách. Pro tento
postup jsou tyto sekty také ze společenského hlediska nebezpečné. Na místo k
osvobození totiž vedou své členy k zaslepenosti a fanatismu. Vůdci těchto skupin
si dávají moc dobrý pozor, aby se zbavili členů, kteří se jakkoli vyčnívají z
jejich stáda. Většinou se setkáte s argumenty, že nejste pro tuto činnost
dostatečně vyspělý, nebo že jste propadli temnotě.
Pokud do těchto osidel někdo upadne, je to jistě smutné, ale
obdobný hanopis, byť by byl sebepravdivější, jeho situaci nevyřeší. Osobní
situaci lze řešit pouze individuálně a v tomto ohledu vidím nezastupitelné místo
právě dobrého přítele.
Co se týká zvaní zahraničních hostů a jejich uvádění, nemůže
být nikdo na pochybách o značně rozdílné úrovni jednotlivých aktérů. Stačí se
podívat, nebo ještě lépe pouze vyslechnout pořízenou nahrávku a vše je rázem
jasné. V oblasti intelektu se dá přetvařovat pouze směrem dolů, nahoru to prostě
nejde.
Nabádání k ověření zmiňovaných osobních údajů je sice pěkná
věc. Autor ale zapomíná na jednu skutečnost, pokud člověk není zcela osvícenou
bytostí, informace, které může získat, jsou vždy neúplné, případně zkreslené. Je
to otázka působení karmy a je nutno s tím počítat. Tudíž i veškeré, jakkoli
získané informace, je nutno brát s rezervou. Z toho také vyplývá i to, že když
se nás bude několik dívat na stejnou věc, můžeme a také asi dostaneme několik
verzí reality. Nepomůže ani několik stejných výsledků v prováděné prověrce.
Pokud vás osud potřebuje dostat do nějaké situace, kterou si máte prožít, zařídí
vše tak, abyste vyhledali ty správné osoby, které vám předloží ty správné
výsledky. Neberte to prosím na lehkou váhu, ani jako nějakou teoretickou
hypotézu, sám jsem si to na vlastní kůži prožil. Mimo to, ono „dívání se“ je ve
většině případů zcela zbytečné, většinou bohatě stačí sledovat, jak se daný
jedinec projevuje a jaké jsou výsledky jeho práce. Apelace na selský rozum je
sice také pěkná, má ale jeden malý háček, pokud budu stavět pouze na tom, co
znám, tak se nikdy nikam dál nedostanu, pokud připustím, že může existovat jiná
realita, než ta, kterou momentálně žiji, nemohu se nikdy stoprocentně vyhnout
tomu, že někomu naletím. Každý máme jinou, individuální realitu, a proto se musí
všechny všeobecně pojaté apely minout účinkem.
S otázkou vnější pomoci bych si na základě vlastní zkušenosti dovolil také
polemizovat. Pochopitelně, že za nás naši práci na sobě nikdo neudělá, tu musíme
odvést sami. Jsou ale chvíle, kdy se dostaneme do slepé uličky a pomoc zvenčí
potřebujeme. Stejně tak se pomoc zvenčí hodí i při urychlení našeho vývoje.
Jinak by neměla role učitele v jakékoli oblasti vůbec žádný smysl.
Pokud Vašek uvádí, že byl žákem Eduarda Tomáše, dovolím si na
dokreslení celkového obrazu ještě několik postřehů na toto téma. S Eduardem jsem
se osobně nikdy nesetkal a docela mě to mrzí, protože to byl bezesporu výjimečný
člověk. Setkal jsem se ale s několika jeho žáky. Všichni z nich ale měli zásadní
psychické problémy a to i přes jeho letité působení a všemožnou pomoc. Se dvěma
z nich jsem se setkal po jeho smrti, kdy mě vyhledali s vážnými depresemi a v
jednom případě dokonce pokusem o sebevraždu. Někde se v jejich přípravě musela
stát evidentně systémová chyba, to mě zajímalo, a proto jsem se této skutečností
věnoval. Závěry, ke kterým jsem přišel, nejsou v této souvislosti podstatné.
Chci jenom ukázat, že ne každý, kdo dokáže dosáhnout osobní realizace, k tomuto
cíli dokáže dovést i druhé. Pokud jsem měl možnost s Eduardem komunikovat, bylo
to právě to, co považoval za osobní selhání a co ho nejvíc mrzelo. A to se v
tomto případě jednalo o výjimečného člověka, kterých není mnoho, jaká pak může
být naše úspěšnost při pomoci druhým, pokud jsme zdaleka jeho úrovně nedosáhli.
Aby to nevyznělo, že chci znevažovat Eduardovu práci, pokud
jsem se na toto téma bavil se svým letitým učitelem, byl z této oblasti také
rozčarován a připustil, že jeho úspěšnost se pohybuje okolo tří procent.
Pro objektivnost považuji za vhodné ještě zmínit to, že
spousta z toho, co Alžběta říká, je pravdou, jinak tomu ani nemůže být, protože
by nedokázala oslovit tak početnou skupinu příznivců. Je na každém z nás, jaký
přínos z jejích slov i činů kdo dokáže vytěžit.
Pokud Vašek uvádí, čím vším prošel a z jakých směrů vychází
jeho zkušenosti, mohu vás ujistit, že s většinou těchto směrů je možno
polemizovat stejně dobře jako s tím, co nabízí Alžběta. Je pouze na každém z
nás, jestli mu plně propadne, nebo jestli se jím dokáže obohatit a jít svojí
cestou dál.
V této polemice jsem chtěl poukázat na to, že nic není tak
černobílé, jak to může zvenku vypadat. A to jsem už vůbec nezmiňoval různé
filosofické přístupy k uváděné problematice, na základě kterých můžeme dojít k
závěrům, že je vše naprosto špatně, ale třeba také, že je to dobře, protože
všechno je vždycky tak, jak má být, a setkáme se pouze s tím, co si potřebujeme
prožít.
Osobně každému přeji, aby si všechny potřebné prožitky mohl
každý udělat sám v té nejvhodnější době a za těch nejvhodnějších okolností. I
zdánlivá pomoc může mít v tomto směru negativní dopady. Je sice pravdou, že se
do svého cíle musíme dříve, nebo později dostat všichni, proč to však neudělat
tak, aby to bylo co nejrychleji a abychom si to mohli v maximální možné míře
užít.
LLV – březen 2010
/************************************TEXT_KONEC***********************************/>